Ga direct naar inhoud

Een juwelierszaak runnen tijdens een lockdown: hoe doet Kim dat?

Ineens moest juwelierszaak HippeZaken in Bergen op Zoom de deuren sluiten. Dat had eigenaar Kim van Dongen niet meer verwacht. In korte tijd moest ze creatieve oplossingen bedenken. Hoe helpen Kim en haar zakenpartner hun onderneming de lockdown door? “Ik blijf lachen, maar vanbinnen baal ik.”

    Kim van Dongen en Carmel Vriens - HippeZaken

    Foto: Hans-Jorg van Broekhoven, Bureau Dubbelstraat

    Hoe reageerde je toen je hoorde dat je winkel dicht moest?

    “Dat nieuws viel rauw op mijn dak. Omdat we in maart ook niet dicht hoefden, verwachtte ik het niet meer. We hielden ons in de winkel goed aan de maatregelen. Er mochten maximaal vijftien klanten tegelijk binnen zijn, we hielden afstand en iedereen droeg een mondkapje.

    We hoorden het nieuws op zondagavond. Normaal zijn we dicht op maandag. Nu wilden we die dag nog meepakken. Het was een gekkenhuis. De rij stond tot aan de overkant van de straat.”

    De laatste week voor kerst misten we een heleboel omzet.

    En de timing kwam ook niet echt gelegen, zo rond de kerstperiode.

    “Inderdaad, normaal draaien we in december bijna 25% van onze jaaromzet. De laatste week voor kerst is altijd superdruk. En gezellig! Die sfeer misten we nu. Maar we misten vooral een heleboel omzet.

    Voordat we dicht moesten, hadden we het gevoel dat mensen meer geld uitgaven aan luxeproducten. Misschien dachten ze: Ik kan niet op vakantie of uit eten, laat ik mezelf en mijn dierbaren verwennen. We verkopen veel minder sinds we dicht zijn. Veel mensen willen sieraden en horloges toch graag passen.”

    Hoe zorgen jullie dat de zaak blijft draaien?

    “We hebben onze website in december meteen aangepast met de boodschap: ‘HippeZaken komt naar je toe!’ We delen foto’s en filmpjes van onze producten via Facebook, Instagram en onze website. Klanten geven hun bestelling telefonisch door, of per mail of WhatsApp.

    Een webshop hebben we niet, dat is een bewuste keuze. Als je dat goed wil doen, kost dat veel tijd. En die tijd hebben we niet als de winkel straks weer open mag. Daarnaast houden we van het persoonlijke contact met klanten. Toen afhalen niet mocht, bezorgden we bijna alles zelf. Onze etalage hadden we ingericht als kijkshop, met nummers en prijzen bij de producten. Tot ook in Bergen op Zoom rellen dreigden te ontstaan. Sindsdien is onze etalage leeg.

    Volgens de landelijke regels mogen juwelierszaken tijdens de lockdown openblijven voor reparaties. In onze gemeente mag dit niet. Waarom is ons nog steeds niet duidelijk. Frustrerend, want ook reparaties zorgen voor omzet. Om deze service toch te kunnen bieden, hebben we een speciale brievenbus. Hier kunnen klanten het product dat ze willen laten repareren of ruilen indoen.”

      Genoeg oplossingen dus. Maar zorgt dit alles voor voldoende omzet?

      “Onze nieuwe werkwijze kost veel tijd, maar levert weinig op. We draaien op dit moment 10% van onze normale omzet. Daarmee kunnen we onze vaste lasten niet betalen. Onze eigen salarissen keren mijn zakenpartner en ik daarom niet uit. En we halen elke maand geld van onze spaarrekening.

      Omdat we altijd hebben gespaard, overleven we het nog wel even. Al vind ik het wel vervelend dat ik mijn spaargeld hieraan moet uitgeven. Dat geld was bedoeld om te investeren. Bijvoorbeeld in het interieur van de winkel.”

