Vertrouwen in pensioen neemt weer toe

Den Haag, 12 augustus 2014

Nederlanders verwachten weer meer het pensioeninkomen te krijgen waar ze recht op hebben wanneer ze met pensioen gaan. Was dit eind vorig jaar nog 17 %, de eerste maanden van 2014 is dit gestegen naar 23%. Overigens hebben mannen twee maal zo veel vertrouwen in het pensioensysteem dan vrouwen (21%-10%). Jongeren onder de 30 blijven echter weinig vertrouwen hebben in het huidige pensioenstelsel. Ruim een derde (35%) verwacht niets meer te krijgen later. Van de dertigers of ouder gelooft bijna een kwart (23%) niet in een pensioen later. Samen met een groter veiligheidsgevoel en een verbeterde persoonlijke leefsituatie maakt dit dat de Nationale-Nederlanden Zekerheidsindex het eerste half jaar gestegen is van 60 naar 62 punten.

De Zekerheidsindex voorjaar 2014 geeft ook aan dat de hoogte van de belastingen in Nederland (van de 17e naar de 1ste plek), de werkloosheid en het aantal betaalbare woningen meer impact krijgen op het zekerheidsgevoel. De invloed van pensioen op het zekerheidsgevoel is veel kleiner dan in 2013. Toen was pensioen de meest bepalende factor. De belangrijkste conclusies op het gebied van pensioen uit de Zekerheidsindex voorjaar 2014 zijn:

• Bijna de helft (47%) van de Nederlanders vindt een pensioen op basis van solidariteit achterhaald (43% najaar 2013);
  • 27% van de jongeren maakt zich zorgen over zijn pensioen (39% najaar 2013);
  • 29% van de jongeren verwacht geen pensioeninkomen meer te krijgen(47% najaar 2013);
  • 44% van de jongeren wil zijn pensioenregeling zelf kiezen, en niet laten bepalen door de werkgever (was 57% najaar 2013);
  • 44% van de jongeren vindt dat zij betalen voor de ouderen van nu (was 58% najaar 2013);
  • 57% van de bevolking wil zelf bepalen met welke leeftijd zij met pensioen gaan, ook als dit betekent dat zij een veel hogere premie zouden moeten betalen (was 48% najaar 2013);
  • 60% van de Nederlanders tussen de 25-30 jaar ziet er tegenop om tot hun 72ste te moeten werken.(was 70% najaar 2013.

Over de Zekerheidsindex

Verzekeren gaat per definitie over het vermijden van onzekerheden en het zoeken naar zekerheid. Maar waarover is Nederland eigenlijk onzeker? Welke gebeurtenissen verhogen of verlagen het gevoel van zekerheid? En verandert het gevoel van zekerheid in de loop van de tijd? Om een antwoord te krijgen op bovenstaande vragen heeft Nationale-Nederlanden de Zekerheidsindex ontwikkeld. Onderzoeksbureau TNS NIPO onderzocht hiervoor de zekerheidservaring van Nederland onder 1256 respondenten van 18 jaar en ouder zodat antwoord kan worden gegeven op de vraag ‘Hoe zeker is Nederland?’.

Download het hele rapport

Nationale-Nederlanden is met ruim 5 miljoen particuliere en zakelijke klanten één van de grootste en meest toonaangevende verzekeraars van Nederland. Met deskundige medewerkers, goede producten en een uitstekende verhouding tussen prijs en kwaliteit is Nationale-Nederlanden bijna 170 jaar actief in verzekeren. Wat er ook gebeurt, Nationale-Nederlanden zet zich dagelijks in om de beste oplossingen te bieden voor haar klanten.