Ga direct naar inhoud

Drie tips voor mentale veerkracht

Hoe zorgt u dat werknemers duurzaam inzetbaar blijven? Help ze bij het veerkrachtiger maken van het brein, zegt neuropsychologe Elke Geraerts. Ze vertelde erover tijdens het HR Actief Event van Nationale-Nederlanden op dinsdag 2 april 2019 bij Inn Style in Maarssen. Elke geeft drie tips om de mentale veerkracht van uzelf en uw werknemers te verbeteren.

Ken het brein

Elke Geraerts heeft een missie: ze wil de wetenschappelijke inzichten over ons brein beschikbaar maken voor iedereen. ‘Dat is nodig, want de huidige manier van werken legt druk op het brein,’ zegt de neuropsychologe. ‘Druk die bijdraagt aan de kans op depressie en een burn-out.’ De boosdoener: ons oerbrein. Het deel van het brein dat ons in gevaarlijke situaties mentaal en fysiek klaarmaakt voor een vecht- of vluchtreactie met een dosis stresshormoon. Dat is echter nog maar zelden nodig in de huidige tijd, legt Elke uit. ‘Ons oerbrein komt in plaats daarvan al in actie bij weinig stressvolle activiteiten. Zoals een lange file of een e-mail van een boze klant.’ Dergelijke aanhoudende stressmomenten zijn natuurlijk ongezond, zowel mentaal als fysiek.

Gelukkig is er de prefrontale cortex, een nieuwer deel van ons brein. Dat helpt ons bij het focussen, leren en problemen oplossen én houdt het oerbrein in bedwang. Elke: ‘Zodra dit deel van ons brein uitgerust is gaat het goed. Zijn we echter vermoeid, dan lukt het de prefrontale cortex niet het oerbrein in bedwang te houden.’ Gelukkig zijn er manieren om dit deel van ons brein te trainen, benadrukt Elke. ‘Dat vergroot onze mentale veerkracht, waardoor we veel beter met lastige situaties kunnen omgaan. Zowel op het werk als privé.’

Train je brein

Het goede nieuws is dat ons brein als een spier getraind kan worden. Elke: ‘Je versterkt je mentale veerkracht bijvoorbeeld door perioden van gerichte focus af te wisselen met periodes waarin we onze gedachten kunnen laten dwalen.’ Focussen valt in de huidige werkomgeving echter niet mee. Elke: ‘We worden omringd door informatie die onze aandacht opeist. Bijvoorbeeld in de open kantoortuinen die veel bedrijven hebben. Maar ook door de constante informatiestroom van e-mail en social media.’ HR-professionals kunnen werknemers helpen daar beter mee om te gaan, bijvoorbeeld door gefocust werken te stimuleren.’

Maak de organisatie breinvriendelijk

Ondernemingen kunnen er dus veel aan doen om de mentale veerkracht van werknemers te versterken. Relatief kleine veranderingen met een groots effect, weet Elke. ‘Spreek bijvoorbeeld een duidelijke e-mailetiquette af. Zo weet iedereen dat het niet nodig is om in het weekend te reageren op een e-mail van je manager. En denk aan de beschikbaarheid van rustige ruimtes om geconcentreerd te werken.’ Is dat niet mogelijk? Gebruik dan een olifantje op je beeldscherm zoals bij mediabedrijf Q-Music. ‘Als signaal naar je collega’s dat je gericht aan een project werkt en even niet gestoord wil worden.’ Dat is niet alleen waardevol voor de werknemer. Elke: ‘De werknemer die in staat is zijn oerbrein in bedwang te houden is productiever en energieker. Daar profiteert ook de werkgever van.’

Drie praktische tips om de mentale veerkracht van werknemers te vergroten:

1. Zorg dat werknemers taken waarbij focus nodig is afwisselen met taken waarbij ze minder concentratie nodig hebben.

2. Spreek een duidelijke e-mailetiquette af, zodat werknemers in hun vrije tijd voldoende tot rust komen.

3. Geef werknemers de ruimte om geconcentreerd te werken.


Neuropsychologe Elke Geraerts was één van de sprekers tijdens het HR Actief Event op 2 april 2019. Elke is doctor in de psychologie en bekleedde verschillende academische posities bij de universiteit van Harvard, St. Andrews, Maastricht en Rotterdam. Met haar bedrijf Better Minds at Work helpt ze ondernemingen bij het verhogen van de mentale weerbaarheid, energie en productiviteit van hun werknemers.

Terug naar HR Actief