Ga direct naar inhoud

De horeca is weer open: hoe is het nu met ondernemer Rien Mol?

De afgelopen maanden waren een emotionele achtbaan voor Rien Mol, mede-eigenaar van landgoed Het Rheins in Enter (Overijssel). Het ene moment zat hij vol goede moed, het volgende moment moest hij moeilijke financiële beslissingen nemen. We spraken Rien eind maart, toen zijn onderneming net gesloten was vanwege de coronacrisis. Inmiddels mag hij weer gasten ontvangen. Hoe gaat het nu met Rien en zijn collega’s?

Het Rheins - Rien Mol

Na ruim tweeënhalve maand was het maandag 1 juni eindelijk zover. De horeca mocht haar deuren weer openen. De dag verliep voor Rien en zijn collega’s soepel. Alle 200 terrasstoelen waren bezet, maar té druk werd het niet. Mensen hielden zich aan de nieuwe spelregels, waren in een goed humeur en er hing een gezellige sfeer. “Veel mensen die kwamen, zijn vaste gasten. Ze wilden ons een hart onder de riem steken.” Zijn team kreeg veel complimenten over de manier waarop alles ingericht was. “Heel coronaproof”, lacht Rien.

Triage op het terras

Binnen mag Het Rheins maximaal dertig gasten ontvangen. Op het terras is er geen beperking aan het aantal gasten, zolang er maar afstand bewaard wordt. Daarom heeft de horecaondernemer zijn terras uitgebreid, tafels op anderhalve meter afstand van elkaar gezet en een stretchtent aangeschaft, voor bescherming bij slecht weer.

Gasten kunnen online reserveren voor een bepaald tijdvak, maar een gedeelte van het terras blijft open voor vrije inloop. Bezoekers kunnen het terras maar op één plek betreden. Daar worden triagevragen gesteld. Ben je verkouden? Heb je koorts? “Triage blijft lastig”, geeft Rien toe. “Wat als iemand hooikoorts heeft? Je moet toch uitgaan van de eerlijkheid van mensen.” Tot nu toe heeft hij nog niemand weg hoeven sturen.

Rien Mol Rien Mol

Creatief in coronatijd

Net nadat de eerste coronamaatregelen bekendgemaakt werden, spraken wij horecaondernemer Rien Mol. Zijn restaurant en vakantiepark moesten tijdelijk sluiten. Alle evenementen werden afgelast.

Lees hoe horecaondernemer Rien Mol toch bezig bleef

Met je mobiel bestellen

Na de triage registreert Het Rheins de gegevens van gasten voor een contactonderzoek van de GGD. Mocht een gast toch corona hebben, dan brengt de GGD iedereen binnen 24 uur op de hoogte. Die registratie is niet verplicht, maar wel belangrijk, vindt Rien. “Je wilt een brandhaard voorkomen.”

Bij binnenkomst wordt de gasten gevraagd of ze het oké vinden digitaal te bestellen. Zo ja, dan downloaden ze de menukaart via een QR-code op hun telefoon. Hun wensen geven ze door aan de bediening. Ook afrekenen gebeurt op deze manier. “Zo beperken we de contactmomenten met het personeel”, stelt Rien.

Wil of kan iemand niet digitaal bestellen, dan krijgt diegene een bakje met menukaarten mee. Zo weet de bediening: hé, bij deze tafel moet ik even langs. Het bedieningspersoneel zet de bestellingen op de hoek van de tafel neer. Daarnaast maken alle werknemers hun handen regelmatig schoon met een eigen flesje desinfecteergel.


Ik heb echt een paar nachten slecht geslapen.

Extra restaurant

De laatste weken zat de ondernemer bij elke persconferentie op het puntje van zijn stoel. Zou het nu eindelijk…? Op 6 mei sprak premier Rutte de verlossende woorden uit: de horeca mocht weer open. Rien en zijn broer waren blij, maar ook verward. Maximaal dertig mensen per restaurant? Wat nu als je meerdere zalen hebt?

“Wij hebben meteen aangegeven dat we van ons tweede pand een extra ‘pop-up’ restaurant wilden maken”, vertelt de Twentse ondernemer. “Desnoods schreven we dat tweede bedrijf in bij de Kamer van Koophandel.” Hij zette zijn voornemen op social media. Het werd door veel andere ondernemers opgepikt. Uiteindelijk keurde de veiligheidsregio het plan goed. Nu kan het landgoed met twee shifts per avond toch 120 gasten ontvangen.

