Ga direct naar inhoud

Motorverzekering

  • Tot 75% no-claimkorting
  • 24/7 hulp bij schade
  • Kies zelf je dekking: van WA tot All risk

Bereken je premie

Nu je motor verzekeren

Je motor verzekeren

Bij Nationale-Nederlanden kies je zelf hoe je jouw motor verzekert: WA, WA Plus of WA All risk. Vergelijk de drie dekkingen voor je Motorverzekering.

Wat dekt de Motorverzekering?

WA

Wettelijke aansprakelijkheid

Meest gekozen bij motoren van 12+ jaar

  • Schade door je motor aan anderen en spullen van anderen
  • 24 uur per dag hulp bij ongelukken, ook in het buitenland

Bereken je premie

WA Plus

Beperkt casco

Meest gekozen bij motoren van 7-11 jaar

  • Schade door je motor aan anderen en spullen van anderen
  • 24 uur per dag hulp bij ongelukken, ook in het buitenland
  • Schade door brand, storm, hagel of aanrijding met een dier
  • Diefstal en schade door joyriding
  • Schade aan accessoires, helm en kleding

Bereken je premie

WA All risk

Volledig casco

Meest gekozen bij motoren van 0-6 jaar

  • Schade door je motor aan anderen en spullen van anderen
  • 24 uur per dag hulp bij ongelukken, ook in het buitenland
  • Schade door brand, storm, hagel of aanrijding met een dier
  • Diefstal en schade door joyriding
  • Schade aan accessoires, helm en kleding
  • Schade door van de weg af of te water raken
  • Schade aan je eigen motor door aanrijding, ook als je deze zelf veroorzaakt
  • Schade door vandalisme

Bereken je premie


Kies bewust je dekking

Niet alleen de leeftijd van je motor is belangrijk bij het kiezen van je Motorverzekering. Ook de dekking telt mee. Bij een minder uitgebreide dekking, moet je soms schade zelf betalen.

Bekijk ook de polisvoorwaarden. Daarin lees je precies waarvoor je wel en niet bent verzekerd.

Waarvoor ben je niet verzekerd?

Je bent onder andere niet verzekerd voor schade of hulp als je:

  • jouw motor verhuurt, gebruikt voor rijles of voor koeriersdiensten;
  • rijdt onder invloed van drugs, alcohol of lachgas;
  • meedoet aan wedstrijden waarbij het gaat om snelheid en behendigheid;
  • rijdt met een ongeldig rijbewijs.

Aanvullende dekkingen

Breid je Motorverzekering uit met aanvullende dekkingen, zoals een schadeverzekering voor je passagiers.

Schade opzittenden

Met de module Schade Opzittenden zijn jij en je passagiers verzekerd voor kosten na een motorongeluk. Denk aan kosten die je zorgverzekering niet vergoedt. Of schade aan jullie spullen. Het maakt daarbij niet uit wie er schuldig is.

  • Voor jezelf en je passagiers
  • Bij verwonding en schade door een ongeluk
  • Verzekerd tot € 100.000,- per gebeurtenis

Waarvoor ben je verzekerd?

Je bent onder andere verzekerd voor:

  • verwondingen die jij en je passagiers oplopen door een motorongeluk;
  • schade aan de spullen van de bestuurder en passagiers;

Wanneer ben je verzekerd?

De bestuurder en passagiers van je motor zijn verzekerd bij een ongeval:

  • als ze op de motor zitten;
  • bij het in-, af-, op- of uitstappen;
  • als ze onderweg even niet op de motor zitten. Bijvoorbeeld als je tankt, een noodreparatie aan je motor uitvoert of je medeweggebruikers helpt.

Bekijk ook de polisvoorwaarden. Daarin lees je precies waarvoor je bent verzekerd met deze aanvullende dekking.

Rechtsbijstand

Met de module Rechtsbijstand krijg je juridische hulp na schade of problemen met je motor.

