23
september
2021
|
07:30
Europe/Amsterdam

Twintig procent leidinggevenden weet niet wat te doen bij ziekteverzuim

Samenvatting

Werkgevers vinden de vitaliteit van hun werknemers bijna allemaal een belangrijk thema. Toch kent vier op de tien leidinggevenden de wet- en regelgeving over ziekteverzuim niet of nauwelijks. Dat en meer blijkt uit (vervolg)onderzoek van Nationale-Nederlanden.

Nationale-Nederlanden biedt werkgevers eerste hulp bij verkorten en voorkomen van verzuim

Werkgevers vinden de vitaliteit van hun werknemers bijna allemaal (89 procent) een belangrijk thema. Toch kent vier op de tien leidinggevenden de wet- en regelgeving over ziekteverzuim niet of nauwelijks. Ook besteden zij de nazorgzaken wanneer iemand ziek of arbeidsongeschikt is liever uit aan specialisten. Dat en meer blijkt uit (vervolg)onderzoek van Nationale-Nederlanden, uitgevoerd door Kantar, onder ruim duizend leidinggevenden.

Om Nederlandse werkgevers te helpen verzuim te verkorten en voorkomen, lanceert Nationale-Nederlanden vandaag het ‘Hoe gaat het als?’ platform. Een platform met tips van experts en persoonlijke verhalen. Daarnaast is de online toolkit ‘Samen succesvol’ met tools ontwikkeld voor verzekeringsadviseurs. Op ‘Samen succesvol’ staan de verbeterde inkomensverzekeringen van Nationale-Nederlanden centraal, met praktische tools zoals productpresentaties, infographics en rekentools.

“Een goed gesprek tussen manager en teamlid is soms al genoeg om de werknemer weer met plezier aan het werk te krijgen. Bij een werknemer die langer verzuimt is vaak meer nodig. Echter weten veel leidinggevenden niet wat de mogelijkheden zijn om verzuim te verkorten of voorkomen. Met ons platform ‘Hoe gaat het als?’ bieden we werkgevers voorbeelden van oplossingen uit de praktijk. Met onze toolkit ‘Samen succesvol’ zetten we voor onze verzekeringsadviseurs alle informatie over de vernieuwde inkomensproducten en dienstverlening, overzichtelijk bij elkaar,” aldus Igno Schings, directeur collectieve inkomensverzekeringen.

Van voorkomen naar verkorten: wat als het wél mis gaat

Drie maanden geleden is Nationale-Nederlanden gestart met aandacht vragen voor de vraag ‘Hoe gaat het?’ Onderzoek liet zien dat deze vraag op de juiste manier stellen een goed gesprek op gang brengt en zo verzuim kan voorkomen. Tips voor een goed gesprek vind je op nn.nl/hoegaathet. Vandaag gaat Nationale-Nederlanden een stap verder met de introductie van het platform ‘Hoe gaat het als?’, dat werkgevers ondersteunt wanneer verzuim onontkoombaar is. Uit verdiepend onderzoek blijkt namelijk dat twintig procent van de ondervraagde leidinggevenden niet weet wat te doen wanneer een werknemer langer dan twee weken ziek is. In de horeca ligt dit percentage van onwetendheid het hoogst (34 procent). De gezondheidszorg komt met slechts 11 procent van de managers dat niet adequaat weet te handelen, als beste uit de bus. “De eerste klap opvangen begint bij luisteren en wekelijks de tijd nemen voor je zieke collega. Daarvoor hoef je de wet- en regelgeving niet tot in detail te kennen, maar je laten bijstaan door specialisten als je werknemer langer verzuimt, daar ondersteunen we graag in,” aldus Schings.

 

Over Nationale-Nederlanden
Nationale-Nederlanden is een financiële dienstverlener die producten en diensten aanbiedt op het gebied van verzekeringen, pensioenen en bankactiviteiten aan ruim 6 miljoen particuliere en zakelijke klanten in Nederland. Al meer dan 175 jaar helpen onze medewerkers mensen zorgen voor wat zij écht belangrijk vinden. Nationale-Nederlanden is onderdeel van NN Group, een internationale financiële dienstverlener actief in 19 landen en toonaangevend in een aantal Europese landen en Japan. NN Group N.V. is genoteerd aan Euronext Amsterdam (NN).  
Important legal information
Certain of the statements contained herein are not historical facts, including, without limitation, certain statements made of future expectations and other forward-looking statements that are based on management’s current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties that could cause actual results, performance or events to differ materially from those expressed or implied in such statements. