Ga direct naar inhoud

Innovatie voorbeelden: hoe innovatief is het mkb?

Wanneer ben je innovatief? En is het voor mkb’ers belangrijk om te vernieuwen? In deze blog kijken we naar verschillende manieren van innoveren. En er komen innovatie voorbeelden voorbij om je op weg te helpen. Na het lezen van deze blog barst je van de innovatie-inspiratie. En bruis je van de ideeën om het roer helemaal om te gooien.


Wat houdt innovatie in?

Innovatie is de creatie van iets nieuws dat commerciële kansen biedt. Een uitvinding is dus niet meteen een innovatie. Dat is het pas als deze wordt uitgevoerd binnen de economische sfeer. Denk niet alleen aan hippe gadgets, witte labjassen of technologische snufjes. Innoveren kan op allerlei manieren en is voor iedereen haalbaar.

Innovatie gaat namelijk over waardecreatie. Volgens econoom Joseph Schumpeter kan dit door ‘nieuwe combinaties van nieuwe of bestaande kennis.’ Of door bepaalde middelen, uitrusting en andere factoren.’ Innoveren kan dus ook als er geen commercieel belang is. Bijvoorbeeld in de zorg, het onderwijs of bij de overheid. Als er maar waarde wordt gecreëerd in het proces. Maar hoe?


Waarom innovatie belangrijk is

Stilstand is achteruitgang, zeggen ze vaak. Zo vaak zelfs dat elke ondernemer dit eigenlijk wel weet. Toch is de dagelijkse realiteit anders. We zijn druk, hebben de mankracht niet of moeten toch écht eerst die deadline halen. Zo schuiven we innovatie steeds voor ons uit. Op de lange termijn kan dit je bedrijf schaden. En wel hierom.


5 redenen om te innoveren

1. Je kunt klanten iets unieks geven
2. Je blijft je concurrentie steeds een stap voor
3. Je benut ontwikkelingen in de markt
4. Je zorgt voor nieuwe energie op de werkvloer
5. Je bent aantrekkelijk voor jong talent


Disruptieve innovatie vs incrementele innovatie: in kleine stapjes vooruit

Wil je grote impact maken en de markt op z’n kop zetten? Dan spreken we van disruptieve innovatie. Denk aan Spotify dat de muziekindustrie wereldwijd veranderde. Of Uber dat voor toestanden in de taxiwereld zorgde. Disruptieve innovatie heeft ook twee nadelen. Het is duur en het risico is hoog.

Bij incrementele innovatie verbeter je diensten of producten stapsgewijs. Dit gebeurt veel in de autobranche, waarbij auto’s steeds beter en veiliger worden. Zo groei je mee met de steeds hogere verwachting die klanten aan je stellen.

Kleine verbeteringen kosten minder en brengen weinig risico’s mee. Zo kan elk bedrijf, groot én klein, met vernieuwing aan de slag. De truc is dus om jezelf steeds in kleine stapjes te verbeteren. En in kleine stappen kun je wel zeven kanten uit.


7 soorten innovatie voorbeelden

Als bedrijf kun je op verschillende manieren innoveren. We bespreken zeven soorten innovatie die passen bij het mkb, mét voorbeelden. Laat de ideeën maar komen.


1. Productinnovatie

Terwijl iedereen nog Snake speelde op z’n Nokia was er opeens de iPhone. Dankzij Apple is deze vorm van innoveren waar je als eerste aan denkt. Namelijk, een nieuw product op de markt brengen. Maar je kunt je product ook in kleine stapjes verbeteren. Hoe ziet dat eruit?

Stel, je maakt fietsen. Standaard zijn ze uitgerust met GPS, zodat je klanten ze makkelijk terugvinden via de app. Alleen is deze techniek niet nauwkeurig genoeg voor een drukke stalling. Dat brengt je op een idee: via de app de ledlampen op je fiets laten knipperen. Die chaotische klant zal je dankbaar zijn.


