Ga direct naar inhoud

Innovatie in tijden van corona

Het nieuwe normaal vraagt om innoverende ondernemers

De coronacrisis maakt het leven van jou als mkb’er er niet makkelijker op. Toch zijn er ook ondernemers die juist kansen zien in de coronacrisis. Door middel van innovatie geven zij vorm aan het nieuwe normaal. Wij spraken met een reeks inspirerende en innoverende ondernemers. Maar eerst bekijken we het grotere plaatje. Want waarom is innoveren juist nu belangrijk?

Een crisis is spannend en zwaar. Je bent misschien voorzichtig, of bang om van de gebaande paden af te wijken. Maar tegelijkertijd biedt een crisis kansen voor ondernemers die wendbaar en innovatief zijn. Dat geldt ook voor de coronacrisis.

Noodzaak stimuleert innovatie

Volgens Nyenrode Business University is noodzaak een grote, onderschatte innovatie-stimulans. Het coronavirus creëert veel nieuwe noodzaken. Eén van de belangrijkste: oplossingen voor de 1,5-metereconomie. Marcel Schouwenaar zag hierin een kans.

Samen met zijn partners bij Proxemy ontwierp hij de Bubble. Deze slimme, draagbare zender helpt mensen door gedragsstimulatie 1,5 meter afstand te bewaren. De Bubble geeft een signaal af wanneer dragers van de sensor binnen 1,5 meter van elkaar staan. En het beloont dragers met een prettig signaal als ze weer voldoende afstand van elkaar nemen.

Al in het begin van de crisis ging het roer bij Marcel om. Dat was een goede keuze. Met de Bubble won hij de 1,5 meter Innovatie Challenge van MKB Nederland, VNO-NCW, Nationale Nederlanden en MKB Servicedesk. “We zijn heel blij met de prijs”, aldus Marcel. “Maar we blijven de Bubble doorontwikkelen. De wereld om ons heen verandert ook.”

Marcel Schouwenaar Marcel Schouwenaar

    Innovatie in een stroomversnelling

    Marcel is niet de enige ondernemer die kansen ziet in de coronacrisis. De innovaties volgen elkaar razendsnel op. En innovaties die al voor de crisis werden ingezet, zijn in een stroomversnelling geraakt. Er wordt niet langer eindeloos gediscussieerd en vergaderd, maar er is een ‘voorkeur voor actie’ ontstaan, aldus Harvard Business Publishing.

    Denk bijvoorbeeld aan de technologische vernieuwingen die onderwijs en zorg op afstand mogelijk maken, de massale opkomst van digitale evenementen en het mainstream worden van videobellen. Thuiswerken is waar mogelijk de norm geworden en contact hebben we op afstand. En laten we de belangrijkste innovatie niet vergeten: het vaccin waar farmaceuten nu volop mee bezig zijn.

    Ondernemers nemen het voortouw

    Wat innovatie betreft, nemen ondernemers het voortouw. Zij hebben de kennis, creativiteit en het netwerk om nieuwe oplossingen te vinden en implementeren. Bovendien zal je als ondernemer in crisistijd wel moeten innoveren.

    Volgens adviesbureau McKinsey & Company kunnen veel ondernemingen simpelweg niet overleven als ze op dezelfde voet doorgaan als voor de coronacrisis. Je moet wendbaar zijn, blijven ontwikkelen en je onderneming telkens opnieuw uitvinden.

    Kansen moet je zien

    Daarvoor hoef je niet direct een innovatief product op de markt te brengen, zoals Marcel deed. Soms is het al voldoende om je ogen en oren open te houden. Kirsten van Schaik zat naast Marcel tijdens het Ondernemen Doe Je Samen tafelgesprek. Toen zij Marcel hoorde praten over de Bubble, zag zij direct een kans.


    Alle evenementen waar Kirsten als eigenaar van De Regelmeisjes klussen had, vielen weg. “Van het Eurovisie Songfestival in Rotterdam, tot de Grand Prix Monaco. Dat was echt pittig maar gelukkig regelen wij ook een hoop andere zaken.”, vertelt ze tijdens het tafelgesprek.

    Met de Bubble zou zij weer evenementen kunnen organiseren waar de 1,5 meter goed bewaard blijft. Zo kan de bedrijfscontinuïteit in stand houden worden. “Tijdens evenementen is de enige angst nu dat we de 1,5 meter niet kunnen houden, dus evenementenbureaus moeten veel baat hebben bij de Bubble”, aldus Kirsten.

    Kirsten van Schaik Kirsten van Schaik

    Dit is de tijd om te innoveren

    Het zijn dit soort verbanden tussen innovaties en jouw eigen business die je moet zien als ondernemer. Teken buiten de lijntjes, probeer wat nieuws, zoek naar nieuwe samenwerkingen en treed buiten de gebaande paden. Door te innoveren kun je ervoor zorgen dat jouw onderneming ook in het nieuwe normaal succes heeft.

    Of je het nu doet om de bedrijfscontinuïteit van je eigen onderneming te garanderen, of om de wereld net iets mooier te maken: als je de middelen hebt, is dit de tijd om te innoveren. Weet je niet waar je moet beginnen? Marcel heeft een paar concrete tips voor je:

    • Blijf onderzoeken. De 1,5 meter economie biedt veel nieuwe kansen, als je die wilt zien.
    • Zet je oogkleppen af. Innovatie is meer dan alleen maken, maken, maken. Je moet de wereld om je heen kennen als je waardevolle innovaties wilt bieden.
    • Zoek (nieuwe) mensen op. Echte innovatie brengt kennis samen uit onverwachte hoeken.
    • Ga bij elkaar op de koffie en bouw nieuwe partnerships. Online meeten is handig, maar een echte connectie is zo lastig te maken.
    • Blijf optimistisch. Een crisis kan onzeker en gevaarlijk aanvoelen, maar als je enthousiast, hoopvol en positief blijft, kun je nieuwe kansen benutten.

    Innoveren doe je samen

    Innovaties zijn zelden het resultaat van één persoon of onderneming. Zoek elkaar dus op, want ondernemen en innoveren doe je samen.

    Ondernemen doe je samen