Ga direct naar: inhoud

Kapitaalverzekering

Uw kapitaalverzekering heeft een begindatum en een einddatum. U vindt deze allebei op uw polis. Op uw polis leest u ook of we een bedrag uitkeren op de einddatum van de verzekering. En welke regels daarvoor gelden. Op deze pagina leest u wat u van ons kunt verwachten als uw verzekering de einddatum bereikt. En welke mogelijkheden u heeft met het bedrag dat we uitkeren.

Wat kunt u van ons verwachten?

We informeren u op verschillende momenten over de einddatum van uw verzekering. Ongeveer drie maanden voor de einddatum ontvangt u bericht van ons. Op de einddatum stopt uw kapitaalverzekering. U betaalt dan geen premie meer.

Voor de einddatum

U ontvangt ongeveer drie maanden voor de einddatum van uw kapitaalverzekering een bericht van ons. In dit bericht leest u:

  • Wat de einddatum van uw verzekering is.
  • Of we een bedrag aan u uitkeren.
  • Welke mogelijkheden u heeft met het bedrag.
  • Welke informatie we nodig hebben om het bedrag uit te keren.

We hebben informatie van u nodig

Keren we een bedrag uit? Dan controleren we eerst welke informatie we nodig hebben om het bedrag uit te keren. De informatie die we nodig hebben is per situatie anders. We kunnen u bijvoorbeeld vragen om een:

  • Kopie van uw legitimatiebewijs.
  • Kopie van uw bankpas.
  • Ingevuld en ondertekend formulier ‘Verzoek tot uitkering op de einddatum’

We hebben alle informatie voor de einddatum van u nodig.

Op of ná de einddatum

Op de einddatum stopt uw kapitaalverzekering. Ook de eventueel aanvullende dekkingen bij deze verzekering stoppen. Vanaf de einddatum betaalt u geen premie meer.

  • Hebben we alle informatie ontvangen? Dan krijgt u een bericht waarin staat welk bedrag we uitkeren en wanneer. Meestal informeren we ook de Belastingdienst. Dit zijn we wettelijk verplicht. Heeft u na 1 januari 2001 een kapitaalverzekering box 3 afgesloten? Dan hoeven we de Belastingdienst niet te informeren over de uitkering. U leest in het bericht ook of u wel of geen belasting moet betalen over het bedrag dat we uitkeren.

    Keren we het bedrag uit aan een andere bank, verzekeraar of geldverstrekker? Dan sturen we hen ook een bericht waarin we bevestigen welk bedrag we uitkeren.
  • Hebben we nog niet alle informatie ontvangen? Dan krijgt u nog een herinneringsbericht op de einddatum van uw kapitaalverzekering.
  • Is de informatie na de einddatum niet compleet? Dan zetten we het bedrag dat we uitkeren opzij, totdat we alle informatie hebben ontvangen. Uw verzekering en eventuele aanvullende dekkingen zijn wel gestopt op de einddatum.
  • Kunnen we het bedrag niet aan u uitkeren, omdat we niet alle informatie hebben? We moeten aan de Belastingdienst doorgeven dat we een bedrag uitkeren. U betaalt dan misschien belasting over een bedrag dat u nog niet heeft ontvangen.

Op de pagina Uw belastingaangifte leest u meer over de fiscale gevolgen. Het bedrag dat we aan u uitkeren heeft geen gevolgen voor uw AOW- of WW-uitkering. Het heeft misschien wel gevolgen voor uw huur- en/of zorgtoeslag of bijstandsuitkering.

Welke mogelijkheden heeft u?

Bij een kapitaalverzekering maken we het bedrag dat we uitkeren in een keer over. U heeft daarbij verschillende mogelijkheden. We kunnen het bedrag overmaken naar:

  • Het rekeningnummer van u en/of een andere begunstigde. U kunt dan vervolgens zelf het bedrag overmaken naar bijvoorbeeld een spaarrekening om geld opzij te zetten voor later. Lees meer over onze mogelijkheden Sparen of Beheerd beleggen.
  • Onze afdeling Hypotheken of naar een andere geldverstrekker voor het aflossen van (een deel van) uw hypotheek. Heeft u uw kapitaalverzekering niet gekoppeld aan uw hypotheek? Ook dan kunt u met het bedrag dat we uitkeren zelf (een deel van) uw hypotheek aflossen.
  • Een andere verzekeraar of bank, omdat u daar een nieuw product heeft afgesloten. Lees meer over waarde overdragen en hoe u dat regelt.
uniqueid

Welke mogelijkheden passen het beste bij u?

Wilt u weten welke mogelijkheden het beste bij u en uw situatie passen? Uw adviseur kan u daarbij helpen. Heeft u geen adviseur? Dan kunt u kiezen voor een adviseur van ons of een onafhankelijke adviseur bij u in de buurt.


Veelgestelde vragen

Kunnen wij u helpen?

    Delta Lloyd Levensverzekering
    Delta Lloyd Overlijdensrisicoverzekering
    NN Overlijdensrisicoverzekering (afgesloten vanaf 2018)

  • 020 594 81 00
  • Contactformulier