Ga direct naar inhoud

Juist tijdens de coronacrisis gaat dit bedrijf als een speer

Veel ondernemers hebben het zwaar tijdens de coronacrisis. Toch zijn er ook bedrijven die juist nu op volle toeren draaien. ErgoDirect bijvoorbeeld, levert ergonomische hulpmiddelen en software zodat mensen gezond en efficiënt thuis kunnen werken. Denk aan laptopstandaards en bureaustoelen, maar ook aan online programma’s om in- en ontspanning af te wisselen. Directeur-eigenaar John van Hooft (52) vertelt hoe het er op zijn werkvloer aan toegaat en deelt tips voor andere ondernemers.

Toen het kabinet werknemers voor het eerst opriep zoveel mogelijk thuis te werken, dacht John van Hooft aan de vele bedrijven waarvoor dat een hele operatie moest zijn. “Veel organisaties zijn niet voorbereid op thuiswerken”, weet de CEO van ErgoDirect. Voor zijn eigen onderneming zag hij dan ook een kans. ErgoDirect levert ergonomische hulpmiddelen, software en kennis, zodat mensen gezond en efficiënt achter hun computer kunnen werken. Voorbeelden zijn laptopstandaards, externe toetsenborden, muizen, ergonomische stoelen en sta-zit-bureaus. Ook biedt het bedrijf online werkplekonderzoeken en software om in- en ontspanning af te wisselen.

Crisisstrategie

John had het gevoel dat deze crisis weleens langer kon duren dan een paar weken. En dus paste hij de strategie van zijn onderneming direct aan. “We focussen ons nu vooral op het inrichten van mobiele (thuis)werkplekken en het online delen van onze kennis. Het inrichten van werkplekken op kantoor is even niet aan de orde.” Zowel bedrijven als particulieren kunnen gebruikmaken van de diensten van ErgoDirect.

Dat bleek een schot in de roos. “Van een grote klant kwam al snel de vraag of we de hulpmiddelen die we normaal gesproken op de werkvloer leveren, nu bij mensen thuis konden bezorgen”, vertelt John. En dus riep hij de zogenaamde thuiswerkregeling in het leven. Vóór de coronacrisis werden alle hulpmiddelen vanuit een centraal magazijn in Almere bij de bedrijven geleverd. Nu gaan kleinere hulpmiddelen, zoals laptopstandaards, ergonomische muizen en toetsenborden op de post. Grote spullen, zoals tafels en stoelen, worden persoonlijk bij de mensen thuisgebracht.

John van Hooft

We leveren je laptopverhoger, bureau of stoel nu bij je thuis.

Thuisbezorgservice

Wat nodig was voor deze omschakeling? “We hebben twee vrachtwagens gehuurd en mensen vrijgemaakt om de hulpmiddelen te bezorgen”, vertelt John. “De bezorgers zetten de tafels en stoelen in de ruimte waar de klant ze wil hebben.” Normaal gesproken verzorgen de medewerkers de installatie ook, maar dat doen ze vanwege de verscherpte maatregelen niet. In plaats daarvan krijgt de klant een uitgebreide digitale instructievideo. En uit voorzorg dragen de medewerkers van ErgoDirect mondkapjes en handschoenen.

Andere aanpassingen van de werkprocessen waren amper nodig. John: “We kunnen onze capaciteit gemakkelijk opschalen. Of we nu 1.000 of 3.000 leveringen doen, maakt weinig verschil. Sinds 2015 voert een logistiek partner alle logistieke werkzaamheden uit in het magazijn. Het enige wat het extra vraagt van onze mensen, is dat we meer orders moeten invoeren. En dat we iets meer adressen moeten bezoeken in vergelijking met centrale leveringen.”

