Ga direct naar inhoud

“Ik kies altijd voor mijn mensen, in plaats van voor de cijfers"

ONDERNEMERSLUST: Laamia Elyounoussi over de vijf belangrijkste momenten in haar ondernemerschap

In de podcastserie Ondernemerslust blikken we met zes ondernemers terug op de weg die ze aflegden. Wat ging er goed, wat kon beter en hoe gaan ze om met uitdagingen? Deze keer: Laamia Elyounoussi, eigenaresse van schoonmaakbedrijf Schone Zaak!.

Laamia verhuist als zes maanden oude baby vanuit Amsterdam naar haar opa en oma in Marokko. Als ze op veertienjarige leeftijd terugkomt, spreekt ze geen woord Nederlands. Ze wordt in een klas op de basisschool gezet. Ze leert snel, maar taal blijft haar zwakke plek. Die taalachterstand en de impact daarvan lopen als een rode draad door Laamia’s leven en carrière, ook al weet ze dat op dat moment nog niet.

Op haar twintigste ontmoet Laamia haar eerste werkgever die potentie in haar ziet. Hij heeft een verzekeringsbedrijf en creëert een rol voor haar in zijn organisatie. Post sorteren, documenten kopiëren, koffie zetten: Laamia doet allerlei klusjes waarbij ze niet uitgebreid hoeft te praten of te schrijven. Haar baas stuurt haar naar een taalcursus. Een levensveranderend moment. “Toen ik Nederlands leerde spreken, ging de wereld pas echt voor me open. Taal is de weg naar vrijheid, realiseerde ik me toen.”

Dat besef heeft Laamia nooit meer losgelaten. Als ze in 2009 haar schoonmaakbedrijf begint, is dat uiteraard met het idee om er zakelijk een succes van te maken. Maar wat haar nog meer drijft, is de wens om andere dames hetzelfde steuntje in de rug te geven als zij kreeg. Haar medewerkers krijgen niet alleen een contract, maar ook Nederlandse les en volop mogelijkheden om zich verder te ontwikkelen. Vandaag de dag heeft Schone Zaak! tachtig medewerkers en ruim honderdvijftig klanten. “Mijn belangrijkste doel is niet om zoveel mogelijk medewerkers of een uitpuilend klantenbestand te hebben. Ik wil vooral dat onze medewerkers blijven groeien, zodat ze ons op een gegeven moment verlaten voor een betere baan.”

Voor iets anders dan een betere baan, verlaat eigenlijk geen enkele medewerker Schone Zaak!. Het verloop is minimaal, net als het ziekteverzuim. Laamia is er trots op. “Het gemiddelde landelijke ziekteverzuim in de schoonmaakbranche ligt rond de 9 procent. Bij ons is dat 1 procent.” Hoe ze dat voor elkaar krijgt vertelt Laamia uitgebreid in de podcast.

1. Het grootste succes

“Dat ik altijd voor mijn mensen heb gekozen, in plaats van me door cijfers te laten leiden. Ik begon Schone Zaak! in 2009. De eerste jaren maakten we vooral scholen en kantoorpanden schoon. Via mijn netwerk kwamen daar op een gegeven moment hotels bij. Het was een flinke boost voor de omzet, maar niet voor het personeel. Schoonmaken in hotels is veel zwaarder dan in kantoorgebouwen. Ineens moesten werknemers tien tot vijftien bedden per dag opmaken, en dat zo snel mogelijk. Personeel kreeg fysieke klachten en steeds meer mensen gingen met tegenzin naar hun werk. Ik merkte dat het verloop toenam. Toen gingen bij mij de alarmbellen af. Ik ging met mijn werknemers in gesprek. Vrijwel iedereen zei dat de werkomstandigheden te zwaar en stressvol waren. Ik wist meteen wat ik moest doen. Binnen een jaar beëindigde ik alle contracten met de hotels. Het betekende een pittige stap terug in omzet, maar een enorme stap vooruit voor het personeel. Zij waren blij en voelden zich echt gehoord. Ze werden weer de tevreden en energieke medewerkers die graag voor Schone Zaak! wilden werken. Het was voor mij de bevestiging dat ik de juiste keuze had gemaakt.”

