Ga direct naar inhoud

Hoe corona deze 3 bedrijven aan blijvende innovaties hielp

Innoveren: dat ging soms enorm traag. Tot de coronacrisis uitbrak. Ineens moesten we ons allemaal aanpassen. En wat bleek: als het moet, dan kunnen veranderingen wel snel gebeuren. Sommige innovaties zijn zelfs blijvend. We spreken drie ondernemers, die hun ervaring delen.


Christiaan Swol, klinisch fysicus in het St. Antonius ziekenhuis in Utrecht

Met collega’s ontwikkelde hij een systeem waardoor coronapatiënten eerder naar huis kunnen.

“In een crisissituatie is veel meer mogelijk. Besluiten worden sneller gemaakt. En geld voor projecten komt eerder vrij. Dat merkten wij ook. Ons coronacrisisteam stelde zonder overleg geld beschikbaar voor onze innovatie. Normaal duurt dat in de zorg veel langer.”


Coronapatiënten thuis monitoren

“In ons ziekenhuis liepen we aan het begin van de coronacrisis tegen een beddentekort aan. Op verpleegafdelingen was weinig plek voor herstellende coronapatiënten. Twee co-assistenten kwamen met een idee. Konden we deze mensen niet thuis in de gaten houden? Zodat er bedden vrijkwamen?

In een jaar tijd konden tweehonderd patiënten eerder naar huis.

Zorgbedrijf Luscii ontwikkelde een app voor patiënten. In deze app geven patiënten aan hoe het thuis met ze gaat. Ze meten bijvoorbeeld zelf hun temperatuur en het zuurstofgehalte in hun bloed. Ons team controleert die gegevens en neemt contact op als er iets is.”


Sneller naar huis

“In vier weken tijd hebben we het systeem opgezet. Luscii bouwde de app. Wij zorgden voor de juiste apparatuur bij patiënten thuis. Ook gaven we ze voorlichting. En we stelden een speciaal thuismonitorteam samen.

Onze patiënten waren razend enthousiast over deze innovatie. Ze konden herstellen in hun vertrouwde omgeving. Tegelijkertijd werden ze door ons in de gaten gehouden. Dat gaf ze een veilig gevoel.

In een jaar tijd konden zo tweehonderd patiënten eerder naar huis. Mensen werden gemiddeld vijf dagen eerder uit het ziekenhuis ontslagen. Nu gebruiken bijna alle ziekenhuizen in Nederland dit systeem. Zelfs in Engeland namen ze ons idee over.”


De app inzetten voor andere ziektes

“Ik denk dat de zorg blijvend veranderd is. Thuismonitoring is een blijvertje. We onderzoeken nu bij welke ziektes of aandoeningen de app nog meer werkt. Neem een hoge bloeddruk bij zwangerschap. Normaal meten wij de bloeddruk van vrouwen in het ziekenhuis. Met de app kunnen zij dat thuis doen.

Achteraf denk ik: hadden we deze innovatie niet eerder moeten doorvoeren? Maar dit systeem was vroeger nog niet veilig. Nu wel, dankzij de app en het thuismonitorteam. Ook was de noodzaak er nu. Dan kunnen veranderingen ineens snel gaan.”

Innoveren: hoe pak je dat aan?

De wereld verandert snel. Dus moet je als ondernemer meegroeien. Hoe doe je dat?
Ga naar de tips van innovatie-expert Marco Derksen.


Wobbe van Zoelen, eigenaar en oprichter van koffieketen Anne&Max met 21 vestigingen in Nederland

Ideeën die al jaren op de planning stonden werden nu wél uitgevoerd.

“Toevallig waren we net voor de coronacrisis begonnen met het bouwen van webshops voor een aantal vestigingen. Die waren eigenlijk bedoeld voor bedrijven. Totdat we geen gasten meer konden bedienen. We hebben de webshops toen ook ingericht op consumenten.

Nu hebben we voor elke vestiging een webshop. Daar kunnen mensen terecht voor bijvoorbeeld koffiebonen, thee en koekjes.”


