Ga direct naar inhoud

Inboedelverzekering

Nu 10% korting*

  • Je spullen verzekerd tot € 150.000
  • Stel zelf je verzekering samen
  • Dagelijks opzegbaar

Bereken je premie

Vraag verzekering aan

*Er gelden actievoorwaarden.

Wat is een Inboedelverzekering?

De spullen in je huis, tuin en schuur vallen onder je inboedel. Met de Inboedelverzekering zijn je spullen verzekerd tegen brand-, storm- en waterschade en diefstal.

Andere verzekeringen

Je kiest tijdens je premieberekening voor de Inboedelverzekering, de Opstalverzekering of beide.

Een jaar lang 10% korting*

Kies zelf welke verzekeringen en modules je met korting afsluit:

  • De Opstalverzekering
  • De Inboedelverzekering
  • Alle modules (Mobiele elektronica, Glas en Buitenshuis)

Bereken je premie met korting

De actie loopt t/m 31 mei 2024. *Er gelden actievoorwaarden.


Waarvoor zijn je spullen verzekerd?

Basis

  • Schade door brand, rook, schroeien en blussen
  • Schade door inbraak of diefstal
  • Schade door storm, bliksem, hagel, sneeuw en regen
  • Schade door vorst, zoals een gesprongen waterleiding
  • Schade door water en stoom, bijvoorbeeld uit leidingen of riolering
  • Schade door vandalisme of rellen

Bereken je premie

All risk

  • Schade door brand, rook, schroeien en blussen
  • Schade door inbraak of diefstal
  • Schade door storm, bliksem, hagel, sneeuw en regen
  • Schade door vorst, zoals een gesprongen waterleiding
  • Schade door water en stoom, bijvoorbeeld uit leidingen of riolering
  • Schade door vandalisme of rellen
  • Schade die je per ongeluk zelf veroorzaakt

Bereken je premie


Waarvoor ben je niet verzekerd?

  • Schade door een aardbeving of overstroming van primaire waterkeringen
  • Schade door normaal gebruik, zoals krassen, barsten en vlekken
  • Schade die geleidelijk is ontstaan, bijvoorbeeld door slijtage, veroudering of roest
  • Schade door (poging tot) diefstal, inbraak en vandalisme als het huis langer dan zes maanden leegstaat.
  • Schade door opzet
  • Schade door activiteiten die wettelijk niet mogen.
  • Schade door huisdieren

Polisvoorwaarden

We geven hier alleen een samenvatting van de dekkingen. In de polisvoorwaarden van de Woonverzekering lees je precies wat wel en niet gedekt is.


Aanvullende modules voor je Inboedelverzekering

Glas

  • Verzekerd voor glasschade die je zelf veroorzaakt
  • Inclusief serres en glas in overkappingen
  • Hobbykassen en kweekbakken meeverzekerd

Lees over module Glas

Mobiele elektronica

  • Smartphones, tablets, laptops en wearable devices (zoals een smartwatch) van je hele gezin verzekerd
  • Verzekerd tot € 7.500,- per gebeurtenis
  • Dekking binnen Nederland

Goed om te weten: schade door water, brand en diefstal in huis is al verzekerd met de Inboedelverzekering.

Lees over module Mobiele elektronica

Buitenshuis

  • Waardevolle spullen buitenshuis in Nederland verzekerd
  • Verzekerd tot € 5.000,-, € 15.000,- of € 30.000,- per gebeurtenis
  • Alleen in combinatie met Inboedelverzekering All risk

Lees over module Buitenshuis


Goed om te weten

Voor dit bedrag zijn je spullen verzekerd

Je inboedel is verzekerd tot maximaal € 150.000,-

Bij schade en diefstal is je inboedel verzekerd tot maximaal € 150.000,-.

Bij diefstal van waardevolle inboedel ben je verzekerd tot maximaal € 30.000,-. Onder waardevolle inboedel verstaan we audiovisuele- en computerapparatuur, kunst, antiek (behalve meubels), instrumenten, verzamelingen en mobiele elektronica. Let op: diefstal van lijfsieraden en horloges is altijd tot maximaal € 5.000,- verzekerd.

Meer weten? Bekijk de belangrijkste maximeringen hieronder of bekijk de polisvoorwaarden voor een volledig overzicht.