      Krijgen jullie steun van de overheid?

      “We krijgen een tegemoetkoming voor onze vaste lasten (TVL), voor het laatste kwartaal van 2020. Maar dat bedrag valt tegen. Voor de NOW-regeling kwamen we niet in aanmerking. De reden: je kwartaalomzet wordt vergeleken met een vierde van je jaaromzet. Onze omzet piekt in het laatste kwartaal. We gaan de NOW-regeling wel aanvragen voor het eerste kwartaal van 2021.

      We balen dat we voorlopig nog niet open mogen. Het is fijn dat klanten hun bestelling mogen afhalen, dat scheelt ons tijd en kilometers. Maar het zorgt niet voor veel meer omzet.”

      Je kunt niks doen, want je mág niks.

        Wat vind je het moeilijkst aan deze periode?

        “Als ondernemer weet je dat het risico bestaat dat het even minder gaat. Maar je rekent er niet op dat iemand anders bepaalt dat je winkel niet open mag. En dat jij dus geen geld verdient. Dat vind ik frustrerend. Als je failliet gaat, krijg je als ondernemer geen uitkering. Terwijl je op dit moment machteloos bent. Je kunt niks doen, want je mág niks.

        Wat ik ook lastig vind: het is allemaal zo onzeker. Dat zorgt voor stress en maakt het moeilijk om keuzes te maken. Zo moeten we eigenlijk een nieuwe medewerker aannemen. Want ik verwacht dat het heel druk wordt als we weer open kunnen. Maar dadelijk blijven we toch nog maanden dicht. Dan kunnen we diegene niet inzetten. Daarom wachten we toch nog maar even af.”

        Klinkt lastig, inderdaad. Hoe blijf je ondanks alles toch gemotiveerd?

        “De blije reacties van klanten helpen me erdoorheen. We maken altijd een praatje als we producten afgeven. Ook krijgen we regelmatig lieve berichtjes. Zo stuurde een klant laatst dat ze hoopt dat onze onderneming het overleeft. “Als jullie winkel weggaat, weet ik niet waar ik naartoe moet. Zo’n service als bij jullie heb ik nog nooit gehad!” Zulke berichten peppen me op.”

        Dankzij onze buffer lig ik ’s nachts nog niet wakker.

        Wat heb je de afgelopen tijd geleerd?

        “Hoe belangrijk het persoonlijke contact in de winkel voor me is. Ik ga normaal gesproken blij naar mijn werk en kom blij weer thuis. Dat is nu een stuk minder. Net als veel andere ondernemers blijf ik lachen, maar vanbinnen baal ik. Ik wil niet op deze manier werken.

        Een andere grote les: hoe belangrijk het is om te sparen. Dankzij onze buffer kunnen we onze vaste lasten blijven betalen. En lig ik ’s nachts nog niet wakker.”

        Heb je nog tips voor andere ondernemers?

        “Probeer toch wat te verdienen door je klanten op andere manieren te bedienen. Bijvoorbeeld door te bezorgen. En houd je kosten zo laag mogelijk. Wij doen momenteel bijvoorbeeld geen nieuwe inkopen.

        En blijf positief, ook al baal je. We moeten dit nog even uitzingen. Maar mensen hebben straks zo lang binnen gezeten. Die willen weer uit eten of iets leuks kopen voor zichzelf. Dat weet ik zeker.”

        Over HippeZaken

        Ondernemers Kim van Dongen en Carmel Vriens openden in 2013 trendjuwelier HippeZaken in Bergen op Zoom. Ze verkopen sieraden, tassen en horloges in uiteenlopende prijsklassen. Kim en Carmel hebben zes medewerkers in dienst.

        Ondernemen doe je samen

        Benieuwd hoe andere ondernemers omgaan met de coronacrisis? Lees meer verhalen op het platform Ondernemen doe je samen van Nationale-Nederlanden.

        Ondernemen doe je samen