Ga direct naar: inhoud

Sneller aan het werk door persoonlijke begeleiding bij verzuim

Goede arbodienstverlening kan langdurig verzuim voorkomen en verkorten. Keerpunt is één van de vier arbodienstverleners waarmee Nationale-Nederlanden al jaren succesvol samenwerkt. Hoe zorgen de re-integratiespecialisten van Keerpunt dat werknemers gemotiveerd en vol energie terugkeren op de werkvloer? En dat gevoel ook vasthouden? We vroegen het re-integratiespecialist Serena Rebel.

Serena begeleidt zowel werknemers als werkgevers bij ziekteverzuim. Dat doet ze al acht jaar lang met veel plezier. “Iedere casus is anders”, stelt Serena. De grootte van bedrijven verschilt, maar ook de relatie tussen werkgever en werknemer en de behoeftes van de verschillende partijen. De hele dag door spreekt Serena werknemers en werkgevers, en heeft ze intensief contact met verzekeraars, bedrijfsartsen, interventiepartijen en UWV.

Vrij snel nadat een werknemer zich heeft ziek gemeld, kan zijn werkgever een telefoontje van Serena of een van haar collega’s verwachten. “Bij een griepje is dat niet per se nodig”, licht Serena toe. “Maar kampen werknemers met ernstigere klachten, dan bellen we de werkgever om de situatie te bespreken. Daarna hebben we contact met de werknemers.”

De volgende stap: uitzoeken op welke manier werknemers het beste kunnen herstellen. En ze aan de juiste partijen koppelen. Is het nodig een bedrijfsarts in te schakelen, of een mediator? Moeten we een behandeltraject starten? Of volstaat een gesprek tussen werknemer en werkgever?

Korte verzuimduur

Serena herinnert zich een situatie waarin ze ervoor gezorgd heeft dat de werknemer veel sneller weer aan het werk ging dan vooraf verwacht. “Er was sprake van een dreigend arbeidsconflict. De werkgever was boos op zijn werknemer, die zich had ziekgemeld en niets van zich liet horen. Ik heb met zowel de werkgever als de werknemer een goed gesprek gehad.” Vragen die Serena stelde: Wat is volgens jullie het probleem? Kun je je de reactie van je werkgever – dan wel werknemer – voorstellen? En wat zou een fijne oplossing zijn?

De conclusie van Serena na die gesprekken: zo zwaar is het niet. “De twee moesten gewoon op korte termijn even praten.” Twee dagen later zat de werkgever aan tafel bij de werknemer thuis. Het onbegrip en de frustratie werden uitgesproken, de lucht was snel geklaard. Serena: “We hadden verwacht dat de werknemer drie à vier maanden uit de running zou zijn, binnen een week stond hij weer met goede zin op de vloer.”

Duurzame re-integratie

Keerpunt werkt met partijen die snel zorg kunnen leveren, zodat werknemers niet wekenlang op een wachtlijst staan. Met de meeste zogeheten ‘providers’ werkt de arbodienstverlener al jaren samen. De resultaten houden ze goed bij. Deze bepalen of Keerpunt een provider in de toekomst weer inzet. Hoe snel kan een werknemer weer aan het werk na de behandeling? Maar vooral: heeft de behandeling gezorgd voor een duurzame re-integratie? Met name bij werknemers met psychische klachten is nazorg belangrijk.

Vindt Serena het niet lastig de juiste balans te bewaren in ondersteuning van de werkgever en de werknemer? “Ik probeer er altijd voor te zorgen dat werknemers zo snel en zo goed mogelijk weer aan het werk kunnen, zodat de kosten voor de werkgever beperkt blijven. Maar alleen als dat mogelijk is”, benadrukt Serena. “Als mensen met een burn-out starten met werken terwijl ze hier eigenlijk nog niet toe in staat zijn, of het idee hebben dat ze gepusht worden, werkt dat alleen maar averechts.”