Gebeurtenis Maximaal verzekerd bedrag
Diefstal van waardevolle inboedel uit je woning, namelijk audiovisuele- en computerapparatuur, kunst, antiek (behalve meubels), instrumenten, verzamelingen en mobiele elektronica € 30.000,-
Diefstal van sieraden en horloges uit je woning € 5.000,-
Diefstal uit bijgebouwen die bij je woning horen maar niet direct aan je woning grenzen € 2.500,-
Diefstal uit een privéberging van gebouw waarvan je woning deel uitmaakt € 250,-
Diefstal uit een andere bewoonde woning € 5.000,-
Diefstal uit een garagebox in Nederland die een ander adres heeft dan je woning € 2.500,-
Betaalmiddelen, zoals geld en waardebonnen € 250,-
Inboedel die je huurt € 5.000,-
Inboedel voor je eigen bedrijf € 7.500,-
Zakelijke praktijk- en kantoorbenodigdheden van je eigen bedrijf of werkgever die je voor je eigen administratie gebruikt € 7.500,-
Je krijgt vijf jaar de nieuwwaarde vergoed

Kan de schade aan je spullen niet duurzaam worden hersteld? En kan het ook niet worden vervangen? Dan krijg je de nieuwwaarde vergoed, als je spullen niet ouder zijn dan vijf jaar.

Dit betekent dat je het geld krijgt om hetzelfde of bijna hetzelfde product nieuw te kopen. Zijn je beschadigde of gestolen spullen ouder dan vijf jaar? Dan ontvang je de dagwaarde.

Hoe zit dit met mobiele elektronica?

Je mobiele elektronica is met de Inboedelverzekering verzekerd voor waterschade, brandschade en diefstal. Heb je schade en kan het niet worden hersteld? Of is er mobiele elektronica gestolen? Dan geldt het volgende:

  • Apparaat is jonger dan 1 jaar: Je krijgt een nieuw, vervangend toestel of de nieuwwaarde vergoed.
  • Apparaat is 1 t/m 5 jaar oud: Je krijgt hetzelfde of een soortgelijk refurbished apparaat. Dit heet de als-nieuw-regeling. Wil je dit liever niet? Dan krijg je de dagwaarde vergoed.
  • Apparaat is ouder dan 5 jaar: Je krijgt de restwaarde vergoed.

Mobiele elektronica is bijvoorbeeld je smartphone, tablet, laptop en wearable devices zoals een smartwatch. Je kunt deze extra verzekeren voor val- en stootschade met de module Mobiele elektronica.

Wat bedoelen we met refurbished?

Een refurbished telefoon is bijvoorbeeld gecontroleerd, geüpdatet en schoongemaakt. Hij heeft ook een nieuw scherm, nieuwe batterij, en garantie.

Je kiest zelf je eigen risico*

Het eigen risico is het bedrag dat je per schade aan je inboedel zelf betaalt. Je kunt bij Nationale-Nederlanden kiezen uit een eigen risico van € 0,- of € 100,- per gebeurtenis.

€ 0,- eigen risico

Wil je per gebeurtenis de volledige schade vergoed krijgen? Dan is het verstandig geen eigen risico te nemen (€0,-).

€ 100,- eigen risico

Kies je voor een eigen risico van € 100,-? Dan krijg je korting op je premie. En herstelt één van de bedrijven uit ons schadeherstelnetwerk de schade? Dan betaal je tóch geen eigen risico.

*Eigen risico bij schade door extreem weer

Bij schade door extreem weer (storm en/of hevige lokale neerslag en/of stortbui) aan huurdersbelang of eigenaarsbelang geldt € 250,- eigen risico. Met andere woorden: Dat eigen risico geldt bij schade door extreem weer aan veranderingen die je zelf deed als huurder van een woning of eigenaar van een appartement binnen een VvE. Of veranderingen die je overnam van de vorige huurder of eigenaar van je appartement. Denk aan een nieuwe schutting in de tuin van je huurhuis. Of een nieuwe keuken die je zelf kocht en niet via de VvE is verzekerd.

Gaat het niet om huurders- of eigenaarsbelang? Dan geldt bij schade door extreem weer het eigen risico dat je kiest (€ 0,- of € 100,-).