2. De grootste tegenslag

“Dat was in 2017 toen ineens een van mijn grootste klanten het contract opzegde. Los van de enorme financiële tegenvaller, legde het ook een pijnpunt bloot: dat ik niet eerder goed had gekeken naar de risicospreiding. Sterker nog, ik wist niet eens wat het betekende. Dat je financieel niet te afhankelijk moet zijn van één of een paar opdrachtgevers klinkt heel logisch, maar ik had er gewoon nooit bij stilgestaan. Niet alleen was ik een enorme omzet kwijt, ik moest ook voor elf medewerkers vervangend werk vinden binnen het bedrijf. Het was een dure, maar waardevolle les. Mijn bedrijf is er veel sterker uitgekomen. Vanaf dat moment ben ik nooit meer afhankelijk geweest van één grote opdrachtgever. Alle elf medewerkers kon ik trouwens bij andere klanten plaatsen.”

3. De grootste uitdaging

“Ik begon Schone Zaak! vanuit mijn passie. Daardoor heb ik zakelijk niet altijd de slimste keuzes gemaakt. Dan heb ik het vooral over processen in de organisatie. Een voorbeeld is onze procedure rondom vakantieverlof. Of eigenlijk, het gebrek daaraan. Iedereen kan vakantie opnemen wanneer ze willen, vaak is iedereen tegelijk weg. Dat kan natuurlijk helemaal niet. Er moet een maximum aantal dagen komen, mensen moeten hun vakantie minimaal twee maanden van tevoren aanvragen en ze mogen niet langer dan drie weken achterelkaar weg, om maar iets te noemen. Die processen en structuren moeten we strakker gaan inrichten zodat de organisatie een steviger zakelijk fundament heeft. Dat zie ik op dit moment als een van de grootste uitdagingen.”

4. Het beste advies

“Dat kreeg ik van mijn accountant, Kees. Ik heb ongelooflijk veel aan hem te danken. Met engelengeduld legt hij mij al bijna vijftien jaar alles uit. Toen ik hem ontmoette gaf hij me een heel helder advies: 'Geef nooit geld uit dat je niet hebt’. Dat klinkt ontzettend voor de hand liggend, maar toch was het heel waardevol dat hij dat zo duidelijk tegen me zei. Door Kees ben ik altijd heel zorgvuldig met geld omgegaan. Ik heb altijd alle grote financiële beslissingen eerst aan hem voorgelegd, en dat doe ik al die jaren later nog steeds.”

5. De grootste droom

“Mijn grootste droom is dat alle werknemers die bij Schone Zaak! werken gelukkig zijn, vrolijk naar het werk gaan en rondkomen van het salaris dat ze ontvangen. Maar vooral dat ze zich verder ontwikkelen en ons uiteindelijk verlaten voor een baan waar ze meer verdienen. Daarom wil ik blijven groeien als ondernemer. Mijn opdrachtgevers zijn naast klanten, vooral onze partners. Vanuit de schoonmaak groeien onze medewerkers door naar een rol in de school, het museum of het bedrijf waar we schoonmaken. Hoe meer partners, hoe groter mijn netwerk en dus de kansen voor mijn werknemers.”

Laamia Elyounoussi (1980)

Waardevolste sparringpartner Kees dus. Ik ken niemand die zoveel geduld met me heeft als hij. Ik bel hem altijd, en hij heeft altijd meteen het juiste antwoord paraat. Een paar uur later stuurt hij nog een mail met een uitgebreide uitleg bij dat antwoord. En met Peter van het administratiekantoor dat mijn backoffice doet kan ik ook heel fijn sparren.
Tip om fit te blijven Drie keer per week doe ik ‘s morgens vroeg aan crossfit. Waar ik ook over pieker, na zo’n crossfitsessie is die stress gehalveerd. Ook wandel ik elke zondag een uur door het Kralingse Bos. Vervolgens zit ik twee uur in bad. Daarna is mijn hoofd helemaal leeg en zit ik weer boordevol energie.
Guilty pleasure Een goed glas chardonnay en melkchocola.
Beste stressbestrijding Boksen.
Ultieme ontspanning na een drukke werkdag Een wandeling maken in m’n eentje. Zonder telefoon. Dat laatste is echt een must, anders ontspan ik niet.
Favoriete vakantiebestemming Disneyland Paris, daar voel ik me weer kind.

Een gezond bedrijf

Geïnspireerd door het verhaal van Laamia en het lage ziekteverzuim in haar onderneming? Met het preventiepakket werk je aan het voorkomen van ziekteverzuim. Je adviseur geeft je graag meer informatie en helpt je met het aanvragen van een offerte.

Ga naar alle afleveringen