Ga direct naar inhoud

Elektrisch rijden en de kosten? Dat zit zo

Elektrische (bedrijfs)auto’s zijn vooral duurder dan brandstofauto’s, toch? Het klopt dat de aanschafprijs vaak hoger is. Tegelijkertijd is het een investering in lagere verbruikskosten. Op termijn verdient een investering in een elektrische bestelwagen of personenauto zich bijna altijd terug.

We zetten de belangrijkste kosten en voordelen voor je op een rij. Belangrijke thema’s zijn namelijk de eventuele bijtelling, beschikbare subsidies en belastingvoordelen waarvan je kunt profiteren.

Bijtelling, subsidies en belastingvoordelen

De overheid stimuleert elektrisch rijden, zowel voor bedrijven als particulieren. Dat betekent bijvoorbeeld dat je minder bijtelling betaalt, profiteert van subsidies en profiteert van belastingvoordeel. We zetten het voor je op een rij.

Bijtelling over een elektrische auto

Je betaalt bijtelling voor een zakelijke auto die je ook privé rijdt. Sinds 1 januari 2022 betaal je 16 procent bijtelling over een elektrische auto, tot een drempelwaarde van 30.000 euro. Boven dat bedrag betaal je het reguliere tarief van 22 procent. De bijtelling betaal je tijdens de aangifte inkomstenbelasting, omdat je het bedrag aan bijtelling optelt bij jouw belastbare inkomen. Vanaf 2025 geldt een bijtelling van 17 procent, tot een drempelwaarde van 30.000 euro. En vanaf 2026 betaal je 22 procent bijtelling.

Het percentage geldt zestig maanden vanaf het bouwjaar van de auto. Voor een auto toegelaten in 2022 betaal je dus tot 2027 nog 16 procent.

Rijd je de elektrische (bestel)auto alleen zakelijk? Of rijd je minder dan 500 persoonlijke kilometers per jaar? Dan kun je ervoor kiezen om helemaal geen bijtelling te betalen. Je houdt dan een rittenregistratie bij (<500 km). Of je verklaart bij de Belastingdienst dat je enkel zakelijk rijdt.

Subsidie voor een elektrische bestelbus

Er is een Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) beschikbaar voor elektrische (bedrijfs)voertuigen. Je krijgt tot maximaal 5.000 euro subsidie per voertuig. De subsidie bedraagt 10 procent van de netto catalogusprijs (voertuigcategorie N1) of 10 procent van de verkoopprijs zonder btw (voertuigcategorie N2). Kleine bedrijven krijgen zelfs 12 procent subsidie. Deze regeling vervalt per 31 december 2024.

Belastingvoordeel voor een elektrische bestelbus

Bedrijven profiteren daarnaast van fiscaal voordeel dankzij de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Je mag tot 45 procent van de investering in een elektrische bestelbus aftrekken van de belastbare winst. Door deze kosten af te trekken van de belastbare winst, pakt de investering voordeliger uit.

Let op: de MIA is sinds 2022 niet meer beschikbaar voor de aanschaf van zakelijke elektrische personenauto’s.

Zowel bedrijven als particulieren profiteren van de vrijstelling van bpm en motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s. Dit levert tot 2025 voordeel op bij de aanschaf (bpm) en tijdens het gebruik (motorrijtuigenbelasting).

Bereken wat jij kunt besparen

Ben je benieuwd wat jij kunt besparen, aan bijtelling of met de subsidies die er beschikbaar zijn? Bereken jouw voordeel bij Nationale-Nederlanden.

Disclaimer: De informatie en berekeningen zijn indicatief. Jouw individuele situatie kan anders zijn. Je kunt hier dan ook geen rechten aan ontlenen.