  • Professionele juridische hulp via DAS
  • Uitgebreide dekking
  • Ook voor conflicten over koop, onderhoud of reparatie

Waarvoor ben je verzekerd?

Je bent bijvoorbeeld verzekerd voor rechtshulp als je:

  • de kosten na een motorongeluk wil verhalen;
  • een probleem hebt met je motordealer over bijvoorbeeld het (ver)kopen van je motor;
  • je motor wil terugkrijgen bij een conflict over eigendom of beslaglegging;
  • een conflict hebt over schade die is ontstaan tijdens het vervoeren van je motor.

Welke (juridische) hulp krijg je?

  • Je krijgt hulp van een jurist die voor jou opkomt en onderhandelt met de tegenpartij.
  • Je krijgt de kosten vergoed van externe deskundigen of advocaten. En de kosten van een gerechtelijke procedure.
  • Je kunt een bemiddelaar inschakelen (mediation).
  • Soms zijn de kosten voor een rechtszaak hoger dan de schadevergoeding die het oplevert. Je krijgt dan het verschil vergoed. Dit doet de verzekeraar alleen als zij verwacht dat een rechter je gelijk geeft.

Tip

Je kunt ook de Rechtsbijstandverzekering afsluiten met de module Verkeer. Dan ben je als verkeersdeelnemer uitgebreider verzekerd. Bijvoorbeeld ook als fietser, voetganger of passagier van openbaar vervoer. En dan is het hele gezin verzekerd.

Bekijk ook de polisvoorwaarden. Daarin lees je precies waarvoor je bent verzekerd met deze aanvullende dekking.

Pechhulp

Met de module Pechhulp krijg je hulp als je motor kapotgaat en je niet (verder) kunt rijden. Het gaat dan om een mechanische of elektronische storing. Je kunt kiezen voor het dekkingsgebied Nederland of Europa.

  • 24/7 hulp bij pech met je motor
  • Ook bij motorpech bij je woning
  • Vervangend vervoer

Welke pechhulp krijg ik?

Soort hulp Dekkingsgebied Nederland Dekkingsgebied Europa
24/7 hulp bij motorpech in Nederland
24/7 hulp bij motorpech in Europa
Noodreparatie om veilig verder te rijden
Je motor wordt naar de dichtstbijzijnde garage gebracht
Pech in Nederland: Jij en je passagiers worden naar een adres in Nederland gebracht
Pech in Europa: Jij en je passagiers worden naar de dichtstbijzijnde garage gebracht
Motor en bagage worden naar Nederland gebracht als reparatie in het buitenland niet kan
Vervangende auto max. 5 werkdagen max. 21 dagen en 2 keer per jaar
Aantal keer pechhulp per verzekeringsjaar 4 7
Aantal overnachtingen (€ 80 per persoon per nacht) 1 3

Waar krijg ik pechhulp?

Met Pechhulp Nederland krijg je hulp in Nederland, behalve op Vlieland en Schiermonnikoog. Pechhulp Europa exclusief Nederland biedt hulp in het gebied van het internationaal verzekeringsbewijs, behalve Nederland. Wil je in Nederland én Europa hulp bij motorpech? Dan heb je de dekking Europa inclusief Nederland nodig.

Bekijk ook de polisvoorwaarden. Daarin lees je precies waarvoor je bent verzekerd met deze aanvullende dekking.

6 bespaar- en betaaltips

75% no-claimkorting

Bij Nationale-Nederlanden kan je no-claimkorting oplopen tot maar liefst 75%.

Tijdens de periode dat je Motorverzekering loopt, bouw je schadevrije jaren op. Voor elk jaar dat je geen schade claimt, ontvang je korting op je premie. Dit kan oplopen tot 75%.

