In de podcast Bankverhalen delen partners van Nationale-Nederlanden, hypotheekadviseurs en andere specialisten authentieke verhalen uit hypothekenland. Thuis, vanaf hun eigen bank. Luister je mee?
Bankverhalen is een initiatief van Nationale-Nederlanden, door en voor hypotheekprofessionals én hun klanten. Via opvallende, intrigerende en leerzame verhalen bieden zij een blik achter de schermen.
Ben jij hypotheekadviseur en heb je ook een bankverhaal? We horen graag van je. De eerste twee seizoenen van Bankverhalen vind je hieronder. In de zomer van 2022 hebben we ook een speciale serie gemaakt: Duurzame inspiratieverhalen.
Waar denk jij aan bij duurzaamheid? Wat drijft jou in deze veranderende wereld? Wat was in jouw leven of werk een keerpunt? Een belangrijk moment van inspiratie? Stuur jouw verhaal in door een bericht te sturen naar partnerplatform@nn.nl, ovv 'Bankverhalen'.
Financieel advies krijg je en geef je, vaak op de belangrijkste momenten in het leven. Momenten van vreugde, van spanning. Van hoop en soms van verdriet. Maar wie zijn die adviseurs? Wat drijft ze, wat inspireert ze?
Ook te beluisteren op Spotify en Apple Podcasts.
Harrie-Jan vertelt waarom hij als adviseur aan schuldhulpverlening doet. En hoe mooi het zou zijn als meer collega’s een paar uurtjes per maand zo zouden besteden. ‘Iemand zei tegen me: joh, ik kan niet meer leven, ik laat álles om mijn hypotheek te betalen.’
Ook te beluisteren op Spotify en Apple Podcasts.
Joyce komt veel interessante zaken tegen, makkelijk zijn ze niet altijd. Soms moet je dan een creatieve enkelbijter zijn. ‘Stel je voor, je bent horeca-ondernemer, in coronatijd. Met 2,5 ton overwaarde, en geen bank die je wilt helpen…’
Ook te beluisteren op Spotify en Apple Podcasts.
Het is al meer dan een decennium geleden, maar Jan weet het nog goed van zijn tijd bij DSB Bank: er wás geen aandacht voor klantbelang. In zijn eigen kantoor deed hij het daarom anders: alles bouwde hij om de klant heen. ‘Al drie jaar voor het provisieverbod werkte ik al provisievrij.’
Ook te beluisteren op Spotify en Apple Podcasts.
Na 29 jaar als private banker gooide Harro het roer om. Hij koos voor Tom van Loenen, en zijn eenmanszaak gericht op starters. Die zag in dat hij zelf niet de juiste competenties had om zijn bedrijf verder te brengen. Nu helpen Harro en Tom elkaar, als compagnons. ‘Ik lééf weer!’
Ook te beluisteren op Spotify en Apple Podcasts.
Zelf op de directeursstoel gaan zitten: dat is nogal een beslissing. Je geeft immers ook een deel van je vrije rol op. Maar het ligt niet in de aard van Marisa Lodewijks (Ingage Franchise, tot voor kort bekend als CMIS Franchise) om een uitdaging uit de weg te gaan. ‘Spring in het diepe. No guts, no glory.’
Ook te beluisteren op Spotify en Apple Podcasts.
‘Maakt deze stap je gelukkig?’ Het is een simpele vraag, maar niet een die je van je financieel adviseur verwacht. Yuri, zelfbenoemd gelukregisseur, ziet dat anders. Mensen geluk brengen, dát is zijn werk. Zijn missie. ‘Luister naar het verhaal achter de mensen, achter de wénsen. Maak ze deelgenoot van hun eigen proces.’
Ook te beluisteren op Spotify en Apple Podcasts.
Multi-talent Margreet heeft onder andere gewerkt als bankmedewerker en coach in levensgeluk. Nu combineert ze al haar zakelijke én persoonlijke ervaring als coach in woongeluk. ‘Ik zeg vaak tegen mijn klanten: laat je verstand even buiten beschouwing en luister naar wat je hart wil. Dan gaat het over de echte behoeften en verlangens van iemand.’
Ook te beluisteren op Spotify en Apple Podcasts.
In de 40 jaar dat Jenno in het adviesvak zit, waarvan bijna 30 als zelfstandig ondernemer, is zijn bedrijf groot geworden. Een paar jaar geleden heeft hij zelf een adviseur ingeschakeld. ‘Ik wilde samen met mijn mensen onderzoeken waar we voor staan, wat het DNA van ons bedrijf is.’ Duurzaamheid in alle relaties en contacten blijkt de kern en dat vertaalt zich in de slogan van Van Ekeren: Voor het leven.
Ook te beluisteren op Spotify en Apple Podcasts.
Marktontwikkelingen alleen verwerken in je financiële advisering, is voor Mark niet genoeg. Dus toen woningverduurzaming in beeld kwam, bedacht hij het platform Best Groen. Tijdens de hypotheekaanvraag kunnen adviseurs via dit platform meteen een offerte opvragen voor verduurzamingsmaatregelen. Maar Mark speelt op meer ontwikkelingen in. ‘Stap uit je comfortzone, want dat is waar de magic happens.’
Ook te beluisteren op Spotify en Apple Podcasts.
Als 30-jarige heeft Rick een bijzondere ambitie: zijn klanten de beleving geven van het assurantiekantoor van vroeger, maar dan wel in een modern jasje. ‘Ik ben geen verkoper, maar een echte adviseur’. De factoren die dat concept succesvol maken? Bereikbaarheid, persoonlijke aandacht, meedenken met je klant én gebruikmaken van je lokale netwerk.
Ook te beluisteren op Spotify en Apple Podcasts.
Als adviseur heb je een druk leven. Corstiaan merkte dat de balans al een tijd weg was en besloot met een coach aan de slag te gaan. ‘Door mijn rugzak helemaal leeg te maken en weer te vullen met de juiste dingen, kon ik me richten op wat ik echt belangrijk vind: klanten adviseren.’
Ook te beluisteren op Spotify en Apple Podcasts.
Door de gebeurtenissen die hij in zijn privéleven heeft meegemaakt, maakt Sander andere keuzes dan voorheen. Hij neemt die ervaring ook mee in de adviesgesprekken met zijn klanten. ‘Het is goed om je ervan bewust te zijn dat het leven ineens een heel andere wending kan nemen.’
Ook te beluisteren op Spotify en Apple Podcasts.