24
februari
2022
|
09:55
Europe/Amsterdam

Ruim 22000 schademeldingen, 10% afgehandeld

Samenvatting

De stormen Dudley, Eunice en Franklin hebben tot nu toe bij Nationale-Nederlanden en de labels OHRA, ABN AMRO Verzekeringen, ING Verzekeren en SNS Verzekeren geleid tot 22000 zakelijke en particuliere schademeldingen. Dit aantal zal verder oplopen, zo veel als mogelijk worden kleine meldingen direct afgehandeld.

Kleine schades direct afgerond

De stormen Dudley, Eunice en Franklin hebben tot nu toe bij Nationale-Nederlanden en de labels OHRA, ABN AMRO Verzekeringen, ING Verzekeren en SNS Verzekeren geleid tot 22000 zakelijke en particuliere schademeldingen. Dit aantal zal verder oplopen. Zo veel als mogelijk worden kleine meldingen direct afgehandeld zodat verzekerden zelf hun schade kunnen herstellen of een hersteller kunnen inschakelen. Voor grotere schades zet de verzekeraar herstellers en experts in. Noodvoorzieningen aan bijvoorbeeld daken hebben de afgelopen dagen voorrang gekregen en als dit door de grote drukte niet mogelijk was, zijn tijdelijke alternatieven aangeboden om klanten in nood te helpen.

Ondanks de grote hoeveelheid schades en de verwachting dat het aantal meldingen nog verder zal oplopen, is de indruk van de eerste dagen dat Nederland beter voorbereid was op deze stormen dan in 2018. De waarschuwingen van het KNMI, code Rood en het 112-alarm van de overheid, en ook de vele preventieoproepen van de verzekeraars, hebben hier aan bijgedragen. Zo is op dit moment het aantal schades aan auto’s beperkter omdat meer mensen thuisbleven.

 Bij alle labels zijn goede voorbereidingen getroffen. Op dit moment werken de labels met ruim 300 schadebehandelaars en daarnaast nog expertise bureaus en hulpdiensten aan een zo spoedig mogelijke afwikkeling van de ingediende schades. Veel schades komen binnen bij de verzekeringsadviseurs of gevolmachtigde agenten, die zelf hun klanten goed op weg helpen. Inmiddels is 10% van de claims door de labels afgerond. De naweeën van de storm zullen nog maanden voortduren. Door het grote beroep op dakdekkers, aannemers en schadeherstelbedrijven zullen veel schades ook op een later moment pas hersteld kunnen worden.

 De meldingen betreffen met name schade aan huizen, tuinen, bij agrariërs, en bedrijfsruimtes. Tot nu toe zijn een paar honderd schades gemeld aan voertuigen, merendeel veroorzaakt door weggewaaide takken en ander losvliegend materiaal. Bij alle labels kunnen verzekerden foto’s van schade in de apps toevoegen waarna snel bepaald wordt of een schadegarantie gegeven kan worden voor bijvoorbeeld dakschade. Het herstel wordt vervolgens snel in gang gezet.

 Ook de agrarische sector heeft veel schade opgelopen van de stormen, bijvoorbeeld na het wegwaaien van een dak van een ligboxstal. De vele lammetjes die hier op stal stonden, hebben snel een nooddak gekregen. En op het dak van een bedrijfspand waren de meeste zonnepanelen afgewaaid en op 10 geparkeerde auto’s terecht gekomen. Experts hebben de schadeafhandeling snel kunnen afronden.

  Wat kunnen klanten doen om de schade te melden:  

  • De labels van NN zitten uiteraard klaar om de ontstane stormschade zo snel en goed mogelijk af te wikkelen.
  • Meld de schade online of via de adviseur. Het helpt hierbij als de stormschade zo volledig mogelijk wordt ingediend. Bij online melden blijven de klantencontactcentra bereikbaar voor de grotere schades.
  • Voeg foto’s toe zodat de schadebehandelaren direct een goed beeld hebben van de aard en omvang van de schade.


 

Nationale-Nederlanden heeft het beheer over diverse labels. Naast Nationale-Nederlanden zijn dit OHRA, ABN AMRO Verzekeringen, ING Verzekeren en SNS Verzekeren.


Over Nationale-Nederlanden

Nationale-Nederlanden is een financiële dienstverlener die producten en diensten aanbiedt op het gebied van verzekeringen, pensioenen en bankactiviteiten aan ruim 6 miljoen particuliere en zakelijke klanten in Nederland. Al meer dan 175 jaar helpen onze medewerkers mensen zorgen voor wat zij écht belangrijk vinden. Nationale-Nederlanden is onderdeel van NN Group, een internationale financiële dienstverlener actief in 19 landen en toonaangevend in een aantal Europese landen en Japan. NN Group N.V. is genoteerd aan Euronext Amsterdam (NN).  

Important legal information
Certain of the statements contained herein are not historical facts, including, without limitation, certain statements made of future expectations and other forward-looking statements that are based on management’s current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties that could cause actual results, performance or events to differ materially from those expressed or implied in such statements. Actual results, performance or events may differ materially from those in such statements due to, without limitation: (1) changes in general economic conditions, in particular economic conditions in NN Group’s core markets, (2) the effects of the Covid-19 pandemic and related response measures, including lockdowns and travel restrictions, on economic conditions in countries in which NN Group operates, on NN Group’s business and operations and on NN Group’s employees, customers and counterparties (3) changes in performance of financial markets, including developing markets, (4) consequences of a potential (partial) break-up of the euro or European Union countries leaving the European Union, (5) changes in the availability of, and costs associated with, sources of liquidity as well as conditions in the credit markets generally, (6) the frequency and severity of insured loss events, (7) changes affecting mortality and morbidity levels and trends, (8) changes affecting persistency levels, (9) changes affecting interest rate levels, (10) changes affecting currency exchange rates, (11) changes in investor, customer and policyholder behavior, (12) changes in general competitive factors, (13) changes in laws and regulations and the interpretation and application thereof, (14) changes in the policies and actions of governments and/or regulatory authorities, (15) conclusions with regard to accounting assumptions and methodologies, (16) changes in ownership that could affect the future availability to NN Group of net operating loss, net capital and built-in loss carry forwards, (17) changes in credit and financial strength ratings, (18) NN Group’s ability to achieve projected operational synergies, (19) catastrophes and terrorist-related events, (20) adverse developments in legal and other proceedings and (21) the other risks and uncertainties contained in recent public disclosures made by NN Group.