Ga direct naar: inhoud

NN Group en JINC organiseren ‘Bliksemstage’ in de creatieve sector

Den Haag, 13 november 2017

Op 14 en 15 november 2017 organiseren JINC en NN Group, voor de 2e keer een speciale Bliksemstage in de Kunsthal Rotterdam. Tijdens deze Bliksemstage gaan leerlingen van de onderbouw van het VMBO op een unieke manier aan de slag met kunsteducatie en loopbaan oriëntatie.

NN en JINC geven met deze Bliksemstage een extra impuls aan hun samenwerking, door op een unieke wijze culturele educatie en loopbaan oriëntatie samen te brengen. In twee uur doorlopen de leerlingen, in kleine groepjes, een programma met drie onderdelen. De drie onderdelen zijn Kijken naar Kunst, de Beroepenronde en de Reflectieronde.

In de eerste ronde, Kijken naar Kunst, wordt er met leerlingen gekeken naar en gediscussieerd over kunst. Hierdoor ontwikkelen leerlingen het vermogen om kritisch te kijken en hun observaties goed onder woorden te brengen. Ook maken de leerlingen op een laagdrempelige manier kennis met een museum.

Tijdens de tweede ronde, de Beroepenronde, staat loopbaan oriëntatie door ‘doen’ centraal. Leerlingen gaan tijdens dit onderdeel aan de slag met een kunstprofessional, bijvoorbeeld een fotograaf, beeldbewerker of stylist. Door te ervaren wat het vak inhoudt kunnen leerlingen zich goed oriënteren op het beroep en krijgen ze een goede indruk van de diverse mogelijkheden in de creatieve sector.

De Reflectieronde is de laatste ronde, in dit onderdeel wordt teruggeblikt op de ervaringen die zijn opgedaan. De leerlingen gaan in gesprek over hun ervaring. Ze worden uitgenodigd om hun mening te geven, kwaliteiten te benoemen en na te denken over wat bij hen past of niet.

Fleur Hudig, Head of Corporate Citizenship bij NN Group: ‘Deze samenwerking met JINC past goed in ons maatschappelijke programma Future Matters, omdat we met onze kennis en ons netwerk de belevingswereld van deze groep leerlingen groter maken. Door kunst concreet te koppelen aan beroepen in de creatieve sector, ervaren de leerlingen welke mogelijkheden hier zijn. Begin dit jaar vond al een succesvolle sessie plaats waar 150 leerlingen aan deelnamen. We kregen toen veel positieve reacties van leerlingen, docenten en onze vrijwilligers, daarom hebben we dit concept herhaald.’

JINC focust zich op leerlingen en scholen in wijken met sociaal economische achterstand met als doel hen te helpen bewuste en goede keuzes te maken voor hun toekomst op het gebied van studiekeuze en beroeps oriëntatie, door het aanbieden van verschillende programma’s die passen bij de leeftijd van leerlingen. NN Group werkt al langer samen met JINC, medewerkers geven onder meer sollicitatietrainingen op vmbo scholen en coachen leerlingen in het maken van de juiste opleidingskeuze bij het project Carrière Coach.

NN Group is tentoonstellingspartner van de Kunsthal Rotterdam en ondersteunt momenteel ‘Kattenliefde. Negen levens in de kunst’. Het is hierdoor extra bijzonder om leerlingen voor dit project te ontvangen in de Kunsthal.

NN Group profiel

NN Group is een internationale verzekeraar en vermogensbeheerder, actief in 18 landen, met een sterke aanwezigheid in een aantal Europese landen en Japan. Met al onze medewerkers biedt de groep producten en diensten aan op het gebied van pensioenen, verzekeringen, investeringen en bankactiviteiten aan circa 17 miljoen klanten. De belangrijkste merken van NN Group zijn Nationale-Nederlanden, NN, Delta Lloyd, NN Investment Partners, ABN AMRO Verzekeringen, Movir, AZL, BeFrank en OHRA. NN Group is genoteerd aan Euronext Amsterdam (NN).