Ga direct naar inhoud

Veelgestelde vragen Lenen

Persoonlijke Lening

Wat is een Persoonlijke Lening?
Bij een Persoonlijke Lening leent u eenmalig een bedrag dat u binnen een afgesproken termijn (de looptijd) terugbetaalt. Per maand betaalt u een vast bedrag aan rente en aflossing. De rente staat vast voor de hele looptijd. Meer informatie leest u op deze pagina
Wie kan een Persoonlijke Lening aanvragen?

U kunt een Persoonlijke Lening aanvragen als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • U bent minimaal 25 jaar
  • Een Persoonlijke Lening moet uiterlijk op 67-jarige leeftijd terugbetaald zijn
  • U heeft inkomen uit een vast of tijdelijk dienstverband
  • U woont in Nederland
  • U voldoet aan de normen van afloscapaciteit van Nationale-Nederlanden

Bij de bepaling van de maximale leencapaciteit van uw Persoonlijke Lening wordt de Gedragscode Consumptief Krediet gehanteerd ter voorkoming van overkreditering. Voor een volledig overzicht kunt u de voorwaarden raadplegen.

Hoeveel Persoonlijke Leningen kan ik afsluiten?
U kunt bij ons maximaal € 50.000,- lenen, mits uw leencapaciteit dit toestaat. Dit kan met één Persoonlijke Lening, maar ook verdeeld over meerdere Persoonlijke Leningen. Dat kan als u eerst voor een lager bedrag leent en op een later moment een aanvullende lening wilt.
Wat worden mijn maandlasten voor mijn Persoonlijke Lening?

Bij een Persoonlijke Lening betaalt u maandelijks een vast bedrag voor rente en aflossing. Het rentepercentage is afhankelijk van:

  • De door u gekozen hoogte van de lening
  • Uw persoonlijke en financiële situatie
  • De door u gekozen looptijd van de lening

De rente is vast en wijzigt niet tijdens de looptijd van de lening. U kunt zelf uw maandlasten berekenen op de pagina Wat kost mijn lening?. Het percentage dat voor u van toepassing is, vermelden wij in onze offertes. Wilt u meer weten of een offerte aanvragen? Bekijk dan deze pagina.

Waarom is er een minimale en maximale rente bij een Persoonlijke Lening?

De rente voor een Persoonlijke Lening is afhankelijk van uw persoonlijke en financiële situatie. Het rentepercentage is afhankelijk van:

  • De door u gekozen hoogte van de lening
  • Uw persoonlijke en financiële situatie
  • De door u gekozen looptijd van de lening

De rente is vast. De rente wijzigt niet tijdens de looptijd van de lening. U kunt zelf uw maandlasten berekenen op de pagina Wat kost mijn lening?. Het percentage dat voor u van toepassing is, vermelden wij in onze offertes. Wilt u meer weten of een offerte aanvragen? Bekijk dan deze pagina.

Kan ik ook een Persoonlijke Lening aanvragen als ik gescheiden ben?
Als u gescheiden bent, kunt u in principe ook een Persoonlijke Lening aanvragen. Een echtscheiding kan echter invloed hebben op uw aflossingscapaciteit en zal daarom individueel moeten worden beoordeeld op basis van uw echtscheidingsconvenant.
Hoe kan ik voor de aanvraag van een Persoonlijke Lening mijn loonstrookje en andere documenten aanleveren?
Nadat u uw aanvraag voor een Persoonlijke Lening heeft verzonden, ontvangt u automatisch een e-mail met een link naar uw tijdelijke persoonlijke uploadpagina. Hier kunt u uw documenten uploaden.
Ik ben getrouwd/woon samen/ben geregistreerd partner. Kan ik een Persoonlijke Lening alleen op mijn naam aanvragen?
Het is niet mogelijk een Persoonlijke Lening alleen op uw naam aan te vragen. In het kader van de zorgplicht vraagt Nationale-Nederlanden om uw partner mee te laten tekenen op de offerte.
Hoe kan ik een Persoonlijke Lening aanvragen?
U kunt een Persoonlijke Lening eenvoudig online aanvragen. Als de aanvraag is goedgekeurd, ontvangt u een offerte per e-mail. In deze e-mail staat ook een link naar uw tijdelijke persoonlijke pagina waar u uw documenten, zoals uw loonstrookje, kunt uploaden. Ter controle en voor definitieve acceptatie vragen wij u ten slotte 1 eurocent over te maken vanaf de door u opgegeven tegenrekening. Na ontvangst zullen wij uw eurocent weer terugboeken.
Waarom moet ik een tegenrekening opgeven bij de aanvraag van een Persoonlijke Lening?
Bij de aanvraag van een Persoonlijke Lening dient u als tegenrekening een betaalrekening bij een Nederlandse bank op te geven. Wij hebben uw tegenrekening nodig om het geleende bedrag naar over te maken en de maandlasten te kunnen incasseren.
Wat is de status van mijn aanvraag van een Persoonlijke Lening?
U wordt via de e-mail op de hoogte gehouden van de status van uw aanvraag. Voor eventuele vragen kunt u ons bellen of een e-mail sturen. Onze contactgegevens vindt u op deze pagina.
Welke documenten moet ik aanleveren voor de beoordeling van mijn Persoonlijke leningaanvraag?

