Ga direct naar inhoud

Corona-thuiswerkonderzoek bij werknemers door Nationale-Nederlanden en Crunchr

Oplossingen op maat geven betere betrokkenheid en productiviteit

1 mei 2020

Werknemers maken zich zorgen over het fit en vitaal blijven, millennials missen de sociale interactie en maatwerk op het gebied van thuiswerken werpt voor iedere werknemer zijn vruchten af. Dit zijn drie conclusies uit een recent breed onderzoek van Nationale-Nederlanden en HR tech scale-up Crunchr. Het corona-thuiswerkonderzoek geeft aan welke ondersteuning werknemers op dit moment wensen en hoe werkgevers kunnen zorgen dat hun werknemers betrokken en productief blijven.

Vanwege de risico’s van het coronavirus werkt Nederland sinds medio maart zoveel mogelijk thuis. Een eventuele verruiming van de maatregelen wordt over een langere periode bepaald. Nationale-Nederlanden en Crunchr zijn om deze reden een onderzoek begonnen wat werkgevers kunnen doen om het thuiswerken zo goed mogelijk te ondersteunen. Hoewel werknemers in grote getale erg tevreden zijn over de mogelijkheden van thuiswerken en zich goed gesteund voelen daarin door hun werkgever, komen uit het onderzoek zestien maatregelen naar voren die thuiswerkers kunnen helpen productief en betrokken te blijven. Meer dan 600 thuiswerkers geven in het onderzoek aan wat zij belangrijk vinden, waarna de onderzoekers met behulp van kunstmatige intelligentie patronen hebben ontdekt en voorspellingen hebben gedaan over het rendement van de maatregelen.

Wat zijn de belangrijkste conclusies?                                                                             

  • De behoefte aan maatregelen verschilt sterk per thuiswerker. Zo is ‘fit blijven’ voor een kwart (25,2%) van de deelnemers erg belangrijk en tegelijkertijd voor bijna zestien procent (15,9%) totaal onbelangrijk.
  • Kunstmatige intelligentie laat zien dat eenzelfde aanbod voor iedereen (one-size-fits-all) matig werkt. Werkgevers met een doordacht gedifferentieerde aanpak creëren een gemiddeld 20% hoger effect van betrokkenheid bij hun werknemers.
  • Millennials (27,6% van de respondenten) zeggen ‘sociale interactie’ te missen en vinden dat thuiswerken een stevig effect heeft op de mentale gezondheid.
  • De groep werknemers van 55+ (18% van de respondenten) heeft juist behoefte aan ‘technische ondersteuning’ tijdens het thuiswerken, zoals hulp bij videovergaderingen of een goede inrichting van de werkplek (zoals met een extra computerscherm). Ze vinden vertrouwen en aandacht vanuit de werkgever erg belangrijk.
  • Werknemers met kinderen (50% van respondenten) zeggen gebaat te zijn met flexibele werktijden. Daarnaast geeft deze groep aan vooral focus nodig te hebben in het werk dat ze op dit moment uitvoeren. Deze groep hecht minder zwaar aan de verminderde sociale interactie.

Wat is de status van het onderzoek?

Het onderzoek loopt door. Op dit moment hebben ruim 600 thuiswerkers aan het onderzoek deelgenomen. Het initiatief is gestart door Nationale-Nederlanden en HR Tech scale-up Crunchr. Inmiddels hebben adviesbureau Focus Orange en werkgeversorganisatie AWVN zich ook aangesloten, de laatste zal het onderzoek volgende week ook onder haar leden uitzetten. In samenwerking met Crunchr maakt Nationale-Nederlanden de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van workforce analytics (personeelszaken) beschikbaar voor ondernemers in het MKB/ mid-corporate segment.

Wat is er uniek aan dit onderzoek?