Bekijk de bonus-malus ladder
10% korting bij meerdere auto’s of motors

Verzeker je twee, drie of vier auto’s en/of motoren binnen jouw gezin bij Nationale-Nederlanden? Dan ontvang je 10% korting op de premie van de Auto- of Motorverzekering die je extra afsluit naast je andere auto en/of motor. Je gezinsleden moeten wel op hetzelfde adres wonen als jij. Gezinsleden zijn jijzelf, je inwonende partner en thuiswonende kind(eren).

De extra auto of motor verzeker je makkelijk online.

Verzeker je extra motor(s)

Verzeker je extra auto('s)

2,5% korting bij actioncam

Met een werkende actioncam op je motor of helm krijg je 2,5% korting op je premie.

Lagere premie bij hoger eigen risico

Het eigen risico is het bedrag dat je zelf betaalt bij schade. Bij de Motorverzekering WA Plus en WA All risk kies je zelf je eigen risico. Hoe hoger je eigen risico, hoe lager je premie.

Laat je schade niet repareren of repareer je het zelf? Dan wordt er € 400,- extra eigen risico van de schadevergoeding afgehaald. Dit bedrag komt boven op het eigen risico dat je kiest.

Premie per jaar betalen

Je kunt je premie per maand of per jaar betalen. Betaal je per jaar? Dan krijg je 3% korting. Dit wordt tijdens de premieberekening automatisch van de prijs afgehaald.

Kies de dag waarop je premie betaalt

Je kiest zelf op welke dag van de maand je premie wordt afgeschreven. Zo kun je de ideale dag instellen.

Online Motorverzekering afsluiten

Je bemiddelaar

Nationale-Nederlanden Bank N.V. is de bemiddelaar van deze verzekering. Je sluit de Motorverzekering eenvoudig online via ons af zonder advies. Wij brengen deze verzekering onder bij de verzekeraar Nationale-Nederlanden Schadeverzekering Maatschappij N.V. Wijzigingen regel je ook via ons. Wij ontvangen een vast percentage van je premie als provisie.

Lees meer over de bemiddeling

Wil of heb je een adviseur?

Voor advies kun je terecht bij een onafhankelijk adviseur. Via de adviseur sluit je een andere Motorverzekering van Nationale-Nederlanden af dan op nn.nl. De dekkingen en voorwaarden zijn anders.

Lees over verzekeren via een adviseur

Veelgestelde vragen

Hoe zijn accessoires, helm en motorkleding verzekerd?

Bij WA Plus en WA All risk zijn accessoires, helm en kleding hetzelfde verzekerd als je motor. Voor diefstal van accessoires geldt dit alleen als je voorzichtig genoeg bent om diefstal te voorkomen.

Tijdens het samenstellen van je Motorverzekering kies je voor welk bedrag je jouw motorhelm en -kleding verzekert. Dit bedrag geldt per opzittende:

  • € 750,-
  • € 1.500,-
  • € 3.000,-

Je kiest ook zelf voor welk bedrag je de accessoires van je motor verzekert. Dit bedrag geldt per gebeurtenis:

  • € 500,-
  • € 1.250,-
  • € 2.500,-
  • € 5.000,-
Wat zijn accessoires van een motor?

Accessoires zijn onderdelen en voorwerpen van je motor die de fabriek niet meelevert, maar je zelf later koopt. Denk aan een kofferset, windscherm, navigatiesysteem, actioncam, gehoorbescherming en headset. Hieronder vallen ook accessoires die standaardonderdelen vervangen. Zoals een spiegel of zadel.

Hoe hoog is het eigen risico van de Motorverzekering?

Het eigen risico is het bedrag dat je zelf betaalt bij schade.

Bij WA-dekking heb je geen eigen risico. Want je bent alleen verzekerd voor schade aan anderen.

Bij de Motorverzekering WA Plus en WA All risk kies je zelf je eigen risico: € 0,-, € 150,-, € 300,-, € 600,- of € 1.200,-. Hoe hoger je eigen risico, hoe lager je premie. Laat je schade niet repareren of repareer je het zelf? Dan betaal je € 400,- extra eigen risico. Dit wordt van de schadevergoeding afgehaald, en komt boven op het eigen risico dat je kiest.

