Ga direct naar inhoud

Een groeiend bedrijf mét oog voor de risico’s: zo doe je dat

Als je bedrijf groeit, groeien ook de risico’s. Ondernemer Kees van Ossenbruggen kan erover meepraten. Zijn fruitbedrijf, 50 jaar geleden door zijn ouders gestart, is uitgegroeid tot een indrukwekkende onderneming. Hoe hij dat aanpakte? Door de risico’s heel serieus te nemen. En samen met zijn adviseur te kijken naar praktische oplossingen. Zelfs voor de opslag van de fruitkisten.

Wie het terrein van Van Ossenbruggen Fruit bv in het Betuwse Ingen oprijdt, ziet het meteen: dit is een bijzondere teler. Het bedrijf teelt niet alleen appels en peren, maar doet ze ook meteen in de winkelverpakking. Bij dit bedrijf denkt men duidelijk groot. Alles is hier op de groei gebouwd, van de bedrijfshallen tot aan de parkeerplaats.

Rondom het bedrijf strekken zich de eindeloze rijen appel- en perenbomen uit. 90 hectare eigen boomgaard in totaal. Daarnaast betrekt het bedrijf fruit van andere Nederlandse telers. En in de grote hallen verwerkt Van Ossenbruggen al dat fruit tot kant-en-klare verpakkingen voor de consument.

Zo begon dit familiebedrijf: met één hectare

Kees van Ossenbruggen leidt het familiebedrijf samen met zijn broer Jan en zus Jetty. “Mijn vader bracht als vrachtwagenchauffeur fruit naar de veiling. Achter ons huis begonnen mijn ouders ook zelf fruit te telen, op één hectare. Vanuit een schuur leverden ze dat fruit aan de veiling.” Kees werkte al snel op het bedrijf mee. “Ik ontdekte al snel dat er een meerwaarde te behalen viel als je rechtstreeks aan winkelbedrijven leverde.”

Daarmee werd de kiem gelegd voor het huidige bedrijf. Dat teelt niet alleen fruit, maar bewaart, sorteert en verpakt het ook. En daarna transporteert Van Ossenbruggen de appels en peren naar vele distributiecentra. In Nederland, maar ook tot in Spanje, de Baltische staten en het puntje van Scandinavië aan toe.

Met de groei van je bedrijf, groeien ook de risico’s

“Die groei ging geleidelijk”, schetst de ondernemende directeur. “Ik heb al snel mijn verzekeringsadviseur Kees Peters van Peters Assurantiën erbij betrokken. Hij woont ook in Ingen. We kennen elkaar al heel lang. Dat ik hem om advies vroeg was logisch. Want met de groei van je bedrijf, groeien ook de risico’s. En Kees Peters kijkt daar als adviseur toch anders naar.”

Adviseur Kees Peters: “We werken inderdaad al heel lang samen. Daardoor ken ik hem en zijn ambities en is alles bespreekbaar. Het onderkennen van de risico’s en het kunnen verzekeren daarvan is belangrijk voor verdere groei. Dat begreep Kees al snel.”

“De vragen werden gaandeweg complexer, dus haalde ik de agrarisch specialisten van Nationale-Nederlanden erbij. Zij kennen de specifieke risico’s van bedrijven in deze branche. En ze denken heel praktisch mee over hoe je die risico’s beheersbaar en verzekerbaar houdt. Technisch Risicodeskundige Maick Arendsen is hier inmiddels kind aan huis.”


Het denken in bedrijfsrisico’s is voor mij een tweede natuur geworden.

Samen met je adviseur zoeken naar praktische oplossingen

Inmiddels is er sprake van een hecht contact tussen klant Van Ossenbruggen, adviseur Peters en Risicodeskundige Maick Arendsen. Dat kwam goed van pas bij nieuwe uitbreidingsplannen. Scheidingswanden tussen de bedrijfshallen zijn essentieel doordat ze de verspreiding van brand en rook beperken. Maar voor een ondernemer zijn ze lastig. Die heeft liever één grote hal. Door hier samen over na te denken vonden de drie steeds een praktische oplossing.

Kees van Ossenbruggen: “Het denken in bedrijfsrisico’s is voor mij een tweede natuur geworden. Zo hebben we direct scheidingswanden geplaatst die 180 minuten brand tegenhouden. De eis volgens het bouwbesluit was toen 60 minuten. Die werd later aangescherpt. Gelukkig waren we meteen al van de strengere nieuwe eis uitgegaan. Zo bespaarden we veel kosten toen we wéér gingen uitbreiden.”

“Ik adviseer mijn klanten om bij bouwplannen meteen ook de verzekeraar te betrekken”, vult Kees Peters aan. “Je voorkomt zo dure en vaak onhandige aanpassingen achteraf. En door met elkaar in gesprek te zijn, kun je samen nadenken over hoe je risico’s verzekerbaar houdt.”