Nadat u de aanvraag voor een Persoonlijke Lening heeft verzonden, ontvangt u een e-mail met een link naar uw persoonlijke internetpagina waar u de gevraagde documenten kunt uploaden. Dit zijn in ieder geval de volgende documenten:

  • De door u ondertekende offerte
  • Een kopie van uw meest recente loonstrookje (lopende maand of vorige maand)
  • Een kopie van een geldig paspoort of een geldige Europese identiteitskaart
  • Een kopie van het meest recente bankafschrift van de opgegeven tegenrekening met naam, saldo, limiet en de bijschrijving van het salaris
  • Een kopie van het meest recente bankafschrift van de opgegeven tegenrekening met naam, saldo, limiet en de afschrijving van hypotheek- of huurlasten

Afhankelijk van uw persoonlijke situatie, dient u nog aanvullende documenten aan te leveren. Dit leest u op uw persoonlijke internetpagina.

Wanneer u en uw partner gezamenlijk een Persoonlijke Lening aanvragen, dient uw partner dezelfde documenten aan te leveren.

Ik heb problemen met het uploaden van documenten voor de aanvraag van mijn Persoonlijke Lening. Wat moet ik doen?
Wanneer u problemen heeft met het uploaden van uw documenten voor het Persoonlijke Lening, kunt u contact met ons opnemen. Onze contactgegevens vindt u op deze pagina.
Hoe kan ik mijn huidige Persoonlijke Lening van een andere bank overbrengen bij Nationale-Nederlanden?
Als u uw huidige Persoonlijke Lening wilt oversluiten naar Nationale-Nederlanden, kunt u dit in de offerte met het overstapformulier aangeven. Als de overeenkomst met Nationale-Nederlanden tot stand is gekomen, zullen wij de verstrekker van die lening op de hoogte stellen van uw verzoek en het openstaande bedrag inclusief rente naar hen overmaken. Die geldverstrekker zal u verder informeren over de afwikkeling van de lening die u bij hen had afgesloten.
Waar vind ik het actuele rentepercentage van mijn Persoonlijke Lening?
Het actuele rentepercentage voor Persoonlijke Leningen vindt u op deze pagina.
Hoeveel los ik maandelijks af op mijn Persoonlijke Lening?
Bij een Persoonlijke Lening betaalt u maandelijks een vast bedrag voor rente en aflossing, gebaseerd op de hoogte van het leenbedrag en de looptijd van uw lening. 
Kan ik het maandbedrag van mijn Persoonlijke Lening wijzigen?
Het is niet mogelijk om uw maandbedrag van uw Persoonlijke Lening te wijzigen. U kunt wel extra aflossen. Bij een extra aflossing blijft uw maandbedrag gelijk. Door een extra aflossing wordt de looptijd van uw lening korter.
Hoe kan ik mijn Persoonlijke Lening opzeggen?
Uw Persoonlijke Lening wordt automatisch beëindigd als u aan het einde van de looptijd de maandbedragen op tijd en volledig heeft betaald. Wij zullen op dat moment de Persoonlijke Lening bij het BKR afmelden. Om uw Persoonlijke Lening voor het einde van de looptijd te kunnen beëindigen, moet de lening volledig zijn terugbetaald. Is dit het geval dan kunt u ons per telefoon of contactformulier laten weten dat u uw Persoonlijke Lening wilt beëindigen.
Kan ik op mijn Persoonlijke Lening, zonder kosten, meer aflossen dan de maandelijkse aflossing?

Naast de aflossing binnen uw maandbedrag, kunt u op elk moment extra aflossen. Door deze extra aflossing verandert het vaste maandbedrag niet. De extra aflossing zorgt ervoor dat u de lening eerder heeft terugbetaald.

U kunt altijd boetevrij extra aflossen. Een extra aflossing op uw Persoonlijke Lening kunt u doen op rekeningnummer (IBAN) NL75 INGB 0009 0049 26 t.n.v. Nationale-Nederlanden Bank N.V. Vermeld hierbij altijd uw contractnummer.

Hoe kan ik mijn Persoonlijke Lening in een keer aflossen?

U kunt uw Persoonlijke Lening kosteloos in een keer aflossen door het volledige openstaande saldo over te maken naar rekeningnummer (IBAN) NL75 INGB 0009 0049 26 t.n.v. Nationale-Nederlanden Bank N.V. Vermeld hierbij altijd uw contractnummer. Dit nummer vindt u bij de maandelijkse afschrijving op uw bankafschrift.

Hoe u kunt opzeggen leest u op deze pagina.


Doorlopend Krediet

Waarom kan ik geen Doorlopend Krediet meer aanvragen?