Persoonlijke begeleiding bij ziekte en herstel

Keerpunt onderscheidt zich van grotere arbodiensten door de persoonlijke begeleiding, denkt Serena. Waar grotere arbodiensten vaak vasthouden aan standaardprocedures, zoals iedere zes weken een afspraak met de bedrijfsarts, beoordeelt Keerpunt per situatie wat wenselijk is. “Als een werknemer is uitgevallen door kanker en middenin een chemotraject zit, gaan we geen spreekuur inplannen, omdat dat nu eenmaal zou moeten”, legt de re-integratiespecialist uit. “Ik vraag de werknemer: op welk moment is het haalbaar voor jou om op spreekuur te komen? Welke week na de chemokuur werkt het beste? Waar voel jij je fijn bij? We houden rekening met wettelijke verplichtingen, maar combineren dit zo goed mogelijk met de wensen van de werknemer.”

We merken dat psychisch verzuim, zoals burn-outs en depressies, enorm toeneemt

In de Wet verbetering poortwachter staat omschreven wat er allemaal moet gebeuren op het gebied van ziekteverzuim – en wanneer. Denk aan het doorgeven van ziekteverzuim aan UWV, het opstellen van een plan van aanpak en het vinden van vervangend werk, bijvoorbeeld in de vorm van alternatieve taken. “We denken met een bedrijf mee. Dat geeft ze het gevoel dat ze geen nummer zijn.”

Het belang van preventie

Preventieve ondersteuning wordt steeds belangrijker. Waarom? “We merken dat psychisch verzuim, zoals burn-outs en depressies, enorm toeneemt”, antwoordt Serena. “Gelukkig beseffen werkgevers steeds meer dat voorkomen beter is dan genezen.” Ze bellen Serena bijvoorbeeld al op het moment dat hun personeel stressgerelateerde klachten heeft. Dan geeft ze advies of beantwoordt ze vragen.

Uit voorzorg kan Keerpunt ook werkplektrainingen regelen, waar de trainers bijvoorbeeld uitleg geven over het belang van een ergonomische werkplek. Daarnaast kan het zijn dat Keerpunt steeds hetzelfde type verzuim terugziet bij één werkgever. Dan gaan de specialisten op zoek naar een oorzaak. Ligt het aan de stijl van leidinggeven? Of heeft de werkgever baat bij een managementtraining?

Als werkende moeder van twee kinderen moet ik veel ballen in de lucht houden

Batterij opladen

Waar Serena’s kracht ligt? “Ik probeer altijd een luisterend oor te bieden, aan de werknemer, maar ook aan de werkgever”, vertelt ze. “Ik krijg vaak terug dat ik empathisch, begripvol en vriendelijk ben, en snel contact opneem.”

Keerpunt gelooft dat werken goed voor iedereen is. Je voelt je er nuttig door, het geeft je vertrouwen en werken is meedoen. Maar, merkt Serena op, “het is ook belangrijk af en toe je batterij op te laden.” Zelf let ze daar goed op. “Ik zou iedere avond vol kunnen plannen. Zo ga ik graag een hapje eten met vrienden en familie of sporten. Daar krijg ik energie van. Maar soms is het ook heerlijk even helemaal niets te doen en je telefoon uit te zetten.”

Keerpunt let goed op de werk-privébalans van eigen werknemers. ’s Avonds je mail beantwoorden kan een keer gebeuren, maar moet niet de norm worden. Serena krijgt de vrijheid één of twee dagen per week thuis te werken. Is er privé wat aan de hand, dan kan ze gerust eerder weg en haar werk op een ander moment inhalen, zolang ze geen belangrijke (bel)afspraken met cliënten heeft staan. “Als werkende moeder van twee kinderen moet ik veel ballen in de lucht houden. Op deze manier raak ik niet uit balans.” Behalve passend, persoonlijk advies geeft Keerpunt werkgevers dus ook het goede voorbeeld.

Re-integratiespecialist Serena Rebel Re-integratiespecialist Serena Rebel

Het Verzuimpakket Werkgever van Nationale-Nederlanden

Keerpunt ondersteunt werkgevers en werknemers bij het zetten van de juiste stappen om de re-integratie zo snel en goed mogelijk te laten verlopen. Ben je enthousiast over de hulp die Keerpunt kan bieden? Bij het Verzuimpakket Werkgever van Nationale-Nederlanden kun je kiezen voor arbodienstverlening via Keerpunt. Wil je zelf al stappen ondernemen en toekomstig ziekteverzuim voorkomen? In dit artikel lees je 7 effectieve manieren om dit te doen.

Ben je werknemer en wil je meer weten?

Lees meer

Ben je werkgever en wil je meer weten?

Lees meer