Ga direct naar inhoud

Thuiswerken: de nieuwe norm?

Thuiswerken, dat staat toch gelijk aan onder werktijd wasjes draaien, boodschappen doen en lekker lang lunchen? Vóór de coronacrisis heb je dit misschien weleens gedacht. Maar uit meerdere onderzoeken blijkt dat deze angst ongegrond is. Hoe zit dat precies? Wat doet langdurig thuiswerken met de productiviteit en betrokkenheid van je personeel? En hoe zorg je ervoor dat je werknemers ook tijdens Het Nieuwe Normaal gemotiveerd blijven?


Door het coronavirus werken we sinds maart zoveel mogelijk vanuit huis. Ook de komende tijd blijft thuiswerken het advies van het kabinet. Zo moeten we voorkomen dat het virus zich onder collega’s verspreidt en dat het ov te druk wordt. Wat thuiswerken met onze productiviteit en betrokkenheid doet, wordt volop onderzocht.

Thuiswerkonderzoek Nationale-Nederlanden

Ook wij onderzochten wat thuiswerken doet met de ervaren productiviteit van werknemers. Dat deden we samen met HR tech scale-up Crunchr. Inmiddels hebben we werknemers van meer dan 75 werkgevers in verschillende sectoren anoniem gevraagd naar hun behoeften bij het thuiswerken. Welke ondersteuning hebben ze nu en in de toekomst van hun werkgever nodig? En hoe kunnen werkgevers zorgen dat ze betrokken en productief blijven?

Uit de antwoorden blijkt dat zo’n 85% van de respondenten goed vanuit huis kan werken. Slechts een kwart van de respondenten vindt dat thuiswerken een negatief effect heeft op hun arbeidsproductiviteit. De behoefte aan maatregelen verschilt sterk per thuiswerker. Millennials missen vooral de sociale interactie met collega’s. Terwijl de groep werknemers van 55+ juist technische ondersteuning wenst tijdens het thuiswerken.

Thuiswerken: productiever personeel?

Ons onderzoek is in lijn met eerdere studies naar thuiswerken. Zo deed Stanford University in 2015 onderzoek naar de productiviteit van werknemers van een callcenter. De ene helft werkte een deel van de week thuis, terwijl de andere helft op kantoor werkte. Wat bleek: thuiswerkers presteerden 13% beter dan personeel op kantoor. Daarnaast gaven ze aan tevredener over hun baan te zijn. Ook namen ze minder vaak ontslag.

Een paar dagen per week thuiswerken kan je personeel dus juist productiever maken. Bijvoorbeeld omdat je werknemers zich thuis beter kunnen concentreren dan in een drukke kantoortuin. Of omdat ze minder afgeleid worden door collega’s. En minder tijd kwijt zijn aan reizen, vergaderingen en uitstapjes naar het koffiezetapparaat.

Betrokken werknemers

De coronacrisis heeft ook positieve gevolgen voor de betrokkenheid van veel werknemers. Dat blijkt uit de MKB coronamonitor van onderzoeksbureau Motivaction en MKB Servicedesk, mede mogelijk gemaakt door Nationale-Nederlanden. Twee derde van de werkgevers in het onderzoek geeft aan dat de onderlinge verbinding en saamhorigheid binnen hun bedrijf toegenomen is. Werknemers zien de toekomst van het bedrijf nu meer als een gezamenlijke verantwoordelijkheid dan voorheen.

We moeten meer thuiswerken, maar niet elke dag.’

Een conclusie die Tanja van der Lippe, socioloog aan Universiteit Utrecht, trekt: onderzoek toont inderdaad aan dat thuiswerken de arbeidsproductiviteit niet verslechtert. Maar dat geldt alleen voor een paar thuiswerkdagen per week. Niet voor fulltime thuiswerken, zoals we dat de afgelopen weken hebben gedaan. Vijf dagen per week thuiswerken gaat volgens haar wél ten koste van de productiviteit. Kortom: we groeien steeds meer toe naar een maatschappij waarin een deel van de week thuiswerken de norm is.

Tips voor een gedeeltelijke terugkeer naar kantoor

Veel bedrijven bereiden zich nu al actief voor op een gedeeltelijke terugkeer naar kantoor. Bijvoorbeeld omdat werknemers aangeven dat ze fulltime thuiswerken vermoeiend vinden of omdat er behoefte is aan fysiek overleg. Bij een beperkte terugkeer naar kantoor komt veel kijken. Hoe houd je 1,5 meter afstand? Hoe kom je op je werk? Wat doe je met de lunch? En hoe groot wordt de bezetting?

