Op deze pagina vindt u belangrijke informatie over uw pensioen.
Ontvangt u een uitkering vanuit een product dat u in het verleden bij Nationale-Nederlanden heeft afgesloten? U ontvangt uw pensioen- en/of lijfrente-uitkering op de onderstaande vaste momenten.
Vaak is het geld ook al dezelfde dag voor u zichtbaar op uw rekening, dit is afhankelijk van uw bank.
Ontvangt u een uitkering vanuit een Garant Pensioen Plan, Balans Pensioen Plan, of een Direct Ingaand Pensioen of Lijfrente die u in het verleden bij Delta Lloyd heeft afgesloten? U ontvangt uw pensioen- en/of lijfrente-uitkering op de onderstaande vaste momenten:
Vaak is het geld ook al dezelfde dag voor u zichtbaar op uw rekening, dit is afhankelijk van uw bank.
Per 1 januari 2019 zijn we overgegaan op een nieuw uitkeringssysteem. Dit betekent dat er een aantal zaken zijn gewijzigd.
Uitkeringsspecificatie
De uitkeringsspecificatie sturen we niet meer in de vorm zoals u gewend bent. U ziet u de informatie op uw bankafschrift. Het voordeel hiervan is dat u een specificatie bij iedere uitbetaling ontvangt.
Bankrekeningnummer
Het rekeningnummer waarvan we bedragen naar u overmaken wijzigt. Het rekeningnummer dat u ziet op uw bankafschrift is NL56INGB0007308641. Deze rekening staat op naam van Nationale-Nederlanden. Woont u in het buitenland? Dan wijzigt het rekeningnummer naar NL36INGB0652783473.
Uitbetaling vanuit meerdere polissen
Ontving u (voormalig Delta Lloyd) uitkeringen van meerdere polissen op dezelfde datum? Sinds januari 2019 tellen we deze bedragen bij elkaar op en storten één totaalbedrag op uw rekening. Nog steeds op dezelfde dag zoals u gewend bent.
Nieuwe belastingtarieven 2020
Per 1 januari 2020 zijn de belastingtarieven gewijzigd. Het bedrag dat u vanaf januari 2020 ontvangt is, als gevolg hiervan, gewijzigd. Kijk op www.belastingdienst.nl voor meer informatie over de belastingschijven en tarieven die gelden in 2020.
Heeft u via verschillende werkgevers pensioen opgebouwd? Op www.mijnpensioenoverzicht.nl ziet u al uw pensioenen en dus van wie u pensioen ontvangt.
Naast het pensioen dat u van Nationale-Nederlanden of via andere pensioenuitvoerders ontvangt, is er ook een basisvoorziening vanuit de overheid voor u geregeld. De basisvoorziening vanuit de overheid is de AOW-uitkering. AOW staat voor Algemene Ouderdomswet. De hoogte van uw AOW hangt af van uw burgerlijke staat en hoeveel jaren u in Nederland heeft gewoond. De hoogte van uw AOW is onafhankelijk van hoeveel pensioen u van Nationale-Nederlanden krijgt. Wanneer u uw AOW krijgt, is afhankelijk van uw geboortedatum en staat los van uw pensioendatum.
Uw uitkeringsspecificatie ziet u bij iedere uitbetaling op uw bankafschrift.
Een keer per jaar sturen we u een jaaropgaaf voor uw belastingaangifte. U ontvangt de jaaropgaaf normaal gesproken in februari. Heeft u eind februari nog geen jaaropgaaf ontvangen? Neem dan alstublieft contact met ons op.
Elk jaar ontvangt u een pensioenoverzicht waarin we de hoogte en duur van uw uitkering vermelden en wie de begunstigden zijn. Is er iets niet correct op dit overzicht? Neem dan alstublieft contact met ons op.
Ontvangt u een lijfrente-uitkering of woont u in het buitenland? Dan kunnen we u vragen om een bewijs van leven. Dit gebruiken we om vast te stellen of uw uitkering nog door moet gaan. Hiermee krijgen we de zekerheid dat u nog altijd recht heeft op de uitkering. En voorkomen we dat er na uw overlijden te veel wordt uitgekeerd. Dit kan namelijk fiscaal nadelige gevolgen hebben voor uw nabestaanden. We begrijpen dat het vervelend is dat we dit van u moeten vragen, maar het is wel nodig om de uitkering te kunnen voortzetten.
Het document waarmee u bewijst in leven te zijn heet officieel een ‘attestatie de vita’. U kunt dit document aanvragen bij uw gemeente. Hier zijn meestal kosten aan verbonden. Ontvangt u een AOW-uitkering? Dan hebben we als bewijs van leven voldoende aan een kopie bankafschrift, met daarop de bijschrijving van uw AOW-uitkering. Dit bankafschrift mag niet ouder zijn dan drie maanden. Een attestatie de vita is dan niet nodig.
De hoogte van uw netto-uitkering kan om bepaalde redenen wijzigen. Deze redenen kunnen zijn:
Wilt u zelf een wijziging aan Nationale-Nederlanden doorgeven? Kijk dan op de pagina Wat als mijn situatie verandert.