Je inboedel is verzekerd bij verhuizing

Bij een verhuizing verzekeren we je inboedel tot 90 dagen lang zowel in de oude als in de nieuwe woning. De dekking gaat in zodra er inboedel in de woning staat waar je naartoe verhuist. Ga je verhuizen? Laat het ons zo snel mogelijk weten. Doe dit in ieder geval binnen twee maanden na je verhuizing.

Een verhuizing is een goed moment om te kijken of je inboedel nog wel goed is verzekerd. Misschien heb je andere spullen gekocht of ben je kleiner gaan wonen.

Je krijgt hulp bij heftige schade van Schademanager Thuis

Brand of waterschade, waardoor je (tijdelijk) niet meer in je huis kunt wonen? Je wilt er liever niet aan denken. Of diefstal van je dierbare spullen uit je woning. Schade in je woning kan ingrijpend zijn.

Als je er behoefte aan hebt, komt de Schademanager Thuis direct bij je langs om je te helpen. Hij of zij neemt jouw zorgen uit handen en regelt het herstel van de schade. Ook helpt de Schademanager je met andere zaken. Zoals een slaapplaats als je na een schade (tijdelijk) niet in je huis kunt wonen.

Je bemiddelaar

Nationale-Nederlanden Bank N.V. is de bemiddelaar van deze verzekering. Je sluit de Inboedelverzekering eenvoudig online via ons af zonder advies. Wij brengen deze verzekering onder bij de verzekeraar Nationale-Nederlanden Schadeverzekering Maatschappij N.V. Wijzigingen regel je ook via ons. Wij ontvangen een vast percentage van je premie als provisie.

Lees meer over je bemiddelaar

Wil of heb je een adviseur?

Voor advies kun je terecht bij een onafhankelijk adviseur. Via de adviseur sluit je een andere Inboedelverzekering van Nationale-Nederlanden af dan op nn.nl. De dekkingen en voorwaarden zijn anders.

Lees over verzekeren via een adviseur

Veelgestelde vragen

Wat valt er onder de Inboedelverzekering?

Onze Inboedelverzekering dekt onder andere schade aan en diefstal van:

  • je inboedel. Daaronder vallen onder andere:
    • meubels, servies en kleding;
    • elektrische apparaten, zoals tv’s en desktop computers;
    • kostbaarheden zoals sieraden;
    • muziekinstrumenten;
    • zonwering en antennes.

De Inboedelverzekering dekt geen schade aan smartphones, laptops, tablets, wearables devices (zoals smartwatches of smart glasses) door stoten of vallen. Dit kun je verzekeren met de module Mobiele elektronica.

  • veranderingen die je hebt aangebracht aan je huurwoning, zoals een laminaatvloer of schutting (huurdersbelang);
  • veranderingen die je hebt aangebracht aan een koopappartement, denk aan een nieuwe keuken of vloer (eigenaarsbelang).
Wat is het verschil tussen de Inboedelverzekering Basis en All risk?

Met de Inboedelverzekering Basis verzeker je je voor diefstal en schade door bijvoorbeeld brand, storm of lekkage. Kies je voor de Inboedelverzekering All risk? Dan is ook schade door eigen ongelukjes gedekt, die je van tevoren niet had kunnen verwachten. Bijvoorbeeld als je drinken over je bank morst. Of als je bij het verplaatsen van de meubels de tv beschadigt.

Wat krijg ik vergoed bij schade?

Je verzekert je spullen tot € 150.000,- per gebeurtenis. Bij schade wordt eerst gekeken of het duurzaam kan worden hersteld. Kan dat niet? Dan wordt gekeken of het kan worden vervangen. Is dit ook niet mogelijk? Dan krijg je de nieuwwaarde of de dagwaarde vergoed:

  • Nieuwwaarde: Je krijgt het bedrag vergoed dat je nodig hebt om de spullen nieuw te kopen. Dit krijg je voor spullen die niet ouder zijn dan vijf jaar.
  • Dagwaarde: Je ontvangt het bedrag dat nodig is om vergelijkbare spullen te kopen die even oud zijn. De verzekeraar bekijkt wat dit kost, en wanneer dit geldt.

