Ga direct naar inhoud

In 10 stappen meer grip op je werk

Blijft je inbox maar volstromen met e-mails en zie je even niet meer hoe je door al die to-dolijstjes komt? Werkstress is beroepsziekte nummer 1 in Nederland. Meer dan 1 miljoen mensen loopt het risico op een burn-out of andere werkgerelateerde klachten, volgens onderzoek van TNO. Het goede nieuws: aan werkstress kun je zelf iets doen. Als je deze 10 stappen volgt, krijg je meer grip op je werk en doe je meer in minder tijd.

Stap 1. Maak een takenlijst

Maak elke ochtend een takenlijst die realistisch is om uit te voeren. Wijk hier zo min mogelijk vanaf. Een takenlijst helpt je te focussen op de taken die echt belangrijk zijn en geeft meer rust in je hoofd. Dat kan op papier of in je (digitale) agenda, maar hier zijn ook veel handige apps voor. Meer weten? David Allen schreef er het boek Getting Things Done over.

Stap 2. Plan tijd in voor je e-mail

Wanneer je jezelf continu laat afleiden door e-mailnotificaties, komt dat verslag of plan waar je aan werkte nooit af. Spreek met jezelf af dat je maximaal drie keer op een dag je mailtjes checkt. Om verwachtingen te managen kun je standaard je out-of-office aanzetten waarin je de tijden zet dat je je mail checkt. Als het echt dringend is kunnen mensen dan bellen of appen.

Stap 3. Zet je agenda centraal

Rick Pastoor, Head of Product bij digitale nieuwskiosk Blendle, schreef het boek Grip. Hij zweert bij zijn agenda en adviseert álles hierin te noteren: reistijd, voorbereidingstijd van een afspraak, lunchtijd en alle taken, zowel werk als privé. Zorg voor precieze en behapbare taken (niet: aan plan X werken, maar: hoofdstuk 2 uittypen), label ze en gebruik bij voorkeur een digitale agenda om afspraken te kunnen delen.

Stap 4. Zeg vaker nee

Vraagt je werkgever of collega of je een extra taak wilt doen? En weet je eigenlijk van tevoren al dat dit niet gaat lukken? Geef het aan en plan de taak in wanneer het wel past. Je hebt maar zoveel uren in een werkdag en taken afraffelen komt de kwaliteit niet ten goede.

Stap 5. Stop met uitstellen

Taken waar je tegenop ziet, schuif je snel voor je uit. Dat maakt het alleen maar moeilijker. Begin de dag met de zwaarste taak en bewaar de makkelijkere klusjes voor later op de dag, wanneer je minder energie hebt. Zo beloon je jezelf. Kost een taak minder dan vijf minuten? Doe hem dan meteen.

Stap 6. Creëer lucht in je agenda

Voorkom dat je elk moment van de dag, iedere dag van de week, iets te doen hebt. Reserveer witte blokken in je agenda voor helemaal niets. Dat geldt voor zowel je werk- als privéagenda. Dat geeft rust in je hoofd en ruimte voor creativiteit en spontaniteit.

Stap 7. Blijf in beweging

Veel mensen nemen te weinig pauze terwijl dit juist heel belangrijk is. Haal een kop koffie of thee, maak een blokje om in de frisse lucht of doe wat stretchoefeningen. Blijf tijdens je lunch ook niet achter je bureau zitten, dat doet je productiviteit geen goed. Even bewegen is goed voor je lichaam en zorgt voor rust in je hoofd. Daarna kun je weer veel beter focussen.

Stap 8. Sluit je af en toe helemaal af

Notificaties op telefoon en laptop uit, koptelefoon aan en in standje volledige focus. In het boek Focus AAN/UIT legt neuropsycholoog Mark Tigchelaar uit welke vier concentratielekken er zijn en hoe je deze dicht. Je leert hoe je je kunt afsluiten van alle prikkels om je heen en in een productieve flow kunt komen.

Stap 9. Besteed tijd aan sport en hobby’s

Sportafspraken en tijd voor je hobby’s sneuvelen vaak als eerste bij een volle agenda. Zonde! Een goede work-out of een hobby waar je blij van wordt doet wonderen en werkt heel ontspannend. Daarna kun je met een fris hoofd en vol energie weer aan het werk.

Stap 10. Schrijf je gedachten weg

De truc achter effectief werken is het leegmaken van je hoofd. Wanneer je ontspannen bent en er geen zorgen door je hoofd zweven ben je productiever. Blijven er telkens gedachten en taken door je hoofd spoken? Schrijf ze meteen op. Leg ook pen en papier (nee, niet je telefoon…) naast je bed.

Digitale tools

Technologie kan voor stress zorgen, maar helpt ons ook. Deze 3 apps zorgen voor meer rust in je hoofd.

Meer weten?

Naast dit stappenplan zijn er nog veel meer manieren om meer grip op je werk te krijgen. Lees dit artikel over stressvrij werken. Maar een gezonde leefstijl is en blijft de basis om stress, ziekte en burn-out te voorkomen. In dit artikel lees je een aantal tips waarmee je de werkdag zowel mentaal als fysiek een stuk gezonder doorkomt.


Ben je werknemer en wil je meer weten?

Lees meer

Ben je werkgever en wil je meer weten?

Lees meer