Ga direct naar inhoud
Thuiswerkers met kinderen

Dit heeft jouw werknemer met thuiswonende kinderen nodig om productief en betrokken te zijn

Opvallende resultaten uit het onderzoek

Thuiswerken: vanwege de coronamaatregelen zijn veel Nederlanders ertoe gedwongen. Een paar dagen per week vanuit huis werken lijkt in de toekomst zelfs de nieuwe norm te worden. Daarom deden we samen met HR tech scale-up Crunchr een onderzoek naar wat thuiswerkers nodig hebben om betrokken en productief te zijn.

Bijna 2.000 werknemers van 75 werkgevers deden mee met het onderzoek. De resultaten laten zien dat een one-size-fits-all aanpak niet werkt als je wilt dat al je werknemers productief thuiswerken. Oplossingen op maat wel. Het is dus verstandig een gedifferentieerde aanpak te volgen. Werknemers zijn gemiddeld 20% meer tevreden als de werkgever kiest voor een gedifferentieerde aanpak. Waar werknemers de meeste behoefte aan hebben, hangt sterk af van hun leeftijd en hun thuissituatie.

  • Werknemers met thuiswonende kinderen hebben vooral behoefte aan meer flexibiliteit in werktijden.
  • De huidige tooling om samen te kunnen werken wordt door een groot deel van deze respondenten benoemd als verbeterpunten.
  • Thuiswerkers met kinderen waarderen regelmatige updates van de manager enorm.

Daarnaast adviseren werknemers met thuiswonende kinderen hun werkgever om productiviteit en betrokkenheid te verhogen: “Geef vertrouwen en stel je flexibel op.”

Download gratis het onderzoeksrapport met de belangrijkste conclusies

Er is helaas een fout opgetreden. Probeert u het later alstublieft nog eens.


* Je gegevens worden niet gedeeld en alleen gebruikt wanneer je meer informatie wilt ontvangen.
1. Flexibele werktijden
Spelende kinderen op de achtergrond tijdens een vergadering. Het combineren van werk met thuisscholing. Het is voor werknemers stressvol om werk en privé op dezelfde locatie plaats te laten vinden. Extra flexibiliteit en ruimte voor werknemers om gedurende de werkweek tijd aan zichzelf te besteden kan helpen stress te verminderen of zelfs te voorkomen. Van 9 tot 5 is niet wat voor iedereen in deze situatie past. We zien werkgevers dan ook duidelijk communiceren met werknemers wat mogelijk is qua flexibel indelen van werktijden. Indien dit actief gecommuniceerd wordt maken mensen hier eerder gebruik van. Wanneer werknemers werken op de tijden die hen het beste uitkomen zijn ze het meest productief in hun werk.

2. Samenwerkingstools
Nu we elkaar niet even snel kunnen opzoeken op kantoor dient alles virtueel te verlopen. Hiervoor is de juiste technologie heel belangrijk! Niets in lastiger dan online vergaderen in een omgeving waar men elkaar continu niet verstaat. Effectieve technologie om onderling in contact te staan is essentieel om de betrokkenheid en productiviteit hoog te houden. Belangrijk hierbij dat er goed wordt gekeken naar de veiligheid van deze. Bekijk daarom goed welke technologie beschikbaar is en waar het voor gebruikt kan worden. Peil daarnaast regelmatig het gebruiksgemak van deze software en waar eventuele ondersteuning nodig is.


3. Updates van managers
Veranderingen in maatregelen volgen elkaar snel op. Werknemers zitten met vragen over de uitvoering van huidige werkzaamheden, de gezondheid van zichzelf en collega’s, de financiële situatie van de organisatie en wellicht zelfs baanzekerheid. Er bestaat een grote behoefte aan inzicht en duidelijkheid. Veel managers organiseren daarom een wekelijks of tweewekelijks online moment waarin het team op de hoogte wordt gebracht van de laatste ontwikkelingen en prognoses én prioriteiten op de korte termijn. Transparantie is hierin het sleutelwoord.




Ondernemen doe je samen

Met het Thuiswerkonderzoek wil Nationale-Nederlanden werkgevers helpen om zich voor te bereiden op een toekomst waarin thuiswerken de norm is. We brengen in kaart welke ondersteuning werknemers nodig zouden hebben. En hoe je er als werkgever voor kunt zorgen dat je werknemers ook in de toekomst betrokken en productief blijven.

Wil je meer weten over het Thuiswerkonderzoek? Of heb je specifieke vragen over bepaalde doelgroepen of de gebruikte onderzoekstool? Vraag dan snel een geheel vrijblijvende demo aan. We duiken dan graag met je de data in om ook voor jouw organisatie het meest effectieve keuzepakket samen te stellen.

Vraag direct een demo aan