Hij maakt zich dan ook geen zorgen of hij de vraag wel aankan. “Dat gaat lukken. Bovendien is er extra tijd vrijgekomen doordat werknemers nu geen klanten bezoeken voor bijvoorbeeld trainingen.” Ook heeft zijn personeel nog amper reistijd: het gros van de 42 werknemers werkt vanuit huis. John: “We werken vanuit de cloud en communiceren met elkaar via Teams, Skype of telefonisch. Zo spreken we ook face-to-face met onze klanten.”

Digitale coach

Ondertussen blijven de aanvragen binnenkomen. Sommige bedrijven zijn zelfs al een stapje verder, merkt John. “Mensen merken nu ook de nadelen van thuiswerken, zowel fysiek als mentaal.” Ook daar heeft het bedrijf een oplossing voor: de software WORK & MOVE. “Je kunt deze software zien als een soort permanente digitale coach”, legt John uit. “Je installeert het programma op je computer en geeft je persoonlijke voorkeuren aan. Vervolgens krijg je hulp om inspanning af te wisselen met voldoende ontspanning.”

Wie bijvoorbeeld drie kwartier aaneengesloten heeft gewerkt, krijgt een melding om van werkhouding te veranderen, een stukje te wandelen of een mindfulness oefening te doen. “In Nederland draaien al 650.000 softwarelicenties”, weet John.

Vanwege de coronacrisis heeft de directeur-eigenaar besloten de software negentig dagen kosteloos beschikbaar te stellen. “Wij vinden het belangrijk dat mensen deze periode fysiek en mentaal gezond doorkomen”, licht John toe. Om die reden is ook een werkplekonderzoek gratis online beschikbaar.


In crisistijd moeten we problemen omdenken naar uitdagingen.

Ook stimuleert John zijn eigen werknemers goed voor zichzelf te zorgen. Zij hebben thuis een ergonomische werkplek thuis en de WORK & MOVE software op hun computer. “Omdat er nu nog meer computerwerk is, stimuleren we hen daar nog meer gebruik van te maken”, vertelt John. “De valkuil is om aan één stuk door te werken.” Zelf geeft hij het goede voorbeeld. “Ik las regelmatig een pitstop in voor een blokje om. En ’s avonds laat ik het werk bewust los om op te kunnen laden.”

Coronacrisis als kans

Dat zijn bedrijf juist in deze tijd goed loopt, voelt voor John dubbel. “Aan de ene kant doen we ons werk als altijd. We helpen mensen hun werk zo goed en gezond mogelijk uit te voeren.” Tegelijkertijd beseft John dat hij geluk heeft dat zijn bedrijf zelfs in crisistijd iets kan betekenen voor de honderdduizenden thuiswerkers. “We zijn een financieel gezond bedrijf. Dat neemt bij onze mensen veel onzekerheid weg. Ik leef erg mee met al die werknemers uit bijvoorbeeld de horeca- en evenementenbranche, die gedwongen thuiszitten.”

Wat hij zelf zou doen als de zaken minder goed zouden lopen? “Ik zou me eerst even afsluiten en kijken wat de nieuwe werkelijkheid precies inhoudt. Vervolgens zou ik samen met mijn team manieren bedenken om als organisatie toch een bijdrage te leveren. En het bedrijfsmodel aanpassen. Dat zie je nu bijvoorbeeld gebeuren bij veel horecaondernemers, die menu’s thuisbezorgen.”

Volgens John is het een kwestie van creatief denken en blijven proberen. En van teamwork. “Juist in crisistijd moet je samen de schouders eronder zetten. Als je creatief denkt, kun je nog weleens op ideeën komen die voor de crisis nooit bij je opgekomen waren.”

Bio John


Naam: John van Hooft
Leeftijd:
52
Woonplaats
: Kerkdriel
Functie
: CEO
Sinds
: 20 jaar
Beste thuiswerktip: “
Zorg voor voldoende mentale en fysieke beweging. Las regelmatig een pitstop in van minimaal drie minuten. Loop de tuin in, besteed aandacht aan je gezin of huisdier of doe iets in huis om even je zinnen te verzetten zodat je daarna weer efficiënt kunt werken.”

Ondernemen doe je samen