Veilige WK versiering in de horeca

Den Haag, 10 juni 2014

Het WK voetbal start deze week en voor veel horecaondernemers is dit dé periode om klanten te trekken door hun café of restaurant van binnen en buiten oranje te versieren. De risicodeskundigen van Nationale-Nederlanden bezoeken voor en tijdens deze WK periode weer veel horecabedrijven. Daarbij adviseren zij de ondernemers onder andere over hoe zij hun bedrijf veilig kunnen versieren. Veel versieringen zijn makkelijk brandbaar en daarmee onveilig. Hoewel het met de brandveiligheid steeds beter lijkt te gaan, roept Nationale-Nederlanden alle horeca-exploitanten op om nog eens goed te kijken naar de brandveiligheid van hun oranje WK-versieringen.

Voorlichting door brandweer, verzekeraars en brancheorganisatie hebben er algemeen toe geleid dat ondernemers zich meer en meer bewust worden van de veiligheidsrisico’s. Ondernemers beseffen over het algemeen goed dat zij verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van de gasten die zich in hun bedrijf bevinden. Wel merken de risicodeskundigen soms dat onwetendheid nog opspeelt. Zo is bijvoorbeeld niet altijd bekend dat verlichtingsspotjes met halogeen- of gloeilampen heel heet kunnen worden. Slingers en vlaggetjes kunnen daardoor makkelijk vlam vatten. Hang versieringen daarom op minimaal een halve meter afstand van aanwezige lampen of andere warmtebronnen.

"Zorg er ook voor dat versieringen niet te dicht binnen bereik van het publiek hangen en dat er op een aantal plaatsen onderbrekingen in de WK versieringen aanwezig zijn" adviseert Henk-Jan van Baak, risicodeskundige bij Nationale-Nederlanden. "Mocht de WK versiering onverhoopt toch vlamvatten, dan voorkomen onderbrekingen in de versieringen dat een klein brandje zich door het hele horecabedrijf verspreiden en zich heel snel tot één grote vuurzee uitbreiden. En gebruik bijvoorbeeld In plaats van plastic materiaal vlaggetjes van aluminiumfolie of geïmpregneerd papier. Vraag de leverancier naar artikelen die moeilijk brandbaar of brandvertragend zijn en die van een CE-markering zijn voorzien. Brandvertragende behandeling werkt overigens meestal niet langer dan één jaar. "

Horecaondernemers kunnen voor meer informatie contact opnemen met de preventietelefoon van het Team Risicodeskundigen 070 513 06 04 of per e-mail preventieadvies@nn.nl.
Preventietips over brandveilige feestversiering vindt u op https://www.nn.nl/Zakelijk/Voor-uw-bedrijf/Feestversiering.htm

Nationale-Nederlanden is met ruim 5 miljoen particuliere en zakelijke klanten één van de grootste en meest toonaangevende verzekeraars van Nederland. Met deskundige medewerkers, goede producten en een uitstekende verhouding tussen prijs en kwaliteit is Nationale-Nederlanden al 170 jaar actief in verzekeren. Wat er ook gebeurt, Nationale-Nederlanden zet zich dagelijks in om de beste oplossingen te bieden aan haar klanten.