Voorbeeld nieuwwaarde

Je kocht vier jaar geleden voor € 2.500,- een bank. Deze raakt beschadigd door brand en kan niet worden hersteld. Kun je nu voor € 2.000,- hetzelfde of een soortgelijk bankstel nieuw kopen? Dan krijg je € 2.000,-. Is de bank duurder en kost die nu € 3.000,-? Dan krijg je € 3.000,-.

Voorbeeld dagwaarde

Je kocht 6,5 jaar geleden voor € 2.500,- een bank. Deze raakt beschadigd door brand en kan niet worden hersteld. De verzekeraar kijkt dan naar de dagwaarde. Die is na 6,5 jaar € 700,-. Je krijgt € 700,- vergoed.

Bekijk op de afschrijvingslijst Inboedelverzekering per product hoe de dagwaarde wordt berekend.

Hoe zit het met eigen risico?

Je kunt kiezen voor een eigen risico van € 0,- of € 100,-. Kies je voor € 100,-? Dan betaal je dat bedrag zelf als er schade wordt hersteld. Of het bedrag wordt van je schadevergoeding afgetrokken. Je krijgt dan dus € 100,- minder vergoed.

Eigen risico bij schade door extreem weer

Bij schade door extreem weer (storm en/of hevige lokale neerslag en/of stortbui) aan huurdersbelang of eigenaarsbelang geldt € 250,- eigen risico. Met andere woorden: Dat eigen risico geldt bij schade door extreem weer aan veranderingen die je zelf deed, als huurder van een woning of eigenaar van een appartement binnen een VvE. Of veranderingen die je overnam van de vorige huurder of eigenaar van je appartement. Denk aan een nieuwe schutting in de tuin van je huurhuis. Of een nieuwe keuken die je zelf kocht en niet via de VvE is verzekerd.

Gaat het niet om huurders- of eigenaarsbelang? Dan geldt bij schade door extreem weer het eigen risico dat je kiest (€ 0,- of € 100,-).

Ook verzekerd voor extra kosten

Bij de Inboedelverzekering krijg je soms extra kosten vergoed. Bijvoorbeeld voor:

  • het opruimen van de schade;
  • een noodoplossing, zoals een tijdelijke reparatie aan het dak, om je spullen te beschermen tegen (verdere) schade;
  • het beperken van schade aan je inboedel. Je blust bijvoorbeeld een vlam in de pan met een brandblusser. De verzekeraar vergoedt dan de kosten voor een nieuwe brandblusser en de schade aan je laminaatvloer als die door het blussen is kromgetrokken;
  • een tijdelijk verblijf ergens anders als je niet in je huis kunt wonen.

In de polisvoorwaarden lees je wat je kunt verwachten bij schade, en welke uitzonderingen er zijn.

Hoe kan ik schade melden?

Heb je schade aan je inboedel? Dat meld het snelst via mijn.nn. Heb je geen account en/of lukt het niet om deze aan te maken? Bel dan 088 663 31 11 om je schade door te geven. Dat kan van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur.

Wie kan ik verzekeren op mijn Inboedelverzekering?

Je kunt de verzekering afsluiten voor:

  • Jouzelf. Hieronder valt:
    • Jijzelf - de persoon die de inboedelverzekering heeft afgesloten.
  • Jezelf en kinderen. Hieronder vallen:
    • Jijzelf - de persoon die de inboedelverzekering heeft afgesloten.
    • Je inwonende kinderen.
  • Jezelf en partner. Hieronder vallen:
    • Jijzelf - de persoon die de inboedelverzekering heeft afgesloten.
    • Je inwonende partner.
    • De andere inwonende personen met wie je in gezinsverband samenwoont, behalve je kinderen.
  • Jezelf, je partner en kinderen. Hieronder vallen:
    • Jijzelf - De persoon die de inboedelverzekering heeft afgesloten.
    • Je inwonende partner en inwonende kinderen.
    • De andere inwonende personen met wie je in gezinsverband samenwoont.
Is kwijtraken van spullen ook verzekerd met de Inboedelverzekering?

Nee, je bent met de Inboedelverzekering niet verzekerd voor spullen die je kwijtraakt.

Is mijn muziekinstrument verzekerd met een Inboedelverzekering?

