Ga direct naar inhoud

Jouw Doorlopend Krediet

Sinds 1 juli 2020 kun je geen Doorlopend Krediet meer afsluiten. Sinds 1 januari 2021 kun je geen geld meer opnemen uit je Doorlopend Krediet. Wel kun je kiezen voor onze Persoonlijke Lening.

Waarom geen Doorlopend Krediet meer?

We zien dat een deel van onze klanten de opnameruimte regelmatig gebruikt en hierdoor weinig aflost. Daardoor kun je onnodig lang aan het krediet vast zitten. Dat kan tot financiële problemen leiden, die we willen voorkomen. Daarom zijn we gestopt met het aanbieden van Doorlopend Krediet. Vanaf 1 januari 2021 kun je geen geld meer opnemen uit je bestaande Doorlopend Krediet. We bieden alleen nog een Persoonlijke Lening aan. Daarbij heb je de zekerheid dat het krediet aan het einde van de looptijd is afgelost.

Maandelijks aflossen

Na 31 december 2020 los je maandelijks een bedrag af op je Doorlopend Krediet. Je maandbedrag verandert niet. De rente van je Doorlopend Krediet blijft variabel, zoals je nu ook gewend bent. Je mag altijd boetevrij aflossen.

Oversluiten naar een Persoonlijke Lening

Je kunt je Doorlopend Krediet ook oversluiten naar een Persoonlijke Lening. Daarbij krijg je de zekerheid van een vaste rente. Ook kun je dan nog steeds boetevrij aflossen. Je adviseur kan je hier meer informatie over geven.

Heb je je krediet via een financieel adviseur afgesloten? Vraag dan een Persoonlijke Lening aan via je tussenpersoon. Je vindt de gegevens van je tussenpersoon in mijn.nn of op je maandoverzicht.

Heb je je krediet zelf afgesloten op nn.nl? Dan kun je je Doorlopend Krediet oversluiten door een offerte voor een Persoonlijke Lening aan te vragen. Als je de lening oversluit, wordt je Doorlopend Krediet afgelost en sluit je een nieuwe lening af. Voer tijdens je aanvraag onder ‘Lening en creditcards’ het leningnummer in van je Doorlopend Krediet bij Nationale-Nederlanden en geef aan dat je wilt dat wij deze lening overnemen. Voor de aanvraag van de nieuwe Persoonlijke Lening hebben wij documenten nodig om je persoonlijke- en financiële situatie opnieuw te kunnen beoordelen.

Let op: heb je een aanvraag ingediend maar krijg je een afwijzing, een lager voorstel dan het openstaande saldo, of krijg je een hogere rente aangeboden dan de rente van je huidige Doorlopend Krediet? Maar wil je toch oversluiten naar een Persoonlijke Lening? Dan kun je je krediet rente-neutraal omzetten naar een Persoonlijke Lening. Dit betekent dat je het rentepercentage behoudt van je huidige Doorlopend Krediet met de zekerheid dat deze in de toekomst niet stijgt. Neem hiervoor contact op met ons via 088 655 60 80. We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 uur tot 18.00 uur.

Heb je een kwijtingsbeding bij overlijden op je Doorlopend Krediet? Dan komt deze te vervallen, als je je lening omzet naar een Persoonlijke Lening.

Sluit je lening zelf over naar een Persoonlijke Lening

Doorlopend Krediet extra aflossen

Je kunt boetevrij extra aflossen op je Doorlopend Krediet. Als je extra aflost, wordt het totale bedrag van je lening lager. Je lost extra af via een handmatige overboeking:

  • 1: Maak het bedrag over naar rekeningnummer (IBAN) NL75 INGB 0009 0049 26 t.n.v. Nationale-Nederlanden Bank N.V.
  • 2: Vermeld bij de overboeking je contractnummer. Dit nummer vind je op je maandoverzichten.

Let op:

Heb je je lening bij Nationale-Nederlanden voor 2008 afgesloten én begint je contractnummer niet met de cijfers 2000? Maak het bedrag dan over naar (IBAN) NL56 INGB 0652 9926 33 t.n.v. Nationale-Nederlanden Bank N.V.

Uitzondering hierop is als je in het verleden een krediet hebt afgesloten bij Ohra of Delta Lloyd. Maak het bedrag dan over naar het rekeningnummer dat genoemd wordt bij punt 1: (IBAN) NL75 INGB 0009 0049 26.

Weet je niet zeker welk rekeningnummer je moet gebruiken? Je kunt ons bellen op telefoonnummer 088 655 60 80. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 uur tot 18.00 uur.

Goed om te weten over je extra aflossing:

  • Je extra aflossing zie je op je maandoverzicht ná de aflossing.
  • Bij een extra aflossing blijven je kredietlimiet en maandbedrag gelijk.
  • Is het saldo van je Doorlopend Krediet € 0,-? Dan stopt de maandelijkse aflossing en schrijven we niet langer bedragen van je rekening af. Je Doorlopend Krediet wordt dan automatisch beëindigd.

Maandbedrag Doorlopend Krediet aanpassen

Je kunt je maandbedrag van je Doorlopend Krediet wijzigen. Je kunt ervoor kiezen het aflospercentage aan te passen naar 1,5%, 2% of 2,5%. Wil je je maandbedrag verlagen? Dan beoordelen we opnieuw je financiële situatie. Voor het aanpassen van je maandbedrag neem je contact met ons op via contractbeheer@lenen.nn.nl of 088 655 60 80.

Rekeningnummer wijzigen

Je wilt het rekeningnummer wijzigen waarvan wij je maandlasten van je Doorlopend Krediet incasseren. Deze wijziging kun je doorgeven door het formulier ‘Wijzigingsformulier Lenen’ in te vullen en op te sturen.
Het ingevulde en ondertekende formulier én de benodigde documenten kun je per e-mail versturen naar contractbeheer@lenen.nn.nl. Maak hiervoor een scan of een foto (met je smartphone of tablet) van deze documenten.

Je situatie wijzigt

Is je persoonlijke of financiële situatie veranderd sinds je je krediet hebt afgesloten? Bekijk wat je kunt doen bij:

Wat gebeurt er bij overlijden?

Als je komt te overlijden moet het opgenomen bedrag worden terugbetaald. Wanneer het overlijdensbericht bij ons binnenkomt, blijven de maandbedragen doorlopen totdat de lening is terugbetaald. Je erfgenamen betalen dus maandelijks voor de rente (over het openstaande bedrag) en aflossing. Het Doorlopend Krediet kan ook door een volledige aflossing worden beëindigd. Je erfgenamen betalen vanaf het moment van volledige aflossing geen rente meer.

Heeft het Doorlopend Krediet twee kredietnemers? Dan wijzigt er in principe niets in de voorwaarden. Je moet het overlijden van één van de kredietnemers wel melden aan Nationale-Nederlanden.

Doorlopend Krediet beëindigen

Als je je Doorlopend Krediet wilt beëindigen, moet het saldo eerst € 0,- zijn. Neem daarna telefonisch contact met ons op of gebruik het wijzigingsformulier om aan te geven dat je het krediet wilt beëindigen. Je ontvangt een formulier dat je (en je partner als de lening op beide namen staat) ondertekend terugstuurt. Hebben we het Doorlopend Krediet beëindigd? Dan melden we het krediet binnen 2 werkdagen af bij het BKR.