Webinar NN Bank Hypotheken in Perspectief - deel 2

Adviseurs verdeeld over impact coronacrisis op ontwikkeling huizenprijzen

De impact van de coronacrisis op de huizenmarkt is op dit moment nog beperkt. Maar of dit zo blijft, daar verschillen de meningen over. Dit bleek gisteren tijdens het tweede NN webinar Hypotheken in Perspectief, waar bijna 400 adviseurs aan deelnamen. Monique Sueters, directeur Hypotheken en Consumptief Krediet van Nationale-Nederlanden Bank ging in gesprek met Onno Hoes (voorzitter NVM) en Mathijs Bouman (macro-econoom en journalist) over de toekomstverwachting van de economie en de woningmarkt. ‘De woningmarkt heeft baat bij gezonde hypotheekverstrekking’, aldus Sueters.

Grote verschillen met kredietcrisis

Volgens Mathijs Bouman is het meest positieve scenario van het Centraal Plan Bureau van een maand geleden alweer achterhaald. ‘De laatste cijfers laten op alle vlakken een flinke krimp zien. Het consumentenvertrouwen is flink ingestort en de koopbereidheid laat dezelfde krimp zien. Veel bedrijven hebben aanspraak gemaakt op overheidssteun waardoor zo’n anderhalf miljoen mensen in deeltijd-WW zitten. Een hogere werkloosheid zal op termijn zeker een negatief effect hebben op de woningmarkt’. Onno Hoes liet een ander geluid horen. Hij toonde de verschillen tussen de huidige situatie en de kredietcrisis van zo’n 10 jaar geleden. ‘We hebben nu te maken met een zeer krappe woningmarkt en een hypotheekrente die al enige tijd heel laag is. Huizen worden daardoor nog steeds goed verkocht. Dit geeft aan dat mensen vertrouwen hebben in de woningmarkt. Ik deel ook niet de negatieve werkloosheidsverwachtingen. De bedrijven van nu zijn gezonder dan destijds en doordat mensen aan de slag blijven, zij het deels op kosten van de overheid, zijn werkgevers en werknemers in staat om snel op een opgaande lijn te anticiperen. Ik ben dus wel optimistisch gestemd.’

Verantwoord financieren

Wel of geen grote impact, men was het er wel over eens dat alle partijen op de woningmarkt goed moeten kijken wat verstandig en verantwoord is. Sueters: ‘De woningmarkt heeft een gezonde hypotheekmarkt nodig. Het is daarom belangrijk dat we op een zorgvuldige manier een lening verstrekken, zodat de klant zijn woonlasten niet alleen nu maar ook in de toekomst kan betalen.’ Tijdens het webinar lichtte ze toe welke maatregelen Nationale-Nederlanden heeft genomen om beter inzicht te krijgen in de bestendigheid van het inkomen van de klant en de betaalbaarheid van de hypotheek.

Verschillende visies op toekomstverwachting huizenprijzen

Tijdens het webinar werd aan de kijkers de vraag gesteld wat volgens hen over een jaar de ontwikkeling van de huizenprijzen ten opzichte van Q1 2020 zal zijn. Daaruit bleek dat de meningen verdeeld zijn. 29% van de adviseurs en makelaars verwacht een daling, 35% verwacht een stijging en 36% denkt dat de huizenprijzen gelijk blijven. Sueters: ‘Dit laat wel zien dat we eigenlijk niet goed weten hoe de markt zich gaat ontwikkelen. Een goede ondersteuning  van klanten en het zorgvuldig maken van afwegingen zijn dan ook van belang in het licht van de huidige onzekere situatie.’

Over Nationale-Nederlanden Bank

Nationale-Nederlanden Bank N.V. (NN Bank) biedt ongeveer één miljoen voornamelijk Nederlandse klanten financiële diensten op het gebied van sparen, banksparen, beleggen, hypotheken en kredietverlening. NN Bank is een dochtervennootschap van NN Group N.V., een internationale financiële dienstverlener, actief in 18 landen, met een sterke aanwezigheid in een aantal Europese landen en Japan. NN Group N.V. is genoteerd aan Euronext Amsterdam (NN).