Ga direct naar: inhoud

Oogprothese

Oogprothesen zijn er bijvoorbeeld ter vervanging van de oogbol die ontbreekt of om het voorste deel van de oogbol af te dekken bij ernstige misvorming. U komt in aanmerking voor vergoeding van een oogprothese als uw oogbol ontbreekt. Vergoeding van een scleraschaal geldt bij ernstige misvorming van het voorste deel van de oogbol en een scleralens bij ernstige misvormingen van het oog.

Wat krijgt u vergoed in 2019?

Verzekering Vergoeding
Basisverzekering - 100% wij vergoeden de rekening van leveranciers volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding

Eigen bijdrage

U hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.

Eigen risico

De vergoeding vanuit de basisverzekering valt onder het eigen risico. Het eigen risico geldt voor verzekerden vanaf 18 jaar. In 2019 is het verplicht eigen risico € 385,- per jaar. De kosten van uw zorg of van uw hulpmiddel betaalt u eerst zelf via uw verplicht eigen risico. Heeft u in een jaar het totale eigen risico betaald? Dan hoeft u het in hetzelfde jaar niet nog een keer te betalen. Uw basisverzekering vergoedt dan de zorg of het hulpmiddel.

Heeft u gekozen voor een vrijwillig eigen risico? 
Voor het vrijwillig eigen risico gelden dezelfde regels als voor het verplichte eigen risico. U betaalt dan per maand minder premie. Let op: het is mogelijk dat u bij een grote ingreep veel kosten maakt.

Hoe weet u hoeveel er nog over is van uw eigen risico? 
In Mijn NN Zorgverzekering regelt u online al uw verzekeringszaken. Daar ziet u ook de stand van uw eigen risico.

Waar kunt u terecht?

U kiest zelf uw leverancier bij u in de buurt. U kunt uw selectie verfijnen op: hulpmiddelen, oogprothese.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kiest u voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Voordeel voor u:

  • Een kwalitatief goed hulpmiddel. De geleverde hulpmiddelen voldoen aan de kwaliteitseisen die volgens de algemeen aanvaarde normen daaraan gesteld kunnen worden.
  • Geen lange wachttijden. U kunt binnen 5 werkdagen terecht bij uw leverancier.
  • Een garantie van 12 maanden op een oogprothese van glas en 24 maanden bij een oogprothese van kunststof.
  • Een uitvoerige instructie bij de eerste aflevering door een ervaren en speciaal daartoe opgeleide medewerker van de leverancier.

Kiest u voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat u vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Wat u verder moet weten

  • Als u gebruikmaakt van een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden afspraken heeft hoeft u geen contact op te nemen met Nationale-Nederlanden. U kunt direct contact opnemen met de leverancier. Daarbij heeft u een voorschrift nodig van de medisch-specialist, waarin staat welke voorziening u nodig heeft.
  • Heeft u een scleralens nodig? Dan moet u wel contact opnemen met Nationale-Nederlanden voor het aanvragen van een akkoordverklaring.
  • Gaat u naar een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft dan moet u altijd contact opnemen met Nationale-Nederlanden om toestemming (een akkoordverklaring) aan te vragen.
  • Dit hulpmiddel wordt uw eigendom. Heeft u geen goed hulpmiddel meer? Neem dan contact op met een leverancier waar Nationale-Nederlanden afspraken mee heeft gemaakt. De leverancier beoordeelt dan of u in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel.

Wat moet u regelen?

Als u naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat of als het om een scleralens gaat, moet u altijd toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden. U doet dit door de medische diagnose van uw specialist samen met een offerte van de leverancier in te sturen naar:

Nationale-Nederlanden 
t.a.v. Medische Beoordelingen 
postbus 4016 
5004 JA Tilburg

Terug naar het overzicht van vergoedingen


Kunnen wij u helpen?