Maick Arendsen geeft een voorbeeld: “We adviseerden om de lege houten en kunststof fruitkisten niet tegen de gevel te zetten. Dat is een beruchte bron van brand omdat het brandstichting kan uitlokken. Kees Van Ossenbruggen heeft daarom een groter plein aan laten leggen. De kisten staan nu ver van de gebouwen opgesteld. En vrachtwagens kunnen er makkelijker manoeuvreren.”

Werk met een verzekeraar die jouw business begrijpt

Continuïteit is voor een bedrijf als Van Ossenbruggen een belangrijk thema. Het verlagen van de risico’s dus ook. Door een calamiteit kan een bedrijf zomaar een paar weken of zelfs maanden stil komen te liggen. Dat kan dan wel eens het einde van een bedrijf betekenen.

“Niet kunnen leveren is het ergste wat ons kan overkomen”, zegt Kees van Ossenbruggen. “Onze afnemers kunnen zich geen lege schappen veroorloven. Die zouden dan meteen naar een andere leverancier gaan. Daarom is het zo belangrijk dat je verzekeraar jouw business begrijpt. Gelukkig is dat met Nationale-Nederlanden het geval.”

Zo wezen de specialisten van Nationale-Nederlanden Van Ossenbruggen ook op de risico’s van cybercriminaliteit. Een bedrijf als Van Ossenbruggen Fruit zou daarvoor wel eens een interessant doelwit kunnen zijn. “Ik was blij met dat advies. We zijn meteen met dat onderwerp aan de slag gegaan”, zegt Kees Van Ossenbruggen. “Nu hebben wij geen gekoppelde systemen die gevoelig zijn voor aanvallen van buitenaf. Maar we zijn wel met onze IT-leverancier in gesprek gegaan over het verbeteren van de dataveiligheid.”

Niet kunnen leveren is het ergste wat ons kan overkomen.

Andersom wijst Van Ossenbruggen zijn adviseur ook wel eens op risico’s. “In de oogsttijd staat er in de boomgaard veel kostbare apparatuur. Denk aan oogstmachines en trekkers. ‘s Nachts huren we daarvoor beveiliging in. Het zou mooi zijn wanneer Nationale-Nederlanden daarvoor ook een oplossing kan bieden.”

Ga steeds met elkaar in gesprek

Met het groter worden van de onderneming kwamen ook andere verzekeringsproducten aan de orde. Zoals een pensioenverzekering. Of een brandverzekering voor het pand waarin seizoensarbeiders overnachten. Veelal is Nationale-Nederlanden ook dan de aangewezen verzekeraar. Van Ossenbruggen: “Wanneer je zo nauw samenwerkt, is dat wel logisch. Dan ga je niet aan zo’n relatie voorbij. Bovendien werk ik het liefste met ‘zekere’, grotere leveranciers. Tegelijk moet je elkaar natuurlijk wel scherp houden.”

Adviseur Kees Peters knikt: “We zijn voortdurend met elkaar in gesprek, ook hierover. Een goede relatie is enorm belangrijk. Ook omdat wij vaak weer ons voordeel kunnen doen met signalen die we van onze klanten krijgen. En we zullen altijd kijken hoe we de dekkingen van Nationale-Nederlanden net wat meer op de specifieke klantsituatie kunnen afstemmen. Door goed samenspel kan ik als adviseur écht meer voor een klant doen.”

Ik werk het liefste met ‘zekere' en grotere leveranciers.

Denk samen na over de risico’s en de oplossingen

En ondernemer Kees van Ossenbruggen, wat kon hij meer bereiken dankzij het intensieve contact met zijn adviseurs? Daar hoeft hij niet lang over na te denken. “Kijk om je heen, kijk waar we nu staan. Dat hadden we écht niet voor elkaar gekregen zonder voortdurend daarover na te denken. Over de risico’s én over de oplossingen daarvoor.”


5 Tips: zo houd je als ondernemer je risico’s beheersbaar

1. Kijk samen hoe je risico’s verzekerbaar houdt.
Vaak kun je als ondernemer zelf veel doen om risico’s in je bedrijf te verkleinen. Dat verlaagt niet alleen je premie, maar voorkomt ook veel narigheid bij calamiteiten.
2. Ga bij verbouwplannen meteen in gesprek met je verzekeraar.
Door vroeg je verzekeraar te betrekken, voorkom je dure en vaak vooral ook onhandige aanpassingen achteraf.
3. Maak de bedrijfsrisico’s onderdeel van je strategie.
Houd in je toekomstplannen rekening met de risico’s. Zo voorkom je verrassingen.
4. Werk met een verzekeraar die jouw business begrijpt.
Verzekeraars die jouw branche of type business kennen, hebben veel meer toegevoegde waarde.
5. Wees voor een verzekeraar een aantrekkelijke partij.
De manier waarop jij risico’s verkleint, is voor een verzekeraar een teken van betrouwbaarheid. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de manier waarop je met hygiëne - zoals orde en netheid - in je bedrijf omgaat.


Meer weten?

Wil je meer weten over agrarische verzekeringen? Of wil je advies?
Een onafhankelijk adviseur kan je daarbij helpen.

Zoek een adviseur