Ga direct naar inhoud

“Workations maken een bedrijf extra sexy om voor te werken”

Deborah Luetolf van Workplayz in DE GROTE DRIE voordelen van werken op een andere locatie

In deze serie vragen we ondernemers naar drie waardevolle lessen die het ondernemerschap hen bracht. Deborah Luetolf, eigenaresse van Workplayz, ondervond aan den lijve de kracht van werken op een andere locatie, en besloot daar iets mee te doen.

Het is een maandagochtend in november 2019 als Deborah Luetolf samen met een vriend in een Zwitsers bergcafé zit. Beneden in het dal is het grijs en mistig, typisch herfstweer, maar op het terras boven op de berg trekken de twee vrienden al gauw hun jas uit. In de stralende zon werken ze achter de laptop hun to-do’s weg. Deborah: ‘Ik weet nog dat ik zei: “Wat heerlijk dat dit kan hè, zo in november. Dit zouden we toch andere mensen ook moeten kunnen aanbieden?”’ Het idee voor Workplayz is geboren.

Tot dat moment werkt Deborah nog voor een projectontwikkelaar in Zürich, waar ze negen jaar eerder naartoe is verhuisd. ‘Tot 2010 woonde ik in Rotterdam, waar ik voor een projectontwikkelaar werkte’, blikt Deborah terug. ‘Voor dat bedrijf mocht ik een in tijd in Zürich gaan wonen en werken. Op zoek naar woonruimte, besloot ik in het park wat locals aan te spreken: “Hoi, ik ben Deborah uit Nederland, ik zoek een kamer. Heb je tips?” Zo raakte ik aan de praat met een jongen.’

‘Die jongen – inmiddels vriend en compagnon – en ik zijn na die maandagochtend in het bergcafé meteen aan de slag gegaan om een businessplan te maken’, vertelt ze. ‘We wisten gewoon: hier kúnnen we iets mee. Ons concept: werkgevers de mogelijkheid bieden om voor hun werknemers een workation in de Zwitserse bergen te boeken. Daar kunnen ze in alle rust het werk doen waar ze op kantoor niet altijd aan toekomen en daaromheen ontspannen en genieten. Na een paar dagen keren ze uitgerust terug naar kantoor.’ De voordelen van zo’n workation zijn groot voor werkgevers én werknemers, weet Deborah. Ze noemt de drie belangrijkste.

1. ‘Een workation is goud waard voor de employer branding'

“Ons aanbod richt zich puur op werkgevers: zij bieden hun medewerkers de kans om een paar dagen naar de bergen te gaan. De werkgever bepaalt voor hoe lang én betaalt. Workations zijn daarmee een heel innovatieve tool om de bedrijfscultuur te versterken en als bedrijf aantrekkelijk te worden. Vooral jongere generaties zijn echt op zoek naar bedrijven die méér te bieden hebben dan een zit-sta bureau en een auto van de zaak. De workation is een goed middel om werknemers te behouden of aan te trekken. Bij Workplayz merken we dat het aanbieden van een workation vooral interessant is voor bedrijven met zo’n vijftig tot driehonderd medewerkers; deze bedrijven zijn te klein om hun (potentiële) werknemers te verleiden met de dure employee benefits als kinderopvang of fitness op kantoor, maar het aanbieden van workations kan ook hén sexy maken.”

2. ‘Je medewerkers gaan als influencers fungeren’

“Workations sluiten natuurlijk heel erg aan bij de megatrend van het nieuwe werken en de hybride werkwereld, een thema dat nog steeds heel erg hip en happening is. Wat we zien is dat werknemers tijdens zo’n workation als het ware als influencers gaan fungeren voor hun werkgever. De berghotels, de uitzichten en de natuur in Zwitserland zijn waanzinnig mooi: nagenoeg elke werknemer post wel een coole foto van zijn laptop met uitzicht op de sneeuwtoppen op zijn Instagramaccount, of deelt ‘m via WhatsApp. Zo’n workation is bovendien een talking piece; medewerkers praten met hun vrienden over het werktripje dat ze van de baas kregen, maar ook met hun klanten of relaties.

3. ‘Met workations investeer je in het welzijn van je personeel’

“De belangrijkste reden voor een workation. Het effect van de natuur op onze gezondheid is enorm, blijkt uit tal van onderzoeken. We weten daarnaast dat vooral Generatie Z zich heel erg bezighoudt met dit thema, en dan specifiek mentale gezondheid. Zij zijn zich hier meer bewust van, maken zich hier meer zorgen over. Workations zijn een goede manier om je medewerkers een time-out te bieden. Zo’n werkvakantie laat je even uit het hamster-rad stappen, geeft je tijd om te reflecteren en tot jezelf te komen. Op een workation wordt niet 100 procent doorgewerkt, de meeste bedrijven hanteren een 50/50 regeling: er wordt verwacht dat werknemers ongeveer vier uur per dag bereikbaar zijn, de andere vier uur mogen ze zelf invullen. Dus wél die dagelijkse to-do’s afwerken, maar ook ’s middags de piste op, wandelen of de sauna in. Een naderende burn-out los je met een workation niet op, maar het kan wel een goed onderdeel zijn van een burn-outpreventieprogramma.”

Naam bedrijf: Workplayz
Begonnen in: 2021
Aantal medewerkers: 3
Werkt hoeveel uur per week: Dat valt eigenlijk wel mee, een dag of vier.
Grote doorbraak:Het winnen van de Swiss HR Award in 2022: dat was echt een erkenning voor het feit dat dat we goed bezig zijn, dat onze workations een innovatieve tool zijn voor een nieuwe bedrijfscultuur.
Grootste inspiratiebron: Ik ben erg geïnspireerd door de combinatie van de Zwitserse en Nederlandse ondernemersmentaliteit. De Zwitserse werkwijze is constructief: ze willen het wiel niet uitvinden, maar verbéteren. De focus ligt op kwaliteit en eigen verantwoordelijkheid. De Nederlandse mentaliteit is er juist een van aanpakken, groot denken, gewoon dóen! Die combi is goud, in mijn ogen.

Tevreden en vitale werknemers

De conditie van werkend Nederland gaat hard achteruit. Daarom doen we er bij Nationale-Nederlanden alles aan om medewerkers mentaal en fysiek fit te houden. Met onze collectieve zorgverzekering zijn je werknemers niet alleen verzekerd, maar hebben ze ook veel extra voordelige opties om uit te kiezen.