Het onderzoek is opgezet als een spel waarin deelnemers verschillende maatregelen moeten rangschikken in de zogeheten voorkeursdiamant. Ze moeten keuzes maken over wat hun echt helpt. Dit is anders dan de klassieke onderzoeken, deze vragen om elke maatregel afzonderlijk te beoordelen, zoals bijvoorbeeld ‘helpen flexibele werktijden?’. Door het element van rangschikken centraal te stellen wordt de kwaliteit van de antwoorden beter. Naast betere dataverzameling, is ook de data-analyse uniek. Er wordt minder gekeken naar gemiddelden omdat deze veelal minder zeggen. Er wordt veel gebruik gemaakt van kunstmatige intelligentie om groepsmaatregelen te ontwerpen die tot een hoger rendement leiden. Deze methode zetten Nationale-Nederlanden en Crunchr in het vakgebied van Human Resources (personeelszaken) structureel in en staat ook bekend als Workforce Analytics.

Over Crunchr

Crunchr is een sterk groeiende technologie scale-up (2014) dat bedrijven over de hele wereld inzicht geeft in personeel en organisatie op basis van HR Data Analytics. Crunchr heeft ruim 30 mensen in dienst en heeft investeringsgeld ontvangen van Focus Orange, Randstad en Nationale-Nederlanden. Crunchr won vele internationale prijzen van onder andere Gartner (als een van de vijf bedrijven wereldwijd), stond in The Economist en wordt in het onderwijs gebruikt om een nieuwe generatie HR-managers op te leiden.

Over Nationale-Nederlanden

Nationale-Nederlanden is een financiële dienstverlener met ruim vijf miljoen particuliere en zakelijke klanten in Nederland. Dagelijks zetten onze medewerkers zich in om de financiële toekomst van klanten veilig te stellen. Nationale-Nederlanden is sinds de negentiende eeuw actief op de Nederlandse markt en biedt verzekeringen, pensioenen en bancaire producten. Nationale-Nederlanden is onderdeel van NN Group, een internationale financiële dienstverlener die producten en diensten aanbiedt op het gebied van pensioenen, verzekeringen, vermogensbeheer en bankactiviteiten aan circa 18 miljoen klanten. NN Group N.V. is genoteerd aan Euronext Amsterdam (NN).

Important legal information

Certain of the statements contained herein are not historical facts, including, without limitation, certain statements made of future expectations and other forward-looking statements that are based on management’s current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties that could cause actual results, performance or events to differ materially from those expressed or implied in such statements. Actual results, performance or events may differ materially from those in such statements due to, without limitation: (1) changes in general economic conditions, in particular economic conditions in NN Group’s core markets, (2) changes in performance of financial markets, including developing markets, (3) consequences of a potential (partial) break-up of the euro or European Union countries leaving the European Union, (4) changes in the availability of, and costs associated with, sources of liquidity as well as conditions in the credit markets generally, (5) the frequency and severity of insured loss events, (6) changes affecting mortality and morbidity levels and trends, (7) changes affecting persistency levels, (8) changes affecting interest rate levels, (9) changes affecting currency exchange rates, (10) changes in investor, customer and policyholder behaviour, (11) changes in general competitive factors, (12) changes in laws and regulations and the interpretation and application thereof, (13) changes in the policies and actions of governments and/or regulatory authorities, (14) conclusions with regard to accounting assumptions and methodologies, (15) changes in ownership that could affect the future availability to us of net operating loss, net capital and built-in loss carry forwards, (16) changes in credit and financial strength ratings, (17) NN Group’s ability to achieve projected operational synergies, (18) catastrophes and terrorist-related events, (19) adverse developments in legal and other proceedings and (20) the other risks and uncertainties contained in recent public disclosures made by NN Group.

Any forward-looking statements made by or on behalf of NN Group speak only as of the date they are made, and, NN Group assumes no obligation to publicly update or revise any forward-looking statements, whether as a result of new information or for any other reason.

This document does not constitute an offer to sell, or a solicitation of an offer to buy any securities.