Ga direct naar inhoud

De 5 grootste valkuilen van thuiswerken - en hoe je ze voorkomt

Thuiswerken klinkt heerlijk. Je hebt alle vrijheid om je werk te doen, zonder dat je baas je op de vingers kijkt. Maar in de praktijk is thuiswerken soms best lastig. We zetten de 5 grootste valkuilen van thuiswerken voor je op een rij. Én we geven tips. Zodat jij en je collega’s er voortaan niet meer in trappen.

Het mag duidelijk zijn: thuiswerken blijft. Fijn, vinden sommige werknemers. Maar thuiswerken brengt ook uitdagingen met zich mee.

Thuiswerken: de uitdagingen

Als je een nieuwe baan hebt, is starten vanuit huis bijvoorbeeld niet altijd makkelijk. Om goed te kunnen werken, heb je een prettige werkplek nodig. Daarnaast heb je als thuiswerker minder sociaal contact met je collega’s. En zie jezelf na zo’n dag achter het scherm nog maar eens naar buiten te slepen voor een hardlooprondje…

Valkuil 1: je komt de deur niet meer uit

Als je naar kantoor gaat, ben je vanzelf in beweging. Zeker als je op de fiets of met de trein gaat. Op je werk loop je regelmatig naar de koffieautomaat. Je gaat de trap op naar de vergaderzaal. En je loopt even langs de kamer van een collega. ’s Avonds reis je via de sportclub naar huis.

Dat is allemaal anders als je thuiswerkt. De verleiding is dan groter om de hele dag binnen te blijven. Je staat alleen nog op om te eten en naar het toilet te gaan.

Betere concentratie en meer energie

Het gevolg: ’s avonds voel je je moe en ongemotiveerd. Dat is logisch. Bewegen is namelijk niet alleen goed voor je lichaam. Het is ook goed voor je hersenen. Als je tijdens het thuiswerken meer beweegt, kun je je beter concentreren. Je geheugen werkt ook beter. En je hebt ’s avonds meer energie.

Dit kun je doen:

• Plan overdag een afspraak buiten de deur. Ga bijvoorbeeld samen met iemand sporten. Of doe boodschappen na je werkdag.
• Heb je een overleg met één klant of collega? Spreek af om te bellen. En maak intussen een wandeling door de buurt.
Download een wandelapp. En start een team met collega’s. Zo motiveer je elkaar om elke dag te bewegen.

Valkuil 2: je hebt geen goede werkplek

Veel thuiswerkers zitten de hele dag aan de keukentafel. Misschien check jij je mail al tijdens het ontbijt. Of kruip je met je laptop op de bank. Toch is dat niet zo’n goed plan.

Op de bank of aan de keukentafel is je werkhouding meestal niet goed. Je zit bijvoorbeeld te ver voorovergebogen. Of je hangt onderuit. Het gevolg: je krijgt last van je nek, rug en schouders. En als je de hele dag in de woonkamer hebt gewerkt, is het ‘s avonds moeilijker om in die ruimte te ontspannen.

Dit kun je doen:

• Een aparte werkkamer is de beste oplossing. Maar dat kan niet altijd. Heb je geen kamer vrij? Zet dan een (klein) bureau in de hoek van een kamer. En creëer daar jouw thuiswerkplek.
Maak je plek prettig en comfortabel. Zorg voor meubels die passen bij je lichaam. Zit je veel achter je laptop? Schaf dan een beeldscherm en een apart toetsenbord aan.
Ga in gesprek met je leidinggevende. Misschien kan je werkgever bijdragen in de kosten voor het inrichten van een thuiswerkplek. Of je kunt apparatuur van kantoor lenen om thuis te gebruiken.

Valkuil 3: je brengt geen structuur aan in je dag

We leven in drukke tijden. Er ligt altijd wel een extra taak op je te wachten. Dat maakt het verleidelijk om door te blijven werken.

Overdag kun je je thuis misschien moeilijk concentreren. Je vindt dat je te weinig hebt gedaan. En dus besluit je dan maar ’s avonds door te werken. De grenzen tussen werk en privé vervagen. Voordat je het weet, ben je voor je gevoel áltijd aan het werk. Uiteindelijk leidt dat tot meer verzuim.

Dit kun je doen:

• Maak ’s morgens een planning op papier. Welke taken wil je vandaag doen? En hoeveel tijd verwacht je te besteden aan elke taak? Zo weet je of jouw planning realistisch is.
Zet een wekker. Gebruik bijvoorbeeld de Pomodoro-techniek. Daarbij wissel je 25 minuten werken af met 5 minuten pauze.
• Begin en eindig de werkdag met een rondje wandelen of fietsen. Ga als het ware ‘naar je werk’. Aan het eind van de dag ga je weer ‘naar huis’. Berg je werkspullen op. En zet je computer uit. Zo’n ritueel helpt je om de werkdag af te sluiten. Daarna kun je makkelijker ontspannen.

‘Begin je eigen casual friday en trakteer jezelf op een pyjamadag.’

Valkuil 4: je werkt in je pyjama

Zit jij ook het liefst te werken in je joggingbroek? Snappen we. Dat zit ook heel comfortabel. Toch is het slimmer om de kleding aan te trekken die je ook naar kantoor draagt. Ook als je geen videovergaderingen hebt. Dat helpt je namelijk om mentaal in ‘werkmodus’ te raken.

Dit kun je doen:

• Stap na het opstaan meteen onder de douche. Denk niet: ik ga eerst even mijn mail checken. Want voor je het weet zit je een uur te werken. En van uitstel komt afstel.
• Ga op zoek naar kleding die stijlvol én comfortabel is. Verwissel bijvoorbeeld je pyjamabroek voor een zachte jeans die niet knelt.
• Vind je het lastig deze routine vol te houden? Begin je eigen casual friday. En trakteer jezelf op een pyjamadag als je de rest van de week wél aangekleed ‘op je werk’ bent verschenen.

Valkuil 5: je vergeet om een praatje te maken met collega’s

Voel je je eenzaam op je thuiskantoor? Je bent niet de enige. Mensen die lange tijd thuiswerken, voelen zich vaker eenzaam. Dat blijkt uit meerdere onderzoeken.

Sociaal contact is belangrijk voor mensen. Online vergaderingen zijn misschien efficiënter, maar we hebben het ook nodig om een praatje te maken. Je voelt je dan meer verbonden met je collega’s. Daardoor voorkom je ziekteverzuim. En je levert samen een beter resultaat.

Dit kun je doen:

• Plan een online koffiemoment met collega’s. Een kwartier tot een halfuur kan al voldoende zijn. Probeer niet alleen over werk te praten. Vraag vooral hoe het met de ander gaat. En vertel wat jou bezighoudt naast je werk.
Spreek af om samen thuis te werken. Tussendoor kun je gezellig lunchen. Of een ommetje maken. Zo sla je twee vliegen in één klap. Want ook genoeg bewegen kan verzuim voorkomen.
Doe regelmatig een online quiz of escaperoom met je team. Zo heb je even geen tijd en aandacht voor je werk, maar voor elkaar.

Tips en oplossingen

We delen graag inzichten over het voorkomen en verkorten van verzuim. Meteen meer lezen? Lees dan ons artikel 'Zo behoud je het teamgevoel in tijden van thuiswerken'. Samen maken we Nederland vitaal en veerkrachtig, met oplossingen van nu. Bekijk onze oplossingen voor een gezond bedrijf en goed werkgeverschap.