Het antwoord op deze vragen hangt af van allerlei zaken: de grootte van je kantoor, het aantal werknemers, de aard van de werkzaamheden en de persoonlijkheid en behoeften van je werknemers. We geven alvast een aantal tips voor ‘nieuwe werkwijzen’ waaraan je kunt denken.

Tip 1: Maak A/B-teams

Sommige organisaties hebben hun afdelingen gesplitst in A- en B-teams. Team A gaat bijvoorbeeld op maandag, woensdag en vrijdag naar kantoor. Team B is op dinsdag en donderdag aanwezig. Op deze manier zijn er dagelijks minder mensen op kantoor, waardoor het gemakkelijker is 1,5 meter afstand te houden. Een deel van de bureaus wordt weggehaald en tafels worden verder uit elkaar gezet. Overgebleven bureaus en stoelen gaan bijvoorbeeld naar de werknemers die thuis nog geen ergonomisch verantwoorde werkplek hebben.

Tip 2: Verschuif de werktijden

Een andere optie voor een beperkte terugkeer naar kantoor is het verruimen van de werktijden. Laten we de standaardwerkdag van 9 tot 5 even loslaten. Het zou best kunnen dat een deel van je personeel het niet erg vindt om thuis te beginnen en pas na de lunch op kantoor te komen. Of juist rond 7.00 uur ‘s ochtends naar kantoor te komen en hun werk na de lunch thuis voort te zetten. Zo reizen je werknemers minder in de spits.

Het kantoor kan in de toekomst een ‘sociale trekpleister’ zijn.

Tip 3: Maak van het kantoor een sociale trekpleister

Worden je werknemers al gek van de vele videovergaderingen? Het feit dat je op twee plekken tegelijk bent – in je woonkamer en in een online meeting – kan vermoeiend zijn. Net als het langdurige staren naar je scherm, notificaties op je computer die je afleiden, en technische issues als achtergrondgeluiden en een haperend beeld. Om deze redenen kan het soms toch handig zijn elkaar in het echt te zien.

Wie weet dient het kantoor in de toekomst alleen als ‘sociale trekpleister’. Een plek waar je personeel alleen naartoe komt om te vergaderen, samen te werken en bijvoorbeeld trainingen te volgen. Taken waarvoor iemand zich moet concentreren, gebeuren thuis. Samen met je werknemers bepaal je welk werk face-to-face gedaan moet worden en wat ook virtueel kan.

Tip 4: Vraag je werknemers wat ze willen

Peil bij je personeel waar behoefte aan is. Misschien ga je ervan uit dat veel werknemers niet kunnen wachten weer naar kantoor te komen, maar blijkt dat velen thuis juist productief zijn. Iedere werknemer is verschillend. Sommigen hebben een rustige werkplek thuis, terwijl anderen snel worden afgeleid door huisgenoten of gezinsleden.

Geef je werknemers de vrijheid zelf te beslissen wat ze fijn vinden. Zo kom je misschien al tot een natuurlijke verdeling tussen thuiswerkers en mensen die (af en toe) naar kantoor komen. Verplicht thuiswerken werkt in ieder geval zelden motiverend.

De behoeften van je werknemers peil je bijvoorbeeld in een persoonlijk gesprek. Is je bedrijf daar te groot voor? Dan kun je een enquête uitzetten of je personeel een poll laten invullen. Of een onderzoekstool gebruiken om inzicht te krijgen in de behoeften van je werknemers. Zoals Crunchr Preference. Deze innovatieve workforce tool hebben wij ook ingezet in ons Thuiswerkonderzoek en is ideaal als je meer maatwerk voor je personeel wil. Daarbij zijn werknemers gemiddeld 20% meer betrokken als hun werkgever kiest voor een maatwerkaanpak.

Met het Thuiswerkonderzoek wil Nationale-Nederlanden werkgevers helpen en inspireren in deze onzekere tijden. Bijvoorbeeld door succesvolle voorbeelden te delen van manieren om ervoor te zorgen dat je werknemers betrokken en productief blijven. Benieuwd naar de resultaten van ons onderzoek? En kun je wel wat concrete handvatten gebruiken? Meer informatie op www.nn.nl/thuiswerkonderzoek.