Ga direct naar inhoud
Thuiswerkende millennial

Dit heeft jouw thuiswerkende millennial nodig om productief en betrokken te zijn 

Opvallende resultaten uit het onderzoek

Thuiswerken: vanwege de coronamaatregelen zijn veel Nederlanders ertoe gedwongen. Een paar dagen per week vanuit huis werken lijkt in de toekomst zelfs de nieuwe norm te worden. Daarom deden we samen met HR tech scale-up Crunchr een onderzoek naar wat thuiswerkers nodig hebben om betrokken en productief te zijn.

Bijna 2.000 werknemers van 75 werkgevers deden mee met het onderzoek. De resultaten laten zien dat een one-size-fits-all aanpak niet werkt als je wilt dat al je werknemers productief thuiswerken. Oplossingen op maat wel. Het is dus verstandig een gedifferentieerde aanpak te volgen. Werknemers zijn gemiddeld 20% meer tevreden als de werkgever kiest voor een gedifferentieerde aanpak. Waar werknemers de meeste behoefte aan hebben, hangt sterk af van hun leeftijd en hun thuissituatie.

  • Millennials worstelen meer dan gemiddeld met hun productiviteit door het verplichte thuiswerken.
  • De coronamaatregelen hebben bovengemiddeld negatief effect op hun mentale gezondheid.
  • Millennials geven aan vooral sociale interactie te missen (56%).
  • Meer flexibele werktijden wordt door 57% als belangrijk verbeterpunt aangemerkt.
  • Creëren van meer focus is voor 50% van deze groep een belangrijk punt van aandacht.

Daarnaast hebben millennials behoefte aan begrip van hun werkgever, betrokkenheid, contact en communicatie. Respondenten geven bijvoorbeeld terug dat updates en digitale peptalks goed zouden werken.

Download gratis het onderzoeksrapport met de belangrijkste conclusies

Er is helaas een fout opgetreden. Probeert u het later alstublieft nog eens.


* Je gegevens worden niet gedeeld en alleen gebruikt wanneer je meer informatie wilt ontvangen.
1. Sociale interactie
We zijn genoodzaakt zoveel mogelijk binnen te blijven in deze periode. Dat betekent niet dat we geen contact kunnen hebben onderling. We zien verschillende werkgevers creatief omgaan met de digitale mogelijkheden die we vandaag de dag ter beschikking hebben om de sociale interactie binnen de organisatie te behouden. Het is daarbij belangrijk dat de contactmomenten niet altijd werk gerelateerd zijn. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van een digitale pub quiz of escaperoom. Of organiseer iedere week een digitaal koffiemoment of lunch voor de afdeling. Stimuleer werknemers elkaar digitaal op te zoeken en elkaar te spreken, zoals ze dat op kantoor ook zouden doen.

2. Flexibele werktijden
Spelende kinderen op de achtergrond tijdens een vergadering. Het combineren van werk met thuisscholing. Het is voor werknemers stressvol om werk en privé op dezelfde locatie plaats te laten vinden. Extra flexibiliteit en ruimte voor werknemers om gedurende de werkweek tijd aan zichzelf te besteden kan helpen stress te verminderen of zelfs te voorkomen. Van 9 tot 5 is niet wat voor iedereen in deze situatie past. We zien werkgevers dan ook duidelijk communiceren met werknemers wat mogelijk is qua flexibel indelen van werktijden. Indien dit actief gecommuniceerd wordt maken mensen hier eerder gebruik van. Wanneer werknemers werken op de tijden die hen het beste uitkomen zijn ze het meest productief in hun werk.

3. Focus
Werknemers met partner, kinderen of huisgenoten zijn vaak zoekende naar een rustige plek in het huis om geconcentreerd te kunnen werken. Niet iedere werknemers beschikt namelijk over een aparte werkkamer. Om de concentratie en daarmee ook de productiviteit hoog te houden zoeken werkgevers naar creatieve oplossingen. Veelal starten deze oplossingen door een gesprek te voeren over de oorzaken van het concentratieverlies. Hierdoor zijn er voorbeelden van werkgevers die geluiddempende hoofdtelefoons aanschaffen voor werknemers. En tegelijk ook over het beperkt openstellen van het kantoor voor mensen met kinderen of huisgenoten. Een dag in de week extra focus kan voor deze groep werknemers al veel betekenen qua productiviteit.



Ondernemen doe je samen

Met het Thuiswerkonderzoek wil Nationale-Nederlanden werkgevers helpen om zich voor te bereiden op een toekomst waarin thuiswerken de norm is. We brengen in kaart welke ondersteuning werknemers nodig zouden hebben. En hoe je er als werkgever voor kunt zorgen dat je werknemers ook in de toekomst betrokken en productief blijven.

Wil je meer weten over het Thuiswerkonderzoek? Of heb je specifieke vragen over bepaalde doelgroepen of de gebruikte onderzoekstool? Vraag dan snel een geheel vrijblijvende demo aan. We duiken dan graag met je de data in om ook voor jouw organisatie het meest effectieve keuzepakket samen te stellen.

Vraag direct een demo aan