Ga direct naar inhoud

Ontdek met Crunchr wat je werknemers belangrijk vinden

De kans is groot dat ook jouw werknemers door de coronamaatregelen (deels) thuiswerken. Om te peilen waar thuiswerkers behoefte aan hebben, voerden wij samen met HR tech scale-up Crunchr het Thuiswerkonderzoek uit. Daarvoor gebruikten we ‘Crunchr Preference’: een tool die de voorkeuren van werknemers inzichtelijk maakt. Hoe werkt deze slimme tool? En hoe kun je Crunchr in de toekomst inzetten voor een succesvol personeelsbeleid?


Crunchr Preference is een onderzoekstool, waarmee je de voorkeuren van je werknemers inzichtelijk maakt. En dat kan weleens de sleutel tot een succesvol personeelsbeleid zijn. Als je goed weet wat je werknemers belangrijk vinden, kun je daar als werkgever op inspelen. Daarmee zorg je voor gemotiveerde en betrokken werknemers. Crunchr helpt je daarbij.

Hoe werkt Crunchr Preference?

Crunchr Preference is een survey (vragenlijst), ontwikkeld op basis van ervaringen uit de gaming-industrie. Geen standaardenquête dus, met antwoordschalen van één tot en met vijf. Maar wel: kaartjes met voorkeuren over HR-thema’s die een werknemer in een eigen volgorde kan schuiven. Met die volgorde maken je werknemers duidelijk welke voorkeuren zij belangrijk en minder belangrijk vinden. Voor jou als werkgever essentieel om te weten. En voor je werknemers leuk om te doen.

Praktijkvoorbeeld: het Thuiswerkonderzoek

Bij Nationale-Nederlanden gebruikten we Crunchr Preference om de behoeften van thuiswerkers te peilen. Werknemers uit verschillende sectoren konden zestien kaartjes met voorkeuren over thuiswerken in een ruitvorm (voorkeursdiamant) schuiven. Vinden ze online samenwerkingstools tijdens het thuiswerken erg belangrijk? Dan schuiven ze het kaartje bovenin de ruit. Geven ze minder prioriteit aan sociaal contact tijdens het thuiswerken? Dan schuiven ze dat kaartje onderin de ruit. Werknemers konden dit anoniem doen.

Gebruik Crunchr voor personeelsbeleid waar je werknemer écht op zit te wachten.

Inmiddels zijn de eerste resultaten van het Thuiswerkonderzoek bekend. Werkgevers en HR-professionals kunnen nu aan de slag met de heldere uitkomsten die de tool biedt. Is er bijvoorbeeld een grote groep werknemers die aangeeft behoefte te hebben aan meer sociaal contact? Dan kun je hier als werkgever op inspelen door bijvoorbeeld een online borrel in het leven roepen. Voelen werknemers zich minder betrokken bij de organisatie sinds ze thuiswerken? Met een wekelijkse bedrijfsupdate via een videotool houd je je werknemers op de hoogte.

Snel, makkelijk en leuk

Crunchr Preference is gebruiksvriendelijk voor zowel de werkgever als werknemer. Je zet een survey al in een uur op. Vervolgens heb je realtime inzicht in wat je mensen belangrijk vinden. Voor je werknemers is de survey bovendien leuk om in te vullen: de toegepaste spelelementen uit de gaming-industrie zorgen voor een relatief hoge respons.

Je kunt de resultaten van de survey makkelijk analyseren. Alle voorkeuren van je werknemers worden gerangschikt van hoog naar laag. Vervolgens kun je met filters inzoomen op de voorkeuren van ‘subgroepen’. Denk aan leeftijd, dienstjaren, opleidingsniveau of type werk van je werknemer. Enorm waardevol, want met dat soort inzichten kun je beter maatwerk leveren voor je personeel. De data van Crunchr laat zien dat een personeelsbeleid op maat voor 20% meer effect bij werknemers kan zorgen. Bijvoorbeeld een toename van de productiviteit.

Betere sollicitatiegesprekken en beleid dankzij Crunchr

Je kunt Crunchr voor allerlei HR-vraagstukken gebruiken. Zo deden we met deze tool een onderzoek naar werkstress. Ook als je je beleid wilt veranderen, is Crunchr een aanrader. De tool kan je bijvoorbeeld helpen voorspellen welk type werknemer van de specifieke verbeteringen gebruik wil maken. Zo voorkom je dat je kostbare investeringen doet voor je werknemers, waar zij weinig of geen behoefte aan hebben.

Verder is Crunchr geschikt om de wensen van werknemers te presenteren bij bijvoorbeeld vakbonden en ondernemingsraden. En als recruiter kun je de tool inzetten bij een sollicitatiegesprek. Bijvoorbeeld om te achterhalen wat kandidaten belangrijk vinden in een baan. Zo kun je een persoonlijk aanbod doen en ervoor zorgen dat je nieuw talent écht aan je bedrijf bindt.

Het Nieuwe Normaal

Ondertussen is de kans groot dat ook jij je voorbereidt op Het Nieuwe Normaal. Dat kan betekenen dat je als organisatie structureel anders gaat werken. En dat je je beleid of werkwijze aanpast. Benieuwd wat werknemers daarvan vinden? En waar zij specifiek behoefte aan hebben in de nabije toekomst? Gebruik Crunchr voor een succesvolle strategie en uitvoering waar je werknemers écht op zitten te wachten.

Over Nationale-Nederlanden en Crunchr

Nationale-Nederlanden helpt verzuim voorkomen en duurzame inzetbaarheid van werknemers vergroten. Dat doen we door kennis en tools beschikbaar te stellen voor ondernemers en organisaties in allerlei branches. Een voorbeeld hiervan zijn de laatste inzichten over workforce analytics, in samenwerking met Crunchr. Zo werken we samen aan de gezondheid van werknemers en organisaties.