Ga direct naar inhoud

Preventietips Zakelijke Dienstverlening

Klanten die niet op tijd betalen. Kleine administratieve fouten met grote gevolgen. Diefstal van gegevens. Deze onverwachte tegenvallers kunnen vervelend uitpakken voor uw bedrijf. Nationale-Nederlanden helpt u daarom met slimme maatregelen om problemen voor te zijn.

Voorkom onveilige situaties op het werk
  • Zorg voor ergonomische werkplekken. Stel de monitoren, stoelen en werkbladen goed af.
  • Laat uw medewerkers voldoende pauzes nemen. Installeer bijvoorbeeld pauzesoftware op de computers.
  • Zorg voor een goed binnenklimaat met genoeg ventilatie, schone lucht, een aangename temperatuur en goede verlichting.
  • Maak gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen bij het bezoeken van gevaarlijke locaties. Denk aan veiligheidsschoenen en helmen.
  • Hou vluchtwegen vrij.
  • Breng de risico’s in uw bedrijf in kaart met een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) en neem passende maatregelen.
Voorkom diefstal
  • Laat uw bedrijf beveiligen door een beveiligingsbedrijf met BORG-certificaat of dat is erkend door de Vereniging Europese Beveiligingsbedrijven (VEB).
  • Hou mensen die niets te zoeken hebben bij uw bedrijf buiten de deur met goede toegangscontrole en sleutelbeheer.
  • Berg computerapparatuur op in een afgesloten kast of maak computers vast aan het meubilair met kabels die goedgekeurd zijn door de Stichting Kwaliteit Gevelbouw (SKG) of Vertrauen durch Sicherheid (VdS).
  • Laat waardevolle spullen, zoals laptops en mobiele telefoons, niet onbeheerd achter.
Beveilig uw informatie
  • Laat documenten niet onbeheerd achter en berg dossiers na het werk op.
  • Laat notities met inlogcodes en wachtwoorden niet slingeren.
  • Gebruik een firewall, installeer antivirussoftware en hou deze up-to-date.
  • Maak dagelijks een back-up.
  • Bewaar belangrijke gegevens in brand- en inbraakwerende kasten. Of op een ander adres.
Professionaliseer uw dienstverlening
  • Neem alleen opdrachten aan waarvoor in uw bedrijf de juiste deskundigheid aanwezig is.
  • Zorg voor gekwalificeerd personeel en hou hun kennis op peil met cursussen en opleidingen.
  • Sluit u aan bij een branche- of beroepsvereniging.
  • Leg de afspraken over het werk vooraf schriftelijk vast. Hiermee voorkomt u onduidelijkheden of discussies achteraf.
  • Regel de aansprakelijkheid bij fouten in uw algemene voorwaarden.
  • Laat foutgevoelig werk door een collega controleren.
Verminder de kans op wanbetaling
  • Zorg voor een goede financiële administratie.
  • Zorg dat u vooraf weet met wie u zaken doet: vraag kredietinformatie op over uw klant.
  • Spreek betalingsvoorwaarden en -termijnen af.
  • Verstuur uw facturen kort na het einde van de werkzaamheden.
  • Komt een klant de betalingen telkens niet na? Schakel een incassobureau in.


Heeft u vragen over schadepreventie?

Nationale-Nederlanden adviseert u graag over hoe u de kans op schade vermindert. Een team van ervaren risicodeskundigen staat voor u klaar.