Ga direct naar inhoud

Schade melden Doorlopende Reis- of Annuleringsverzekering

Is je bagage tijdens je vakantie beschadigd of gestolen? Heb je je vakantie door vervelende omstandigheden moeten annuleren? Of ben je tijdens je vakantie bestolen? Schade is vervelend en vaak ingrijpend. Voor al je schades kun je bij ons terecht. We helpen je graag.

Heb je je verzekering via een adviseur afgesloten? Dan kun je je schade ook melden via je adviseur.

Spoedeisende hulp nodig?

Heb je direct hulp nodig in het buitenland? Bel dan +31 (0) 26 400 23 90. We staan 24/7 voor je klaar.

Schade melden

Je kunt je schade op verschillende manieren melden. Houd bij het melden van je schade je polisnummer bij de hand.

Online schade melden

Je kunt je schade eenvoudig online melden via het schadeformulier.

Direct online schade melden

Telefonisch schade melden

Meld je je schade liever telefonisch? We zijn bereikbaar van 08.00 tot 18.00 uur.

Bel 088 663 31 11

Spoedeisende hulp

Voor spoedeisende hulp in binnen- en buitenland:

  • Bij voertuigen
  • Bij medische hulp op reis

Bel +31 (0) 26 400 23 90


Veelgestelde vragen

Wat moet ik doen als ik tijdens de vakantie in het buitenland (spoedeisende) medische hulp nodig heb?

Met een Reisverzekering met de dekking Medische zekerheid bieden wij wereldwijd dekking voor spoedeisende medische hulp, aanvullend op je zorgverzekering. Bij een ziekenhuisopname kun je het beste direct contact opnemen met de NN Alarmcentrale via telefoonnummer 026 400 23 90 (bereikbaar 24 uur per dag, 7 dagen per week). Zij voeren dan het overleg met de behandelend artsen en regelen de betalingen aan het ziekenhuis. Dit doen zij op basis van je reisverzekering of zorgverzekering. Indien nodig regelt de alarmcentrale ook je (aangepaste) terugreis.

Wat moet ik doen als mijn bagage wordt vermist?

Reis je niet met eigen vervoer, maar bijvoorbeeld met de trein, vliegtuig of boot? En ben je je bagage tijdens de reis verloren? De Doorlopende Reisverzekering biedt hiervoor dekking. Je moet hiervoor wel aangifte doen bij de spoorweg- of luchthavenpolitie, het personeel van je luchtvaartmaatschappij, je treinconducteur, scheepskapitein of een vergelijkbare persoon. Niet alleen voor de verzekering, maar ook voor het geval je bagage weer teruggevonden wordt.

Mijn bagage heeft vertraging/is vermist. Zijn de extra kosten die ik hiervoor moet maken gedekt?

Komt je bagage op de heenreis te laat aan en moet je hierdoor vervangende kleding of toiletartikelen kopen? Dan vergoeden wij vanuit de Doorlopende Reisverzekering deze aankopen tot maximaal € 100,- per verzekerde. Je ontvangt deze vergoeding alleen als:

  • je bagage minimaal 8 uur vertraagd is
  • je de vervangende artikelen hebt gekocht binnen 2 dagen na aankomst op je bestemming

Luchtvaartmaatschappijen kennen hiervoor ook een vergoedingsregeling. Stuur ons na thuiskomst een ingevuld schadeformulier samen met de aangifte (onregelmatigheidsrapport ook bekend als PIR) en de eventuele nota's van de gemaakte kosten. Je kunt ook je schade online melden telefonisch via telefoonnummer 088 663 31 11 (bereikbaar maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur).

Wat moet ik doen als ik tijdens mijn reis hulp nodig heb?

Heb je direct hulp nodig in het buitenland? Bel dan 026 400 23 90 (bereikbaar 24 uur per dag, 7 dagen per week). De NN alarmcentrale staat voor je klaar.

Ik heb een Doorlopende Reisverzekering. Wat moet ik doen als mijn auto kapot is als ik op vakantie ben in het buitenland?

Wanneer je een reisverzekering hebt en autopech hebt tijdens je vakantie, kun je een vervangend vervoermiddel krijgen voor de rest van je vakantie. Ook voor de terugreis naar Nederland kun je vervangend vervoer krijgen. Dit regel je gemakkelijk via de NN Alarmcentrale. Je kunt hiervoor bellen met 026 400 23 90 (bereikbaar 24 uur per dag, 7 dagen per week).

Met de Automobilistenhulpverzekering regelen wij ook het wegslepen of repatriëren van je kapotte auto. Wij kunnen zelfs zorgen voor een vervangende chauffeur bij ernstige ziekte van de reguliere bestuurder.

Schade gemeld, en dan?

Je hebt je schade gemeld bij je onafhankelijke adviseur of direct bij Nationale-Nederlanden. En nu?

We vormen ons een goed beeld van je situatie. Als het nodig is, nemen wij contact met je op voor aanvullende informatie. Lees meer over onze reactietijden.

Feedback schade afhandeling

We willen altijd graag weten hoe je de afhandeling van je schade hebt ervaren. Op deze manier kunnen we onze dienstverlening verbeteren. Je ontvangt daarvoor van ons een vragenlijst. We stellen het op prijs als je die invult.

Expert en contra-expert

Als wij een expert inschakelen om de schade te beoordelen, dan zorgen we ervoor dat die snel contact met je opneemt. Nationale-Nederlanden werkt alleen met onafhankelijke experts. De experts zijn dus niet bij ons in dienst, uitzondering daarop zijn de experts van de Bootverzekering en de Woonbootverzekering. De onafhankelijke experts stellen het schadebedrag vast, maar ze doen geen uitspraak over de vraag of de schade gedekt is.

Je kunt zelf ook een deskundige inschakelen om het schadebedrag vast te stellen. Je kunt dit meteen aangeven als je de schade meldt of als je met de door ons ingeschakelde expert hebt gesproken. De expert die je zelf inschakelt, wordt ook wel contra-expert genoemd.

Beide experts gaan daarna aan de slag om de schade vast te stellen. Verschillen de experts van mening? Dan kunnen ze samen een derde expert inschakelen. De derde expert bepaalt dan het definitieve schadebedrag, dat altijd ligt binnen de bedragen die de expert en de contra-expert hebben vastgesteld.

Wie betaalt de kosten van de contra-expert?

De kosten van inschakeling van een contra-expert worden vergoed tot de kosten van inschakeling van een eigen expert. Indien de kosten van een contra-expert meer bedragen dan de kosten van de eigen expert, zal het meerdere worden getoetst aan de redelijkheid.

Bij deze redelijkheid kijken we naar 2 zaken:

  • Is het noodzakelijk om een contra-expert in te schakelen? Dit is maar de vraag bij kleine en eenvoudige schades.
  • Zijn de gemaakte expertisekosten door de contra-expert redelijk?

Gedragscode

Elke expert moet zich aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties houden. Dus overleg eerst graag met ons. Dan weet je wie je kunt benaderen en krijg je een goed beeld over de vergoeding.