Ga direct naar: inhoud

Voorburgse kapsalon wint gezondste bedrijfsidee 2014

Kappers nemen kijkje in de spiegel van collega’s voor duurzame inzetbaarheid

Den Haag, 6 januari 2015

In de laatste weken van het afgelopen jaar zocht Nationale-Nederlanden naar hét gezondste bedrijfsidee van Nederland 2014. Er stroomde een flink aantal creatieve ideeën binnen vanuit het hele land. Edith Wesseling, mede-eigenaar van kapsalon Carlo Wesseling in Voorburg, bedacht het idee ‘kijk eens wat vaker in de spiegel van de kapper’. Met haar creatieve inzending wint de kapsalon uit Den Haag € 10.000,- om het idee te realiseren.

‘Kijk eens wat vaker in de spiegel van de andere kapper’

De jury was unaniem: Edith Wesseling met het idee ‘kijk eens wat vaker in de spiegel van de kapper’ is de winnaar van het gezondste bedrijfsidee 2014. Het idee is dat alle medewerkers van de kapsalon zelf ervaren hoe het is om klant te zijn in een kapsalon. Alle medewerkers gaan apart van elkaar naar een ‘vreemde’ kapsalon in de buurt voor een behandeling. Ze worden uitgedaagd om uit hun comfort zone te komen door iets totaal anders met hun haar te laten doen. Hierdoor ervaren ze wat een klant ook bij hen in de stoel voelt, tips & tricks worden gedeeld en ze ervaren beter wat een klant fijn vindt en wat niet. De medewerkers krijgen zelf weer inspiratie om hun vak op een andere manier te bekijken. Op basis van alle input wordt een vitaliteitplan gemaakt waarin zowel de mentale als de fysieke onderdelen aan bod komen. Voedingsadvies en sporten vormen hier een onderdeel van. Omdat de medewerkers zelf zo actief aan de slag gaan met het idee voelen ze zich meer gehoord en betrokken, wat hun duurzame inzetbaarheid vergroot.

Vakjury

Het gezondste bedrijfsidee is gekozen door een vakkundige jury:

  • Loes Meijlink, eigenaar en Chief Vitality Officer van TheSparkCompany.
  • Petra van de Goorbergh, directeur Oval
  • Peter Dona, adviseur en docent op het gebied van HRM en duurzame inzetbaarheid
  • Fred Toussaint, directeur Inkomen van Nationale-Nederlanden

Het gezondste bedrijfsidee

Nationale-Nederlanden vindt duurzame inzetbaarheid een belangrijk thema. Betrokken en gezonde medewerkers zijn de basis van een gezonde en energieke organisatie. De inzetbaarheid van personeel verbetert en werkgevers kunnen efficiënter werken. Om deze reden heeft het bedrijf de competitie ‘Het gezondste bedrijfsidee’ van Nederland uitgeschreven. Bedrijven konden hun gezondste bedrijfsidee enkele weken insturen om kans te maken op € 10.000,- om het idee daadwerkelijk uit te voeren. Naast deze competitie ondersteunt Nationale-Nederlanden bedrijven ook bij de uitvoering van gezondheid, samen met erkende dienstverleners, op de werkvloer met advies, analyse en actieve dienstverlening door specialisten op dit gebied.

Over Nationale-Nederlanden

Nationale-Nederlanden is met ruim 5 miljoen particuliere en zakelijke klanten één van de grootste en meest toonaangevende verzekeraars van Nederland. Met deskundige medewerkers, goede producten en een uitstekende verhouding tussen prijs en kwaliteit is Nationale-Nederlanden bijna 170 jaar actief in verzekeren. Wat er ook gebeurt, Nationale-Nederlanden zet zich dagelijks in om de beste oplossingen te bieden voor haar klanten. Nationale-Nederlanden als partner in duurzame inzetbaarheid maakt hier tevens deel van uit. Hiermee verzekert de werkgever de financiële risico’s van ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid in één pakket. Extra is de module dienstverlening waarbij werkgevers profiteren van diensten gericht op het verkorten en, waar mogelijk, voorkomen van verzuim en het verbeteren van de inzetbaarheid van medewerkers.