Ga direct naar: inhoud

Verzekeringsverklaring buitenland

Met sommige landen heeft Nederland aparte afspraken gemaakt. U kunt een bewijs aanvraag waarmee u in het buitenland kunt aantonen dat u een zorgverzekering heeft afgesloten.

Formulier 111

Gaat u naar Bosnië, Herzegovina, Kaap-Verdië, Marokko, Montenegro, Servië, Tunesië of Turkije? Dan geldt het formulier 111. Met dit formulier kunt u aantonen dat u verzekerd bent als u in het buitenland onverwacht medische zorg nodig heeft. U hoeft de kosten van de zorgverlener niet eerst zelf voor te schieten. Niet alle zorgverleners in het buitenland accepteren dit formulier. In dat geval moet u de rekening eerst zelf betalen. Deze kunt u vervolgens declareren bij Nationale-Nederlanden. U kunt het formulier telefonisch aanvragen. U bent niet verplicht om het formulier mee te nemen.

Niet alle zorgverleners in deze landen accepteren het formulier 111. Soms moet u eerst met dit formulier naar een lokale verzekeraar. Accepteert de zorgverlener het formulier 111 vervolgens niet? Dan moet u de kosten zelf voorschieten en deze later bij ons declareren. Accepteert de zorgverlener het formulier 111 wel? Dan betaalt u zelf geen kosten (behalve de eventuele eigen bijdrage).

Gaat u naar Rusland of Wit-Rusland?

Gaat u naar Rusland of Wit-Rusland? Dan is het verplicht om een verzekeringsverklaring (buitenlandverklaring) mee te nemen. Deze verzekeringsverklaring geeft u geen recht op medische zorg. Aanvraag van de verzekeringsverklaring is alléén mogelijk in de volgende gevallen:

  • U heeft de verzekeringsverklaring nodig voor het verkrijgen van een visum én u en uw eventuele gezinsleden hebben een Zorgverzekering van Nationale-Nederlanden met aanvullende verzekering. In dit geval wordt voor de verzekerden binnen uw gezin de verzekeringsverklaring door ons afgegeven. De reden hiervoor is dat in de verzekeringsverklaring vermeld moet staan dat repatriëring (vervoer) naar Nederland van het stoffelijk overschot in geval van overlijden onder de zorgverzekering valt. Dit wordt niet vergoed vanuit de basisverzekering. Onze aanvullende verzekeringen bieden hiervoor wel een vergoeding.
  • Heeft u, of hebben andere gezinsleden, alleen een basisverzekering en geen aanvullende verzekering bij Nationale-Nederlanden? Dan zijn er drie mogelijkheden:

    • U heeft voor uzelf en de betreffende gezinsleden een reisverzekering bij Nationale-Nederlanden afgesloten. In dit geval zullen wij de verzekeringsverklaring afgeven.
    • U heeft voor de betreffende gezinsleden geen reisverzekering met dekking voor repatriëring bij Nationale-Nederlanden afgesloten, maar wel bij een andere verzekeraar. In dit geval kunt u de verzekeringsverklaring opvragen bij de betreffende reisverzekeraar.
    • reisverzekering met dekking voor repatriëring

Wordt de verklaring door Nationale-Nederlanden afgegeven? Dan kunt u deze telefonisch opvragen.

Welke informatie hebben wij nodig?

Voor de aanvraag van een formulier 111 of verzekeringsverklaring hebben wij onderstaande informatie nodig:

  • Het land waarvoor het formulier 111 of de verzekeringsverklaring voor bestemd is.
  • De personen voor wie het formulier 111 of de verzekeringsverklaring moet worden afgegeven.
  • Voor welke periode het formulier 111 of de verzekeringsverklaring moet worden afgegeven. Het is niet mogelijk het formulier 111 of de verzekeringsverklaring voor onbepaalde tijd aan te vragen.
  • De reden van het verblijf in het betreffende land: vakantie of werk.