Ga direct naar: inhoud

Beeldschermloep

De beeldschermloep is een hulpmiddel voor slechtzienden die alleen met dit toestel kunnen lezen. Deze loep bestaat uit een camera die op een leesplateau is gericht en een beeldscherm. Daarop wordt het camerabeeld vergroot en eventueel aangepast weergegeven. Dit kan zowel in kleur als zwart-wit.

Het gebruik van een computer in combinatie met de beeldschermloep is ook mogelijk. Er is dan een deel cameravergroting en een deel computerscherm gelijktijdig te zien. Deze combinatie wordt ook split genoemd.

Het apparaat wordt vergoed als u niet met een eenvoudiger hulpmiddel kunt lezen. Ook moet u goed met het apparaat om kunnen gaan. De oogarts stelt de medische diagnose vast. De oogarts of het visueel adviescentrum beschrijft de beperkingen en geeft daarbij aan wat voor soort voorziening u nodig heeft. U kunt kiezen uit een vaste of mobiele beeldschermloep. Het is niet mogelijk beide te krijgen.

Wat krijgt u vergoed in 2019?

Verzekering Vergoeding
Basisverzekering - 100% wij vergoeden de rekening van leveranciers volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding

Eigen bijdrage

U hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.

Eigen risico

U heeft geen eigen risico.

Waar kunt u terecht?

U kiest zelf uw leverancier. Vind een leverancier bij u in de buurt. U kunt uw selectie verfijnen op: beeldschermloep.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kiest u voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Voordelen voor u:

  • leveranciers beschikken over de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor een goede zorgverlening;
  • u krijgt een kwalitatief goed hulpmiddel dat voldoet aan de geldende kwaliteitseisen;
  • geen lange wachttijden. De leverancier neemt binnen 2 werkdagen contact met u op voor de indicatiestelling;
  • een snelle levering. Het hulpmiddel wordt binnen 7 werkdagen na de indicatiestelling geleverd;
  • de leverancier geeft een garantie van 5 jaar bij gebruik volgens de voorschriften. Er is een omruilgarantie van 6 maanden, mocht de loep niet bevallen;
  • een uitvoerige instructie bij de eerste aflevering door een ervaren en speciaal daartoe opgeleide medewerker van de leverancier.

Kiest u voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat u vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Wat u verder moet weten

  • Als u de beeldschermloep via een leverancier bestelt waarmee Nationale-Nederlanden afspraken heeft gemaakt, hoeft u vooraf geen akkoordverklaring te vragen.
  • U krijgt een beeldschermloep altijd te leen. Normaal gesproken gaat een beeldschermloep minstens vijf jaar mee.
  • Heeft u geen goed hulpmiddel meer? Neem dan contact op met een leverancier waar Nationale-Nederlanden afspraken mee heeft gemaakt. De leverancier beoordeelt dan of u in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel.

Wat moet u regelen?

Gaat u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet u toestemming vragen aan Nationale-Nederlanden (een akkoordverklaring). Dit doet u door de medische indicatie van uw arts samen met de offerte van leverancier op te sturen naar:

Nationale-Nederlanden 
t.a.v. Medische beoordelingen 
postbus 4016 
5004 JA Tilburg

Als u de apparatuur niet meer nodig heeft, moet u dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen van Nationale-Nederlanden op telefoonnummer 013 593 82 25. De apparatuur wordt dan weer bij u opgehaald.

Terug naar het overzicht van vergoedingen


Kunnen wij u helpen?