Webinar NN Bank Hypotheken in Perspectief

9 april 2020

‘Deze tijd biedt ook kansen voor adviseurs’

‘Er is nu veel vraag naar hypotheken vanuit kopers en oversluiters, maar onze verwachting is dat het na deze tijdelijke opleving wel minder zal gaan. Ook de woning- en hypotheekmarkt ontkomt niet aan de gevolgen van de coronacrisis.’ Dit zei Monique Sueters, directeur Hypotheken en Consumptief Krediet van NN Bank vanmorgen in het NN webinar Hypotheken in Perspectief. Samen met CFO van NN Bank Kees van Kalveen, besprak zij voor de ruim 600 adviseurs die deelnamen aan het live webinar de mogelijke gevolgen van de coronamaatregelen voor de economie en voor de woning- en hypotheekmarkt. Als speciale gast was macro-econoom en journalist Mathijs Bouman aanwezig.

Grote verschillen in corona impact scenario’s

Volgens Mathijs Bouman ging het heel goed met Nederland voordat we de coronacrisis ingingen. Dat is het uitgangspunt geweest van de verschillende scenario’s van het Centraal Plan Bureau. ‘De grote verschillen tussen deze scenario’s geeft wel aan dat de coronacrisis zich lastig laat voorspellen. Het is belangrijk om ons voor te bereiden op de diverse toekomstperspectieven.’

Van Kalveen: ’Ook NN Bank baseert zich op de scenario’s van het Centraal Plan Bureau. We zien  allemaal de grote bewegingen op de internationale aandelenmarkten. Maar voor NN Bank zijn de markten van obligaties en kort geld belangrijker. En daar gebeurt ook veel, de risicopremies die nu betaald moeten worden zijn voor alle partijen in de markt al fors omhoog gegaan. En dat heeft ongetwijfeld nu en op termijn impact op de hypotheekrente. NN Bank heeft een heel breed scala van financieringsmogelijkheden voor haar hypotheken. Daarmee zijn we in staat om ook in de komende moeilijke periode een breed gamma aan hypotheekproducten aan te bieden.’

In stillere tijden pitstop maken

Tijdens het webinar werd aan adviseurs de vraag gesteld ‘Ik gebruik de crisis om mijn adviespraktijk en werkwijze opnieuw in te richten’. Volgens 44% van de adviseurs lukt dat goed. Tegelijkertijd geeft 14% van de adviseurs aan dat ze niet goed weten wat ze kunnen doen. Bouman trekt de parallel met de Formule 1. ‘Als er een safety car op de weg is, maken veel coureurs snel een pitstop. Dus tijdens stillere tijden, zoals een recessie, moet je als ondernemer aan de bak. Denk bijvoorbeeld aan digitalisering’. Sueters herkent dat er versneld gedigitaliseerd wordt in de branche. ‘Ook al is het op dit moment druk met adviseren, investeer nu ook tijd in de toekomst. Het biedt ook kansen voor adviseurs. Wij denken daar graag in mee.’

Over Nationale-Nederlanden Bank

Nationale-Nederlanden Bank N.V. (NN Bank) biedt ongeveer één miljoen voornamelijk Nederlandse klanten financiële diensten op het gebied van sparen, banksparen, beleggen, hypotheken en kredietverlening. NN Bank is een dochtervennootschap van NN Group N.V., een internationale financiële dienstverlener, actief in 18 landen, met een sterke aanwezigheid in een aantal Europese landen en Japan. NN Group N.V. is genoteerd aan Euronext Amsterdam (NN).