Nationale-Nederlanden wil kunst voor mensen van alle leeftijden en achtergronden toegankelijk maken, met een focus op de regio Rotterdam en Den Haag. Nationale-Nederlanden hecht waarde aan de rol van kunst en cultuur in de maatschappij, omdat kunst inspireert en verbindt. Daarom investeert Nationale-Nederlanden in culturele samenwerkingsprojecten met Nederlandse musea en kunstenaars. Dit komt tot uiting via de ondersteuning van tentoonstellingen voor een breed publiek, het stimuleren van cultureel ondernemerschap en door het genereren van kunstopdrachten voor de eigen collectie. Vakmanschap, ambacht en innovatie staan centraal in het verzamelbeleid, met een focus op kunstenaars die in Nederland een kunstvakopleiding hebben afgerond.
NN Group (de holding van Nationale-Nederlanden) heeft een bedrijfscollectie van ruim 1500 werken waarmee de kantoren zijn ingericht. Vanaf de oprichting van Nationale-Nederlanden in 1963 is er kunst verzameld. De collectie omvat verschillende sub-collecties; een unieke serie glaskunst, Nederlandse figuratieve kunst en Nieuwe Haagse School. De kunstcollectie is in de loop der tijd gegroeid door fusies en overnames. Door bijvoorbeeld de overname van RVS in 1984 en de fusie van NMB Postbank met Nationale-Nederlanden, hierdoor ontstond ING in 1991. Na de afsplitsing van ING is NN Group in 2014 verzelfstandigd met een eigen merk en ook een nieuw kunstprofiel.
Met de verhuizing van het hoofdkantoor naar Den Haag is er ter gelegenheid van een nieuwe entree een opdracht gegeven aan kunstenares Pieke Bergmans. Daarnaast wordt er vanaf 2017 jaarlijks de NN Group Art Award uitgereikt, een stimuleringsprijs die de uitzonderlijke kwaliteit van kunstopleidingen in Nederland over het voetlicht brengt. Zowel jong talent als mid-career kunstenaars komen voor deze prijs in aanmerking. De collectie bestaat op dit moment uit meerdere disciplines (schilderkunst, fotografie, grafiek, glaskunst en sculpturen). De focus ligt op werk van hedendaagse kunstenaars die een sterke band hebben met Nederland (vanuit hun opleiding, woon- of werkplek). NN Group heeft voor haar kunstbeleid ‘kwaliteit’ als centraal uitgangspunt. Binnen de bedrijfscollectie betreft dit werken die tot stand zijn gekomen vanuit bijzondere ‘skills’ en een ervaren vakmanschap van een kunstenaar die durft te experimenteren en innovatieve invalshoeken opzoekt.
Eind 2018 zijn twee werken uit de bedrijfscollectie uitgeleend aan Singer Laren voor de tentoonstelling ‘Out of Office’. Deze tentoonstelling toont werken uit 36 Nederlandse bedrijfscollecties. Het volgende filmpje laat zien hoe deze twee werken tijdelijk verhuizen van een kantooromgeving naar een museale ruimte.
U heeft ervoor gekozen om ons geen toestemming te geven om de persoonsgegevens die wij verkrijgen en afleiden uit uw gebruik van onze website door middel van cookies en vergelijkbare technieken te mogen gebruiken om: Te adverteren op social media platforms.
Om die reden kunt u deze video niet bekijken. Klik op ‘Toestemming geven’ om de video alsnog te bekijken of lees meer.
NN Group houdt zich bezig met cultuursponsoring en culturele samenwerkingen. Door te investeren in cultuur verbinden we ons met lokale gemeenschappen, ontmoeten we klanten en kunnen we medewerkers en klanten inspireren.
Cultuursponsoring draagt bij aan ons merk, en onze merkbelofte You matter, waarbij ieder individu met zijn of haar unieke belevingswereld in de maatschappij centraal staat. Als onderdeel van het Community Investment programma Future Matters werkt NN Group samen met verschillende maatschappelijke partners, om onder andere kunst voor een jongere generatie toegankelijker te maken.
NN Group en het Mauritshuis zijn in januari 2016 een samenwerkingsovereenkomst aangegaan. Het Mauritshuis staat internationaal bekend om de indrukwekkende collectie uit de Gouden Eeuw, waaronder schilderijen van Rembrandt en Vermeer.
NN Group is tentoonstellingspartner van het Gemeentemuseum Den Haag, waarbij ieder jaar een nieuwe grote expositie wordt ondersteund.
Vanaf 2017 is NN Group partner van de kunstbeurs Art Rotterdam. Van 7 t/m 10 februari 2019 opent de 20e editie van deze beurs voor het publiek in de Van Nellefabriek in Rotterdam.
Nationale-Nederlanden is ambassadeur van de Kunsthal Rotterdam en ondersteunt jaarlijks een nieuwe blockbuster tentoonstelling.
Het Nederlands Fotomuseum beheert de archieven van Nederlands grootste fotografen.
In 2015 heeft kunstenares Pieke Bergmans in opdracht van NN Group een unieke serie glaskunst ontwikkeld, getiteld DNNA.
In samenwerking met het Nationaal Glasmuseum Leerdam, presenteert NN Group in de zomer van 2016 ‘Oranjevaasjes op reis’.
Nationale-Nederlanden is toegetreden tot de ‘Captains of History’, waarmee we Het Genootschap van het Nationaal Archief ondersteunen.
North Sea Jazz en NN Group bundelen de krachten en zijn een driejarig partnership gestart. Vanaf 2018 is NN titelsponsor van het festival, waarvan de naam vanaf nu het NN North Sea Jazz Festival is.
Geïnteresseerd in een samenwerking of wilt u meer informatie? Neem dan contact met ons op.