Vanaf 1 juli 2020 kunt u geen Doorlopend Krediet meer afsluiten. Wel kunt u kiezen voor onze Persoonlijke Lening

Waarom geen Doorlopend Krediet meer?
We zien dat een deel van onze klanten de opnameruimte regelmatig gebruikt en hierdoor weinig aflost. Daardoor kan een klant onnodig lang aan het krediet vast zitten. Dat kan tot financiële problemen leiden, die we willen voorkomen. Daarom stoppen we vanaf 1 juli 2020 met het aanbieden van een Doorlopend Krediet. Daarna bieden we alleen nog een Persoonlijke Lening aan. Daarbij heeft de klant de zekerheid dat het krediet aan het einde van de looptijd is afgelost.

Kan ik het maandbedrag van mijn Doorlopend Krediet wijzigen?
Het is mogelijk om uw maandbedrag van uw Doorlopend Krediet te wijzigen. Standaard bedraagt uw maandbedrag 2% van uw kredietlimiet. U kunt ervoor kiezen dit percentage te wijzigen in 1,5% of 2,5%. Wel moet uw financiële situatie hiervoor opnieuw beoordeeld worden. Neem hiervoor contact met ons op. Onze contactgegevens vindt u op de contactpagina.
Hoeveel los ik maandelijks af op mijn Doorlopend Krediet?
Bij een Doorlopend Krediet betaalt u maandelijks een vast bedrag aan rente en aflossing. Dit noemen we het maandbedrag. Standaard bedraagt uw maandbedrag 2% van uw kredietlimiet. U kunt ervoor kiezen dit percentage te wijzigen in 1,5% of 2,5%. U kunt zelf uw maandlasten berekenen op de pagina Doorlopend Krediet.
Kan ik op mijn Doorlopend Krediet, zonder kosten, meer aflossen dan de maandelijkse aflossing?
Een extra aflossing op uw Doorlopend Krediet kunt u doen op rekeningnummer (IBAN) NL75 INGB 0009 0049 26 t.n.v. Nationale-Nederlanden Bank N.V. Vermeld hierbij altijd uw contractnummer. Uw maandbedrag (rente en aflossing) blijft gelijk. Ook uw kredietlimiet blijft gelijk. Eenmaal afgeloste bedragen kunnen daarna in principe weer worden opgenomen.
Hoe kan ik mijn Doorlopend Krediet in een keer aflossen?

U kunt uw Doorlopend Krediet kosteloos in een keer aflossen door het volledige openstaande saldo over te maken naar rekeningnummer (IBAN) NL75 INGB 0009 0049 26 t.n.v. Nationale-Nederlanden Bank N.V. Vermeld hierbij altijd uw contractnummer. Dit nummer vindt u op de maandoverzichten die u ontvangt.

Uw maandbedrag gaat hierdoor naar nul. Uw kredietlimiet blijft wel gelijk. U kunt binnen deze limiet weer opnieuw geldbedragen opnemen. Uw Doorlopend Krediet heeft namelijk geen einddatum. Uw krediet volledig aflossen is dus niet hetzelfde als het krediet beëindigen. Hoe u kunt opzeggen leest u op deze pagina.

Wat is het BKR (Bureau Krediet Registratie)?

Kredietaanbieders zijn wettelijk verplicht om deel te nemen aan een stelsel van kredietregistratie. In Nederland is dat het BKR.

Het BKR helpt overkreditering te voorkomen. Dit doet zij door Nationale-Nederlanden en andere kredietaanbieders te informeren over kredieten die u op dit moment heeft uitstaan of die u de afgelopen 5 jaar heeft gehad. Deze informatie is vastgelegd in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) van het BKR. Bekijk meer informatie over de rol van het BKR.

Hoe neem ik geld op van mijn Doorlopend Krediet?
Het is mogelijk om tot en met 31 december 2020 geld op te nemen uit uw Doorlopend Krediet. U kunt een opnameverzoek indienen via mijn.nn of via de app van Nationale-Nederlanden. Kies dan bij de details van het product voor 'geld opnemen'. De minimale opname is € 100,-. Dit is niet mogelijk als uw krediet voor opnames geblokkeerd is.
Hoe lang duurt het voordat een opname van mijn Doorlopend Krediet op mijn rekening staat?
Na ontvangst van uw verzoek geld op te nemen van uw Doorlopend Krediet, staat het geld binnen 5 werkdagen op uw rekening.
Zijn er kosten verbonden aan het opnemen van geld van mijn Doorlopend Krediet?
Er zijn geen kosten verbonden aan het opnemen van geld van uw Doorlopend Krediet.
Waarom is er een minimale en maximale rente bij een Doorlopend Krediet?
De rente voor een Doorlopend Krediet is afhankelijk van uw persoonlijke en financiële situatie. Het percentage dat voor u van toepassing is, vermelden wij in onze offertes of kunt u vinden via mijn.nn.
Wat is het Jaarlijks Kosten Percentage (JKP)?
Het Jaarlijks Kostenpercentage (JKP) bestaat uit de totale kosten, uitgedrukt als een percentage van het totale kredietbedrag op jaarbasis. Aan de hand van het JKP kunt u de aanbiedingen van de verschillende kredietverstrekkers beter met elkaar vergelijken.
Waar vind ik het actuele rentepercentage van mijn Doorlopend Krediet?
De actuele rentepercentages voor Doorlopend Krediet vindt u op deze pagina.