Heb je een Motorverzekering via ons en zoek je jouw eigen risico? Deze staat op je polisblad en in mijn.nn.

Kan ik mijn schadevrije jaren overdragen aan iemand anders?

Je kunt de schadevrije jaren die je hebt opgebouwd overdragen aan je (ex-)partner. Zo draag je je schadevrije jaren over:

Vul het contactformulier in
Waar vind ik mijn schadevrije jaren?

Heb je een Motorverzekering via ons? Dan vind je jouw schadevrije jaren op je polisblad en in mijn.nn.

Ben je (nog) geen klant? Vraag dan je schadevrije jaren op bij je huidige verzekeraar. Bij het opzeggen van een motorverzekering krijg je een royementsverklaring. Daarin staat het aantal schadevrije jaren dat je hebt opgebouwd. Of het aantal negatieve schadevrije jaren dat je hebt.

Is dit je eerste motorverzekering? Dan heb je nul schadevrije jaren. Tenzij iemand schadevrije jaren aan je heeft overgedragen.

Lees meer over schadevrije jaren van de Motorverzekering

Wat is de nieuwwaardegarantie en aanschafwaardegarantie?

Bij WA Plus en WA All risk krijg je twee jaar nieuw- of aanschafwaardegarantie. Die geldt wanneer je motor wordt gestolen of total loss is.

Nieuwwaardegarantie

Heb je een nieuwe motor gekocht in Nederland, en is deze binnen twee jaar gestolen of onherstelbaar beschadigd? Dan krijg je met WA Plus en WA All risk de nieuwwaarde vergoed. Goed om te weten: deze regeling geldt niet voor geïmporteerde motoren.

Aanschafwaardegarantie

Heb je een tweedehands motor gekocht, en is deze binnen twee jaar gestolen of onherstelbaar beschadigd? Dan krijg je met WA Plus en WA All risk de aanschafwaarde vergoed. Deze regeling geldt als je de motor kocht bij een officiële merk(sub)dealer, een BOVAG-erkend motorbedrijf of een ander motorbedrijf dat is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. En als de motor niet ouder is dan 25 jaar op het moment van aankoop.

Krijg ik korting als ik mijn motor beveilig?

Je krijgt geen extra korting als je je motor beveiligt. In sommige gevallen is beveiliging wel een voorwaarde voor acceptatie. Dat betekent dat je alleen bent verzekerd voor (een poging tot) diefstal en joyriding als je aan de beveiligingsregels van de Motorverzekering voldoet.

Je krijgt wel 2,5% korting als je een werkende actioncam hebt.

Wat kost een motorverzekering?

De premie van je Motorverzekering hangt af van een aantal dingen:

  • Het aantal schadevrije jaren dat je hebt.
  • Het bouwjaar van je motor.
  • De cataloguswaarde van je motor (De prijs die je betaalt als je dezelfde motor nieuw koopt. Dit kun je opzoeken bij de RDW).
  • Het aantal kilometers dat je per jaar rijdt.
  • Je persoonlijke gegevens (zoals je adres).
  • De dekking die je kiest (WA, WA Plus, WA All risk).
  • Het eigen risico dat je kiest (bij WA Plus en WA All risk).
  • De aanvullende modules die je kiest (Schade Opzittenden, Rechtsbijstand en Pechhulp).
  • Het verzekerd bedrag dat je kiest voor accessoires, helm en kleding (bij WA Plus en WA All risk).

Bereken je premie

Na het berekenen van je premie kun je verder gaan en de Motorverzekering online afsluiten.

Wat is de goedkoopste Motorverzekering?

Bij Nationale-Nederlanden betaal je voor de Motorverzekering WA de laagste premie. Want die dekking is het minst uitgebreid. Je bent met WA alleen verzekerd voor schade die je met je motor maakt aan anderen en spullen van anderen. En dus niet voor schade aan je eigen motor. Een WA-verzekering is wettelijk verplicht als je een motor hebt.

Bereken je premie met Motorverzekering WA

Wanneer heb ik mijn internationaal verzekeringsbewijs nodig? En moet ik deze printen?

Het internationaal verzekeringsbewijs heette vroeger de groene kaart. Deze ontvang je na het afsluiten van je Motorverzekering. Het is je bewijs dat je motor is verzekerd. Je mag het document printen, maar je kunt ook de digitale versie opslaan. Bijvoorbeeld op je telefoon, dan heb je het altijd bij je.

Op het bewijs staan telefoonnummers en gegevens die je nodig hebt bij schade, pech of diefstal. Je ziet ook in welke landen het internationaal verzekeringsbewijs geldig is.

Ga je naar het buitenland? Check voor vertrek of een papieren versie verplicht is in de landen waar je doorheen reist.

Lees meer over het internationaal verzekeringsbewijs

Kan ik de Motorverzekering aanvragen voor een ander?

Vraag je de Motorverzekering niet voor jezelf aan, maar voor een ander (bijvoorbeeld bij bewindvoering)? Neem dan contact op via 088 663 06 63 of de chat. Er zit een medewerker voor je klaar op maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur.


Belangrijke informatie over de Motorverzekering

Bekijk polisvoorwaarden

Hieronder vind je de meest recente voorwaarden van de Nationale-Nederlanden Motorverzekering. Op je polisblad of in mijn.nn vind je terug welke voorwaarden en dekkingen voor jou gelden.

Bekijk verzekeringskaart

In de verzekeringskaart staan de belangrijkste kenmerken van de Autoverzekering van Nationale-Nederlanden. Deze kaart helpt je om de voorwaarden te vergelijken met andere aanbieders.

Verzekeringskaart Motorverzekering

Bedenktijd, contractduur en opzegtermijn

Na ontvangst van je polisblad heb je 14 dagen bedenktijd. Je kunt dan zonder reden je verzekering opzeggen en hoeft ook geen premie te betalen. Na deze 14 dagen bedenktijd is je verzekering dagelijks opzegbaar. Als je je verzekering niet opzegt, geldt er een contracttermijn van een jaar die stilzwijgend wordt verlengd.

Aanpassing van premie en voorwaarden

Soms is het vanuit de verzekeraar nodig om de premie en/of de voorwaarden aan te passen. Dat kan zijn voor deze verzekering, voor alle klanten, of voor een deel van de klanten. Aanpassen kan per de verlengingsdatum van je verzekering. Dit gebeurt bijvoorbeeld:

  • als de premie-inkomsten niet meer voldoende zijn om de schades te betalen of als de verzekering verlies oplevert;
  • als de verzekering en/of de manier waarop de premie berekend, verandert;
  • door rekening te houden met de concurrentiepositie;
  • bij veranderingen in wet- en regelgeving;
  • bij economische en/of maatschappelijke ontwikkelingen.

De aanpassing kan ook tussentijds worden doorgevoerd, bijvoorbeeld omdat dit vanuit wetgeving verplicht is.

Als de premie en/of de voorwaarden van een verzekering veranderen, dan informeert de verzekeraar je vooraf. Bij een aanpassing per verlengingsdatum ontvang je minimaal één maand vooraf bericht. Ook legt de verzekeraar uit waarom de premie en/of voorwaarden wijzigen, wat er wijzigt en per wanneer.

Ben je het eens met de verandering? Dan hoef je niets te doen. De verzekering loopt dan vanaf de wijzigingsdatum automatisch door met de veranderde premie en/of voorwaarden. Ben je het niet eens met de verandering? Dan kan de persoon die de verzekering heeft afgesloten de verzekering stoppen. Dit kan tot één maand nadat de verandering is medegedeeld via nn.nl of door een brief of e-mail te sturen. De verzekering loopt dan tot de dag waarop de verandering zou ingaan.