Sneller innoveren

“Door corona hebben we veel innovaties versneld doorgevoerd. Sommige ideeën stonden al jaren op de planning. Maar we schoven ze steeds voor ons uit. Corona gaf ons een schop onder de kont.

Zo hebben we ons assortiment uitgebreid en verbeterd. Ook onze themaboxen en vergaderboxen zijn een groot succes. Bestellen en afhalen kon al bij drie vestigingen. Nu kan het overal.”


We willen het persoonlijke contact met onze gasten niet verliezen.


Leiderschap tonen is belangrijk

“Natuurlijk was de eerste periode spannend. De omzet van sommige vestigingen daalde met zo’n 30%. Tegelijkertijd maakte dat veel energie los in ons team. Samen onderzochten we hoe we konden overleven. Hoe geven we onze gasten dezelfde horecabeleving? Ook op afstand? In zo’n onzekere periode is leiderschap tonen belangrijk. Je moet snel schakelen. Met je gasten, medewerkers en franchisenemers.

Bijna al onze innovaties zijn blijvend, verwacht ik. We experimenteren nu in twee vestigingen met QR-codes om bestellingen op te nemen. Aan de ene kant is dat handig. Zo kunnen we afstand houden van onze gasten. Maar we willen het persoonlijke contact ook niet verliezen.

Een afwasrobot komt wel weer van pas. Die heeft geen invloed op de beleving van gasten. Maar hij neemt onze werknemers wel een hoop werk uit handen.”


Duurzaamheid nog belangrijker

“De komende periode willen we nog duurzamer worden. We hebben al een paar mooie projecten opgezet. We werken bijvoorbeeld samen met lokale koffieboeren in Peru. De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt dat duurzaamheid belangrijk is. Gelukkig beseffen steeds meer ondernemers dat nu.”


Bas Krijgsman, medeoprichter van evenementenbureau Event Insight

Sinds de corona-uitbraak organiseert hij virtuele evenementen met zijn bedrijf Let’s Get Digital.

“Al in januari 2020 kregen wij de eerste afzeggingen van opdrachtgevers uit China. Daarna ging het snel bergafwaarts. In korte tijd verloren we 93% van onze omzet.

Meteen kwamen we in actie. Met het hele bedrijf begonnen we te brainstormen. We hebben zelfs overwogen om pizza’s te bezorgen. Twee weken gingen we samen in quarantaine om ideeën uit te werken.”

Digitale events zijn stukken beter voor het milieu.


Eurovisie Songfestival als klant

“Het resultaat? Een digitaal platform voor zakelijke events. Met deze virtuele tool bootsen we een fysiek event zo goed mogelijk na. Als bezoeker beleef je bijna alles wat een echt event ook biedt.

Hoe dat eruitziet? Je komt binnen in een ontvangsthal. Daar start een persoonlijke welkomstvideo. Je kunt er ook met andere bezoekers kletsen. Of een speeddate starten. Er is zelfs een uitsmijter en een optie om naar de wc te gaan. Dat moet mensen het gevoel geven dat ze bij een fysiek event zijn geweest.

Binnen een paar weken waren de eerste opdrachtgevers binnen. Een daarvan was het Eurovisie Songfestival. Voor hen bouwden we een virtueel perscentrum, waar journalisten contact konden zoeken met deelnemers. De reacties achteraf waren enorm positief. We groeiden al snel van 20 naar 52 medewerkers. Nu staan er nog 12 vacatures open.”


Digitaal is efficiënter en duurzamer

“Zonder de coronacrisis was deze innovatie er nooit gekomen. Wij dachten dat zakelijke events altijd live moesten plaatsvinden. Dat is helemaal niet zo.

Digitale events zijn veel efficiënter. Bedrijven besparen tijd, geld en energie met onze innovatie. Werknemers hoeven niet meer de wereld over te vliegen voor zo’n bijeenkomst. Stukken beter voor het milieu.

Op onze website meten we onze impact. We houden live bij hoeveel bomen we redden. Tot nu toe staat de teller op 54.110. Wie had dat twee jaar geleden gedacht?”




Ondernemen doe je samen