Ja, met de Inboedelverzekering verzeker je je muziekinstrumenten tegen diefstal en schade door brand en water. Wil je ook verzekerd zijn voor schade die je per ongeluk zelf veroorzaakt? Kies dan voor de Inboedelverzekering All risk.

Ga je met je muziekinstrument op stap naar bijvoorbeeld optredens? Schade die buitenshuis ontstaat verzeker je met de module Buitenshuis bij je Inboedelverzekering All risk. Je kunt zelf kiezen voor welk bedrag je je spullen buitenshuis wil verzekeren, maximaal tot € 5.000,-, € 15.000,- of € 30.000,- per gebeurtenis. Deze module geldt niet voor gehuurde instrumenten.

Is je muziekinstrument onherstelbaar beschadigd? Dan vergoedt de verzekeraar de nieuwwaarde. Dit doet zij tot 5 jaar na aanschaf. Je krijgt van de verzekeraar het bedrag om hetzelfde of een gelijkwaardig instrument nieuw te kunnen kopen. Na 5 jaar ontvang je de dagwaarde voor je instrument.

Kan ik een inboedelverzekering aanvragen voor een ander?

Vraag je de Inboedelverzekering niet voor jezelf aan, maar voor een ander (bijvoorbeeld bij bewindvoering)? Neem dan contact op via 088 663 06 63 of de chat.


Belangrijke informatie over je Inboedelverzekering

Bekijk polisvoorwaarden

Hieronder vind je de meest recente voorwaarden van de Nationale-Nederlanden Woonverzekering. Op je polisblad en in mijn.nn vind je terug welke voorwaarden en dekkingen voor jou gelden.

Bekijk verzekeringskaart

In de verzekeringskaart staan de belangrijkste kenmerken van de Inboedelverzekering van Nationale-Nederlanden. Deze kaart helpt je om de voorwaarden te vergelijken met andere aanbieders.

Verzekeringskaart Inboedelverzekering

Afschrijvingslijst

Download hieronder de afschrijvingslijst.

Bedenktijd, contractduur en opzegtermijn

Na ontvangst van je polisblad heb je 14 dagen bedenktijd. Je kunt dan zonder reden je verzekering opzeggen en hoeft ook geen premie te betalen. Na deze 14 dagen bedenktijd is je verzekering dagelijks opzegbaar. Als je je verzekering niet opzegt, geldt er een contracttermijn van een jaar die stilzwijgend wordt verlengd.

Aanpassing van premie en voorwaarden

Soms is het nodig om de premie en/of de voorwaarden voor deze verzekering of voor alle of een deel van de klanten aan te passen. Dit kan per de verlengingsdatum van je verzekering.

Dit gebeurt bijvoorbeeld:

  • als de premie-inkomsten niet meer voldoende zijn om de schades te betalen of als de verzekering verlies oplevert;
  • als de verzekering en/of de manier waarop de premie berekend wordt verandert;
  • door rekening te houden met de de concurrentiepositie;
  • in geval van veranderingen in wet- en regelgeving;
  • in geval van economische en/of maatschappelijke ontwikkelingen.

De aanpassing kan ook tussentijds worden doorgevoerd, bijvoorbeeld omdat dit vanuit wetgeving verplicht is.

Als de premie en/of de voorwaarden van een verzekering veranderen, dan informeren wij je van tevoren. Bij een aanpassing per verlengingsdatum ontvang je minimaal één maand van tevoren bericht van ons. Ook leggen wij uit waarom de premie en/of voorwaarden wijzigen, wat er gewijzigd wordt en per wanneer.

Ben je het eens met de verandering? Dan hoef je niets te doen. De verzekering loopt dan vanaf de wijzigingsdatum automatisch door met de veranderde premie en/of voorwaarden. Ben je het niet eens met de verandering? Dan kan de persoon die de verzekering heeft afgesloten de verzekering stoppen. Dit kan tot één maand nadat de verandering is medegedeeld via nn.nl of door ons een brief of e-mail te sturen. De verzekering loopt dan tot de dag waarop de verandering zou ingaan.