2. Diensteninnovatie

Een taxi gemakkelijk bestellen met een app op je telefoon. Hier is Uber heel bekend door geworden. Door hen is het bestellen van een taxi een online ervaring geworden. Dit is een vorm van diensteninnovatie. Veel bedrijven zijn tijdens de coronacrisis hun dienst online gaan aanbieden. Ook jij kunt je dienst innoveren.

Neem bijvoorbeeld je supportservice. Krijg je nu veel mails en telefoontjes van klanten? Denk dan eens na over een chatbot die snel én 24/7 de meeste vragen afvangt.


                    3. Procesinnovatie

                    Vervang je medewerkers door computers, of automatiseer je administratieve handelingen? Dan spreek je van procesinnovatie. Dit is een manier om je interne processen efficiënter en effectiever te maken. Dit kan je kosten verlagen en doorlooptijden versnellen. Fijn voor jou als je je marge wilt verhogen. Of voor je klanten, als zij profiteren van lage prijzen en snelle levering.

                    Zo is er software die je boekhouding sneller en simpeler maakt door afschrijvingen automatisch in te boeken. Je boekhouder hoeft het alleen nog te controleren. Dat scheelt hem tijd, en jou dus geld.


                    4. Technologische innovatie

                    De laatste jaren is technologie vaak het uitgangspunt voor vernieuwing. Denk aan machine learning, blockchain of Mixed Reality. Met dit laatste is in het mkb veel geïnnoveerd. Denk aan virtueel brillen passen. En ook trapliften worden op deze manier ingemeten.

                    De komende jaren gaan we hier nog veel meer van zien. Bijvoorbeeld het virtueel bekijken en passen van kleding. Met de IKEA Place app kun je al virtueel meubels in je woonkamer plaatsen. Zie je al opties voor jouw bedrijf?


                    5. Marktinnovatie

                    Met al die technische snufjes zou je bijna vergeten dat je ook een nieuwe markt kunt aanboren. Dat is wat supermarktmerk Picnic deed. Om innovaties zaten ze al niet verlegen. Maar dat weerhield ze er niet van hun markt te innoveren. In Duitsland en Frankrijk zie je hun grappige karretjes nu ook rondrijden.

                    Je kunt ook een andere doelgroep aanspreken. Bijvoorbeeld met een variant van je product of dienst. Denk aan Always, bekend van de inlegkruisjes. Onder de naam Always Discreet bieden ze nu ook een oplossing tegen urineverlies.


                    6. Sociale innovatie

                    Bij sociale innovatie maak je gebruik van ideeën van je medewerkers om te innoveren. Ideeën om slimmer te werken of te verbeteren ontstaan vaak op de werkvloer. Die kun je ophalen met een ideeënbus. Je kunt ook je hele organisatie erop inrichten. Zo zet je ideeën ook echt om in actie.

                    Holacratisch werken is een perfect voorbeeld. In deze organisatievorm werken werknemers en teams zelfstandiger en efficiënter. Zij hoeven niet meer alle lagen van het bedrijf door met hun idee. Dat geeft je bedrijf veel innovatiekracht. Naast Springest en Bol.com werken in Nederland nu een paar honderd bedrijven holacratisch.


                    7. Businessmodel innovatie

                    Tot slot kun je ook je businessmodel vernieuwen. Hierbij kijk je naar de hele manier waarop je bedrijf geld verdient. En probeer je de gehele winstgevendheid en positie van je bedrijf te verbeteren. Je kunt daarbij gebruik maken van het beroemde Business Model Canvas.

                    Zo kwam Nespresso op het idee om z’n koffiemachines relatief goedkoop te maken. Het echte geld verdienen ze met de koffiecups. Netflix, Boldking en Swapfiets innoveerden op een andere manier. Zij werden groot door producten die anders los verkocht werden als abonnement aan te bieden.


                    Vandaag starten met innovatie?

                    Je hebt nu vast zat ideeën om je bedrijf te vernieuwen. Laat ze even op je inwerken en kijk welke eerste stap het beste past. En onthoud: verandering is nog geen verbetering. Zorg dat je vernieuwing waarde toevoegt. Dan is de kans groot dat klanten je meer waarderen. En nog lang klant blijven omdat jij wél meegaat met de tijd.


                    Ondernemen doe je samen