Riens tweede restaurant heet One Point Five. “Een knipoog naar de huidige anderhalve meterbeperkingen”, duidt hij. “Omdat reizen dit jaar lastig is, hebben we gekozen voor een nieuw concept. Een culinaire wereldreis.” Op tafels komen lange planken te staan, met allerlei kleine gerechten. Denk aan Indonesische Soto (soep), Surinaamse kip en Japanse zalm.

Wintersluiting

Toch heeft Rien ook moeilijke beslissingen moeten nemen. Van 1 oktober tot 1 maart sluit het restaurant. De reden: in de winter wordt weinig omzet gemaakt. De personeelskosten zijn dat seizoen relatief hoog. Normaal gesproken wordt in de zomer een financiële winterbuffer aangelegd. Vanwege het coronavirus was dat dit jaar niet mogelijk. “Ik heb daar echt slecht van geslapen”, vertelt Rien eerlijk. “Hoe moest ik dit mijn personeel uitleggen?”

Per 1 oktober krijgt 85% van zijn personeel een Werkloosheidsuitkering. Wie in maart weer aan de slag wil, krijgt die baangarantie. Rien is zelfs bereid een aanvulling op hun uitkering te geven. “Iedereen reageerde gelukkig heel begripvol”, vertelt hij. “Als we deze keuze niet zouden maken, zouden we het sowieso niet overleven. En dan heeft straks helemaal niemand meer werk.”

Overheidssteun

De wintersluiting geeft Rien en zijn broer wat lucht. Meteen na de corona-uitbraak hadden ze de NOW-maatregel aangevraagd, die tot 90% van de loonkosten van een werkgever vergoed. Door een administratiefout was de aanvraag afgewezen, omdat het UWV geen loongegevens kon vinden. Daar begrijpt Rien niets van. Tot nu toe hebben de broers dus alle loon uit eigen zak doorbetaald. Hij verwacht het bedrag binnenkort eindelijk te ontvangen.

Daarnaast hopen de broers op de TVL-regeling. Oftewel: de Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb. Bedoeld voor bedrijven die meer dan 30% van hun omzet hebben verloren. De tegemoetkoming kan oplopen tot € 50.000,- voor vier maanden. “Dat zou ons enorm helpen. Onze omzetdaling over 2020 is zo’n 75%, verwachten we.” Leningen vragen de broers nog steeds niet aan. Ook de belastingen betalen ze gewoon door. “Zoals ik eerder al zei: uitstel is geen afstel.”

Als ondernemer moet je altijd op zoek naar nieuwe kansen.

Hoe kijkt Rien terug op de afgelopen maanden? “Ik vond het een uitdagende periode. Mijn emoties gingen alle kanten op. Van positief en hoopvol naar teleurgesteld, als er ineens weer een nieuwe regel bekendgemaakt werd.” Tegelijkertijd hoort dat bij het ondernemen, vindt hij. “Als ondernemer moet je keuzes maken. Flexibel zijn en altijd blijven zoeken naar kansen. Waar kun je wél geld mee verdienen, binnen de huidige beperkingen?”

Pubquiz en Pannenkoekendrive

Begin maart vertelde hij over de leuke acties die Het Rheins bedacht had. Zoals een online pubquiz. Ook verkochten ze brunchboxen met Pasen en Moederdag, en organiseerden ze een Pannenkoekendrive. “Van de veertien horecabedrijven in dit dorp kozen acht ondernemingen voor afhaalmaaltijden. Wij wilden niet in diezelfde vijver vissen.” De acties waren vooral bedoeld om zichtbaar te blijven. Dat is gelukt. “Ons terras zat meteen lekker vol.”

Rien en zijn collega’s zijn enorm blij dat ze weer gasten mogen ontvangen. “Ik heb echt gehunkerd naar die reuring. De laatste tijd kwam ik elke ochtend binnen in een leeg pand met lege stoelen en tafels. Daar ben ik geen horecaondernemer voor geworden.”

Het Rheins

Ondernemen doe je samen