Wat gebeurt er bij schade

Schade meld je eenvoudig online via mijn.nn. Hier geef je alle informatie door die nodig is om je schade te beoordelen. Naast informatie over de schade zelf, kunnen dit ook aanvullende documenten zijn. Denk aan aankoopnota’s of een getuigenverklaring. Per schade zie je welke informatie we van je nodig hebben. Als er informatie, wordt er contact met je opgenomen om deze op te vragen.

Hoe gaat het verder?

Je kunt bij het melden van schade kiezen of je het laat herstellen door één van onze professionele herstellers, of dat je het zelf herstelt of laat herstellen. Kies je voor één van onze herstellers, dan wordt de betaling direct met de hersteller geregeld. Je hoeft niets voor de schieten en betaalt alleen een eventueel zelf gekozen eigen risico. Wil je de schade zelf (laten) repareren? Maak dan eerst hierover afspraken met Nationale-Nederlanden of de expert die wordt ingeschakeld. Je krijgt de materialen vergoed, en een bedrag voor je tijd.

Als alle benodigde informatie binnen is, wordt eerst gekeken of de schade onder de dekking valt. Soms doet iemand van Nationale-Nederlanden dat, en als het nodig is wordt er een expert ingeschakeld. De expert bepaalt dan het schadebedrag en de oorzaak van de schade. Is erkend dat Nationale-Nederlanden de schade aan jou gaat vergoeden? Dan wordt het schadebedrag bepaald.

Schadebedrag en je inboedel: nieuw- en dagwaarde

Heb je schade aan je inboedel? Dan krijg je de nieuwwaarde vergoed voor spullen tot en met 5 jaar oud, die niet kunnen worden hersteld of vervangen. Bij spullen ouder dan 5 jaar krijg je de dagwaarde vergoed. Bij tweedehands aangeschafte spullen krijg je ook de dagwaarde vergoed.

Bij onherstelbare schade aan mobiele elektronica tot en met 5 jaar oud ontvang je een vergelijkbaar als-nieuw toestel. Als je hiervan afziet, krijg je in het eerste jaar de nieuwwaarde vergoed. Daarna de dagwaarde.

Schadebedrag; wat als je het niet eens bent?

Als is vastgesteld dat de schade onder de dekking valt en de schade wordt vergoed, wordt het schadebedrag bepaald. Ben je het niet eens met het schadebedrag dat de expert vaststelt? Dan mag je ook zelf een expert inschakelen. Dit heet een contra-expert. Meer informatie hierover vind je in de polisvoorwaarden onder het hoofdstuk ‘Wat gebeurt er bij schade en wat keren wij uit?’.

Goed om te weten: Laat je de schade via ons herstelnetwerk herstellen? Dan regelt Nationale-Nederlanden de betaling rechtstreeks met de hersteller.

Duurzaam herstel van de schade

Bij elke schade aan je woning of inboedel wordt eerst gekeken of de schade kan worden gerepareerd. Of dat de beschadigde of gestolen spullen kunnen worden vervangen. Bijvoorbeeld je parketvloer, tapijt of meubels. We werken met een duurzaam en professioneel herstelnetwerk. Deze herstellers zijn in het bezit van het keurmerk GroenGedaan! Zo wordt je schade op een duurzame manier goed en snel hersteld, op een moment dat het jou uitkomt.

Lees meer over duurzaam herstellen

Schadeherstel van je woning

De omvang van de schade wordt vastgesteld op basis van het verschil in de waarde van je woning direct voor en direct na de gebeurtenis. Daarbij kan worden uitgegaan van de reparatiekosten, de herbouwwaarde (het bedrag wat nodig is om je woning in dezelfde staat weer opnieuw te bouwen) of de verkoopwaarde. Meer informatie over wat er bij schade gebeurt en wat je krijgt uitgekeerd, lees je in hoofdstuk 8 van de polisvoorwaarden.

Jouw polisvoorwaarden

Bekijk op je polisblad welke versie van de polisvoorwaarden je hebt. Je polisblad en de polisvoorwaarden vind je terug in mijn.nn en de NN App.

Doelgroepomschrijving

De Inboedelverzekering is geschikt voor alle Nederlandse huishoudens (inwoners van 18 jaar en ouder). En die hun vermogen willen beschermen voor de kosten bij schade aan de inboedel in hun koop- of huurwoning.


Nationale-Nederlanden Inboedelverzekering afsluiten

Bereken je premie

Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact