Ga direct naar: inhoud

Prothese

Een prothese is een vervanging van een ontbrekend lichaamsdeel door middel van een kunstmatig lichaamsdeel.

Wat krijgt u vergoed in 2019?

Verzekering Vergoeding
Basisverzekering - 100% wij vergoeden de rekening van leveranciers volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding

Eigen bijdrage

U hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.

Eigen risico

De aanschaf van dit hulpmiddel gaat af van uw eigen risico. Het eigen risico geldt voor verzekerden vanaf 18 jaar. In 2019 is het verplicht eigen risico € 385,- per jaar. De kosten van uw zorg of van uw hulpmiddel betaalt u eerst zelf via uw verplicht eigen risico. Heeft u in een jaar het totale eigen risico betaald? Dan hoeft u het in hetzelfde jaar niet nog een keer te betalen. Uw basisverzekering vergoedt dan de zorg of het hulpmiddel.

Als de verstrekking van een prothese voor been of voet ook bestaat uit een microprocessorgestuurde knie, dan krijgt u deze knie in bruikleen. U heeft geen eigen risico voor hulpmiddelen in bruikleen.

Heeft u gekozen voor een vrijwillig eigen risico? 
Voor het vrijwillig eigen risico gelden dezelfde regels als voor het verplichte eigen risico. U betaalt dan per maand minder premie. Let op: het is mogelijk dat u bij een grote ingreep veel kosten maakt.

Hoe weet u hoeveel er nog over is van uw eigen risico? 
In Mijn NN Zorgverzekering regelt u online al uw verzekeringszaken. Daar ziet u ook de stand van uw eigen risico.

Waar kunt u terecht?

U kiest zelf uw leverancier bij u in de buurt. U kunt uw selectie verfijnen op: prothesen.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kiest u voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Als u naar een leverancier gaat waar Nationale-Nederlanden een overeenkomst mee heeft, bent u verzekerd van:

  • Een erkende en gediplomeerde leverancier.
  • Een hulpmiddel dat voldoet aan de kwaliteitseisen die gelden.
  • Een intake gesprek bij de leverancier binnen 10 werkdagen.
  • Een garantie van 12 maanden op producten die voor u op maat zijn gemaakt.
  • Een uitgebreide uitleg bij de eerste aflevering.

Kiest u voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat u vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Wat u verder moet weten

Gaat u niet naar een leverancier waar Nationale-Nederlanden afspraken mee heeft gemaakt of gaat het niet om een eerste aanschaf? Neemt u dan eerst contact op met Nationale-Nederlanden (aanvraag akkoordverklaring). U moet vervolgens een voorschrift van de revalidatiearts en een offerte van de leverancier indienen. De medisch specialist geeft aan welk soort prothese u nodig heeft.

Als het hulpmiddel niet goed meer is, kunt u deze laten vervangen. U moet hiervoor eerst een akkoordverklaring vragen aan Nationale-Nederlanden. Hiervoor moet u een offerte hebben van de leverancier waarbij een toelichting zit over de reden van de vervanging.

Dit hulpmiddel wordt uw eigendom. Als de verstrekking van een prothese voor been of voet ook bestaat uit een microprocessorgestuurde knie, dan wordt deze knie in bruikleen verstrekt.

Wat moet u regelen?

  • Maakt u gebruik van een zorgverlener waarmee Nationale-Nederlanden afspraken heeft, dan hoeft u geen contact op te nemen met Nationale-Nederlanden. U kunt direct contact opnemen met deze zorgverlener. Daarbij heeft u een voorschrift nodig van uw behandelend arts.
  • Gaat u naar een zorgverlener waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft of gaat u voor een behandeling naar het buitenland, dan raden we u aan vooraf contact op te nemen met Nationale-Nederlanden. Nationale-Nederlanden heeft dan een behandelplan nodig. U kunt dit sturen aan: 

Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische Beoordelingen  
postbus 4016 
5004 JA Tilburg

Terug naar het overzicht van vergoedingen


Kunnen wij u helpen?