Ga direct naar inhoud

Geef de eigenwaarde van werknemers een boost

Wist u dat een hogere eigenwaarde van een werknemer, zijn kans op een burn-out of depressie kan verkleinen? Suzanne Jungjohann, HR-directeur bij Nationale-Nederlanden is dan ook blij met de eerste resultaten van een nieuw vitaliteitsprogramma voor werknemers. ‘De aandacht voor vitaliteit en veerkracht heeft het gevoel van eigenwaarde bij de deelnemers aantoonbaar verhoogd. Die inzichten delen we nu met onze klanten.’

Omgaan met stressvolle situaties

Verschillende onderzoeken laten zien dat een lage eigenwaarde de kans op een burn-out of depressie kan vergroten. Eén van de redenen voor Nationale-Nederlanden om in een recent vitaliteitsprogramma te focussen op de fysieke én mentale veerkracht van werknemers. Suzanne: ‘Deelnemers aan het pilotproject kregen door het dragen van een wearable inzicht in hun slaap- en beweeggedrag en de invloed daarvan op hun gezondheid. Deelnemers werden gestimuleerd om te sporten, maar leerden ook hoe ze beter kunnen omgaan met stressvolle situaties.’ De resultaten werden na de pilot gemeten. De effecten waren nog positiever dan gedacht. Suzanne: ‘Deelnemers gaven aan zich vitaler te voelen en de bevlogenheid steeg. En het gevoel van eigenwaarde nam toe.’ Deze effecten waren niet zichtbaar bij de controlegroep die niet deelnam aan het programma.

Investeer in uw werknemers

Laat werknemers zien dat je ze waardeert en in hen wilt investeren, raadt Suzanne werkgevers aan. Nationale-Nederlanden biedt werknemers een opleidingsbudget om hun vakkennis en vaardigheden te vergroten. De pilot stimuleert deelnemers om daar gebruik van te maken. ‘Het vergaren van nieuwe kennis en vaardigheden draagt ook bij aan iemands zelfvertrouwen,’ zegt Suzanne. ‘Het vergroot de mentale veerkracht die mensen nodig hebben om met veranderingen om te gaan. Interne mobiliteit is belangrijk, mensen wisselen vaker van baan. De baan voor het leven bestaat niet meer, de meeste mensen moeten bovendien langer doorwerken.’

Voldoening in kleine dingen

Werknemers meer laten bewegen heeft een belangrijke plaats in de pilot, zegt Suzanne. ‘Op een manier die bij hen past. We richten ons niet op de mensen die toch al marathons lopen. We willen juist de mensen bereiken die nooit uit zichzelf de sportruimte in het bedrijf binnenstappen. Vitaliteit draagt bij aan een goed gevoel over jezelf. Als je merkt dat je een intensieve training kunt volhouden dan geeft dat een flinke boost aan je zelfvertrouwen.’
Nationale-Nederlanden verwerkt de ervaringen in een nieuw vitaliteitsprogramma. Daar kunnen in de toekomst ook andere werkgevers uit verschillende sectoren aan meedoen.

Suzanne Jungjohann is als HR-directeur betrokken bij het welzijn van de ruim 8.000 werknemers van Nationale-Nederlanden.


Terug naar HR Actief