Ga direct naar inhoud

Hulp bij betalingsproblemen

Je kunt in je leven voor onverwachte gebeurtenissen komen te staan. Je gaat uit elkaar, je wordt werkloos, raakt arbeidsongeschikt of je auto heeft een dure reparatie nodig. Hierdoor kun je misschien je hypotheek niet betalen. We begrijpen dat dit kan gebeuren. Onze specialisten zoeken graag samen met jou naar een passende oplossing. Hoe eerder je contact met ons opneemt, hoe beter we je kunnen helpen. Ook als je nog geen betalingsachterstand hebt.




Wat je van ons kunt verwachten

Als het niet is gelukt om een hypotheekbedrag te incasseren, ontvang je van ons een e-mail of een brief. Hierin lees je hoe je het openstaande bedrag alsnog kunt voldoen:

  • iDEAL
    Log in op mijn.nn, je persoonlijke omgeving op nn.nl. Ga naar ‘Mijn betalingsoverzicht’. Hier staat een iDEAL-betaallink voor je klaar, waarmee je het gemiste hypotheekbedrag in de internetbankieromgeving van je eigen bank kunt betalen. iDEAL is veilig en gemakkelijk, alle betaalgegevens zijn al voor je ingevuld en je ziet direct of de betaling is geslaagd. Heb je een e-mail ontvangen? Dan kun je het gemiste hypotheekbedrag ook via de betaallink in de e-mail overmaken.
  • Zelf overmaken
    Maak het gemiste hypotheekbedrag over naar bankrekeningnummer NL72 INGB 0000 1577 07 ten name van Nationale-Nederlanden. Vergeet niet het betalingskenmerk te vermelden. Dit is persoonsgebonden en kun je bij ons opvragen. Zonder je betalingskenmerk kunnen wij je betaling niet verwerken.

Daarnaast proberen wij in sommige gevallen het gemiste hypotheekbedrag opnieuw van de rekening af te schrijven. Als wij dit doen, ontvang je van te voren altijd een bericht.

Lukt het niet om het openstaande bedrag te voldoen? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 010 513 00 95. Mogelijk kunnen we een betalingsregeling treffen, zodat je het bedrag gespreid kunt betalen.

Is je hypotheek onbetaalbaar geworden?

Kun je je hypotheek niet meer betalen omdat je inkomsten zijn gedaald of je uitgaven flink gestegen? Bijvoorbeeld omdat je geen werk meer hebt of bent gescheiden? Of heb je daarnaast andere schulden en weet je niet hoe je de achterstanden kunt inlopen? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op via telefoonnummer 010 513 00 95.

Samen zoeken naar een oplossing

Wij gaan graag in gesprek met je over je persoonlijke situatie. Dit kan bij jou thuis, bij ons op kantoor of telefonisch. Op basis van je inkomsten en uitgaven bekijken we samen welke oplossing het beste bij je past. Want ook als het financieel tegenzit, staan wij voor je klaar.

Wil je weten of je 'geldfit' bent? Doe de test op Geldfit.nl en ontvang persoonlijk advies met tips waar je direct mee aan de slag kunt.

Wat kun je zelf doen

Heb je een betalingsachterstand of verwacht je mogelijke betalingsproblemen? Dan kun je een aantal mogelijkheden zelf onderzoeken om je situatie in kaart te brengen en/of te verbeteren.

Nibud

Heb je voldoende inzicht in je inkomsten en uitgaven? Weet je wat er maandelijks binnenkomt en uitgaat? Op de website van het Nibud (Nationaal instituut voor Budgetvoorlichting) vind je informatie over hoe je jouw financiën in kaart kunt brengen en tips over besparingen.

Belastingdienst

Als je persoonlijke situatie wijzigt, kom je mogelijk in aanmerking voor toeslagen, zoals zorgtoeslag. Of misschien kom je in een lagere belastingschijf terecht door de daling van je inkomen. Op de website van de belastingdienst vind je informatie over wat de wijziging van je persoonlijke situatie voor je kan betekenen.

Gemeente

Bij veel gemeenten kun je een 'woonkostentoeslag' aanvragen. Dit is een bijdrage in de woonlasten. Hoeveel woonkostentoeslag je ontvangt is onder andere afhankelijk van de hoogte van je hypotheek en je inkomen. Meer informatie over de woonkostentoeslag vind je op de website van je gemeente.

Werkgever

Je werkgever kan je helpen bij het treffen van een betalingsregeling. Je kunt bijvoorbeeld afspreken om een deel van je salaris rechtstreeks naar Nationale-Nederlanden over te laten maken, zodat je hypotheek tijdig wordt betaald en/of je betalingsachterstand kan worden ingelopen.

Nationale-Nederlanden

Wij willen je zo goed mogelijk helpen bij (het voorkomen van) een betalingsachterstand. Neem daarom contact met ons op als je de hypotheeklasten (tijdelijk) niet meer kunt dragen. Samen met jou zoeken wij dan naar een oplossing. De eerste stap naar een mogelijke oplossing is het in kaart brengen van je financiële situatie.