Wat gebeurt er bij schade?

Als je een schade doorgeeft, stelt de verzekeraar vast wat er is gebeurd. En hoe groot de schade is. Dit doet de verzekeraar onder andere met de gegevens die op het schadeformulier staan, inlichtingen die jij en je (eventuele) tegenpartij de verzekeraar geven, en zo nodig verklaringen van getuigen. Je geeft de verzekeraar de informatie die zij nodig heeft.

Ben je verzekerd voor je schade? En is je tegenpartij aansprakelijk? Dan zal de verzekeraar jouw schade op hem proberen te verhalen. Of op zijn verzekeraar.

Ben je niet verzekerd voor je schade? En is je tegenpartij aansprakelijk? In sommige gevallen kan de verzekeraar je dan proberen te helpen om je schade te verhalen. Hoe dat werkt lees je op nn.nl/dsa.

Ben je zelf aansprakelijk? Dan neemt de verzekeraar contact op met je tegenpartij of zijn verzekeraar om zijn schade te regelen.

WA (Wettelijke Aansprakelijkheid)
De verzekeraar regelt de schade met de tegenpartij binnen de verplichtingen die zij heeft. Zij mag schade direct aan je tegenpartij vergoeden of met hem een schikking treffen. Let op! Heb je je tegenpartij laten weten dat je aansprakelijk bent? Of heb je toegezegd dat hij recht heeft op een schadevergoeding? Dan is de verzekeraar daar niet aan gebonden. Zij beoordeelt of je volgens de wet aansprakelijk bent voor de schade. Je bent bijvoorbeeld aansprakelijk als je een verkeersregel overtreedt: je hebt geen voorrang verleend met je auto en daardoor is het verkeersongeval ontstaan.

WA Plus en WA All risk
Heb je schade aan je eigen motor en kan de schade worden hersteld? Dan is de omvang van de schade gelijk aan de reparatiekosten. Behalve als de reparatiekosten van je motor hoger zijn dan het verschil tussen de dagwaarde meteen voor de gebeurtenis en de restwaarde.

Zijn de reparatiekosten van je motor hoger dan het verschil tussen de dagwaarde meteen voor de gebeurtenis en de restwaarde? Dan is je motor total loss. De omvang van de schade is dan gelijk aan dit verschil.

Ben je je motor kwijt door een gebeurtenis die onder het onderdeel Diefstal is verzekerd? Dan is de omvang van de schade gelijk aan de dagwaarde meteen voor de gebeurtenis.

Is er sprake van schade aan of diefstal van accessoires? Dan stelt de verzekeraar de omvang van de schade zo vast: de eerste 12 maanden na aanschaf schrijft zij niets af op de aanschafprijs. Vanaf de 13e maand na aanschaf schrijft zij 1% per maand (of een gedeelte daarvan) af op de aanschafprijs.

Total loss
Is je motor total loss, of ben je je motor kwijt door een gebeurtenis die onder het onderdeel 'diefstal' is verzekerd? Dan vergoedt de verzekeraar de schade pas als je de eigendom van je motor aan de verzekeraar hebt overgedragen. Ook ben je verplicht om alle zaken die bij je motor horen aan de verzekeraar te overhandigen.

Meer informatie over wat er bij schade gebeurt en wat de verzekeraar uitkeert, lees je in hoofdstuk 8 van de polisvoorwaarden.

Doelgroepomschrijving

De Motorverzekering is geschikt voor alle Nederlandse huishoudens (ingezetenen) van 18 jaar en ouder die hun vermogen willen beschermen voor kosten die worden gemaakt bij schade van en door motorbezit. De motor moet een Nederlands kenteken hebben.


Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact