Ga direct naar inhoud

Schade melden

Als je te maken krijgt met schade of een ongeluk, neem dan direct contact met ons op. Je wordt dan snel en vakkundig geholpen. Als je schade niet direct afgehandeld kan worden, krijg je een schademanager. Je kunt je schade op de volgende manieren melden. Houd daarbij je polisnummer en bankrekeningnummer bij de hand.


Telefonisch

Bel ons op 088 663 31 11. Wij zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.

Bootverzekering

Schade melden voor Bootverzekering of Woonbootverzekering? Bel ons op 088 818 15 12. Wij zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.

Rechtsbijstandverzekering

Heb je juridisch advies of rechtsbijstand nodig? Bel 020 651 87 75 of kijk op www.das.nl/nn.

Via de NN App

Meld je schade veilig, snel en gemakkelijk via de Nationale-Nederlanden App.

Via je adviseur

Je kunt ook je onafhankelijk adviseur inschakelen.


NN Alarmcentrale

Voor spoedeisende hulp in binnen- en buitenland:

  • Bij voertuigen
  • Bij medische hulp op reis
  • Bij boten en woonboten

Bel ons op +31 (0) 26 400 23 90.

Fraudebestrijding

Klanten die frauderen, proberen onterecht geld of diensten te krijgen. Als dit te vaak gebeurt moeten wij de premie verhogen en dit benadeelt alle verzekerden. We kunnen dit voorkomen door fraude tegen te gaan.

Lees meer over ons fraudebeleid

Schade gemeld, en dan?

Je hebt je schade aan bijvoorbeeld je spullen, je auto of je woning gemeld bij je onafhankelijke adviseur of direct bij Nationale-Nederlanden.

Beeldvorming

Wij vormen ons een goed beeld van je situatie. Als het nodig is, nemen wij contact met je op voor aanvullende informatie. Lees meer over onze reactietijden.

Schadeherstel bij ingrijpende schade

Wij laten je zo snel mogelijk weten of je schade verzekerd is en tot welk bedrag je verzekerd bent. Wij maken dan meteen afspraken met je over het vervolg. Betreft het een ingrijpende schade dan kunnen wij voorstellen om direct onze schademanager bij je langs te sturen om je te helpen deze schade te regelen. In geval van spoed zorgen wij er voor dat er binnen twee uur noodmaatregelen worden getroffen om verdere schade te voorkomen. Bij minder dringende zaken adviseren wij je wat je alvast kunt doen.

Schadeherstel door ons herstelbedrijf

Als je schade verzekerd is, spreken wij met je af hoe wij de schade herstellen. Wij geven dan een herstelbedrijf uit ons eigen netwerk opdracht om je schade te herstellen. Zij nemen dan binnen twee werkdagen contact op om met je af te spreken wanneer zij aan de slag kunnen. Indien nodig kan het herstel ook ’s avonds en/of op zaterdag plaatsvinden. Je hoeft niets voor te schieten en je hebt dan ook geen eigen risico; wij regelen rechtstreeks de betaling met het herstelbedrijf.

Schadeherstel zelf (laten) herstellen

In overleg met ons kun je er ook voor kiezen om de schade zelf te (laten) herstellen. Wij bepalen de omvang van de schade op basis van je melding. Soms kan dat aan de hand van bijvoorbeeld foto’s of facturen. Ook kan het zo zijn dat een schade-expert ter plekke de schade opneemt. Zijn de facturen correct? Dan betalen wij de schadevergoeding op basis daarvan zo snel mogelijk aan je uit. Wij verminderen hierbij de vergoeding met het eigen risico. Het kan voorkomen dat je een voorschotbetaling nodig hebt. Neem daarvoor contact met ons op.

Feedback schade afhandeling

Wij willen altijd graag weten hoe je de afhandeling van je schade hebt ervaren. Op deze manier kunnen we onze dienstverlening verbeteren. Je ontvangt daarvoor van ons een vragenlijst. Wij stellen het op prijs als je die invult.

Expert en contra-expert

Als wij een expert inschakelen om de schade te beoordelen, dan zorgen we ervoor dat die snel contact met je opneemt. Nationale-Nederlanden werkt alleen met onafhankelijke experts. De experts zijn dus niet bij ons in dienst, uitzondering daarop zijn de experts van de Bootverzekering en de Woonbootverzekering. De onafhankelijke experts stellen het schadebedrag vast, maar ze doen geen uitspraak over de vraag of de schade gedekt is.

Je kunt zelf ook een deskundige inschakelen om het schadebedrag vast te stellen. Je kunt dit meteen aangeven als je de schade meldt of als je met de door ons ingeschakelde expert hebt gesproken. De expert die je zelf inschakelt, wordt ook wel contra-expert genoemd.
Beide experts gaan daarna aan de slag om de schade vast te stellen. Verschillen de experts van mening? Dan kunnen ze samen een derde expert inschakelen. De derde expert bepaalt dan het definitieve schadebedrag, dat altijd ligt binnen de bedragen die de expert en de contra-expert hebben vastgesteld.

Wie betaalt de kosten van de contra-expert?

De kosten van inschakeling van een contra-expert worden vergoed tot de kosten van inschakeling van een eigen expert. Indien de kosten van een contra-expert meer bedragen dan de kosten van de eigen expert, zal het meerdere worden getoetst aan de redelijkheid.

Bij deze redelijkheid kijken we naar 2 zaken:

  • Is het noodzakelijk om een contra-expert in te schakelen? Dit is maar de vraag bij kleine en eenvoudige schades.
  • Zijn de gemaakte expertisekosten door de contra-expert redelijk?

Gedragscode

Elke expert moet zich aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties houden. Dus overleg eerst graag met ons. Dan weet je wie je kunt benaderen en krijg je een goed beeld over de vergoeding.