Ga direct naar: inhoud

7 tips voor een gezonde werk-privébalans

Je hebt een drukke baan en wilt succesvol zijn in je werk. Je wilt gezond eten, je huishouden op orde houden, tijd doorbrengen met je gezin, regelmatig sporten en je sociale contacten onderhouden. Het liefst wil je ook nog tijd besteden aan je hobby én af en toe tijd voor jezelf hebben. Klinkt het je bekend in de oren? Voor veel mensen is het een flinke uitdaging om een balans te vinden tussen werk en privé. Als de balans te veel doorschiet ligt een burn-out op de loer. Gelukkig kun je daar iets aan doen! In dit artikel lees je wat je zelf kunt doen om een gezonde balans tussen werk en privé te bereiken.

Bespreek met je werkgever of je flexibel kunt werken

Diverse studies bewijzen het: je bent als werknemer gelukkiger én productiever als je flexibeler werkt. Laat het type werk dat je doet het toe om flexibel te werken? Vraag dan aan je manager of dit mogelijk is. Nee heb je, ja kun je krijgen. Kun je vroeger of later beginnen of stoppen met werken? Dan kan het bijvoorbeeld veel stress schelen als het gaat om het ophalen en wegbrengen van de kinderen. Daarnaast kan het veel tijd schelen om pas na de spits naar kantoor of naar huis te rijden. Zo benut je je tijd zo effectief mogelijk!

Zorg voor rust in je agenda

Het klinkt misschien gek, maar plan naast je afspraken ook ontspanningsmomenten in je agenda. Als je ze niet plant, kom je er vaak niet aan toe. Terwijl je ontspanning juist zo hard nodig hebt om een gezonde balans tussen werk en privé te bereiken. Zorg er daarnaast voor dat je taken waarbij focus nodig is afwisselt met taken waarbij je minder concentratie nodig hebt. Ook hier is balans nodig. Niemand kan de hele dag door gefocust zijn, zelfs jij niet!

Blijf in beweging

Een gezonde leefstijl is heel belangrijk om in balans te blijven. Plan naast ontspanningsmomenten ook iedere week momenten om te sporten. Lukt het alsnog niet om naar de sportschool te gaan? Maak dan een wandeling tijdens de lunch met collega’s. Of ga met de fiets naar werk. Dat is niet alleen gezond, maar ook vriendelijk voor het milieu! En je hebt meteen je beweging gehad. Heb je een overleg met je manager? Ga lekker naar buiten en maak er een vergaderwandeling van! Mits de aard van het gesprek dit toelaat uiteraard.

Verbeter de relatie met je smartphone

Heb je (bijna) een betere relatie met je smartphone dan met je partner? Dan is het tijd voor wat kleine, simpele aanpassingen, waardoor je beter tot rust komt. We krijgen dagelijks veel informatie te verwerken, bijvoorbeeld via onze smartphones. Niet alleen je privémail komt binnen, maar vaak ook mails van werk en berichten via Whatsapp en social media. Neuropsychologe Elke Geraerts spreekt zelfs van infobesitas, omdat ons brein dagelijks blootstaat aan een overvloed van informatie. Met een paar simpele acties zorg je al voor meer rust:

  • Leg je telefoon na 21.00 uur weg (niet in de slaapkamer!) of zet je telefoon uit.
  • Gebruik je telefoon niet als wekker. Zo kom je niet in de verleiding om tóch even te kijken of je een berichtje hebt ontvangen.
  • Bewaar alleen Whatsapp-berichten die je nog moet beantwoorden in je inbox. Alle andere berichten kun je archiveren in een andere map in Whatsapp.
  • Zet de meldingen van je werkmail uit als je vrij bent. Je hoeft niet iedere mail direct te beantwoorden. Maak daarover ook afspraken met collega’s en je baas. Bij een belangrijk project kun je altijd een keer een uitzondering maken en toch je mail beantwoorden buiten werktijd, maar dit hoeft echt niet standaard.
  • Heb je een aparte werktelefoon? Zet de telefoon uit na werktijd en laat deze ook thuis als je op vakantie gaat.

Eet gezond

De tijd die je overhoudt omdat je niet continu bezig bent met je smartphone, kun je mooi investeren in het maken van een gezonde maaltijd! We weten allemaal dat gezond eten heel belangrijk is om je fit te voelen. Toch nemen veel mensen de tijd niet om een gezonde maaltijd te maken. Terwijl het helemaal niet lang hoeft te duren en ook niet ingewikkeld hoeft te zijn. Topkok Jamie Oliver helpt je bijvoorbeeld graag op weg in zijn kookboeken Jamie in 15 minuten en Jamie Oliver 5 ingrediënten. Hierin staan alleen maar lekkere, simpele en voedzame recepten die je in een handomdraai op tafel zet. Heb je een kantine op werk? Vermijd dan de eeuwige broodjes kroket en ga voor een lekkere salade!

Zeg vaker nee

Het klinkt heel simpel: zeg vaker nee als een collega of je manager je om hulp vraagt. Toch vinden veel mensen het moeilijk om nee te zeggen. Ze voelen zich bezwaard of niet behulpzaam. Maar als je het al razend druk hebt op werk, is het helemaal niet erg om af en toe nee te zeggen. Collega’s weten vaak niet hoeveel er al op je bord ligt. Zij kunnen soms niet inschatten of je ruimte hebt voor een nieuwe taak. Heb je geen tijd? Leg dan uit waarom je iets niet kunt oppakken. Bijvoorbeeld omdat er op dat moment andere prioriteiten zijn.

Vraag of je (tijdelijk) parttime kunt werken

Soms kan het beter zijn een periode wat minder te werken als je privésituatie daarom vraagt. Bijvoorbeeld als je kinderen klein zijn of als je een zieke partner of ouder hebt die veel aandacht vraagt. Parttime werken kan dan een oplossing zijn. Bespreek op tijd de mogelijkheden met je baas. Zeker als je zelf al begint te merken dat je continu moe bent en het je eigenlijk teveel is. Collega’s zijn in dit soort situaties vaak wel bereid om een tandje extra bij te zetten.

Natuurlijk zijn er nog veel meer tips om de balans tussen werk en privé te verbeteren. Ben je benieuwd hoe je nóg productiever kunt zijn op werk? Lees in dit artikel hoe je meer grip op je werk kunt krijgen.


Ben je werknemer en wil je meer weten?

Lees meer

Ben je werkgever en wil je meer weten?

Lees meer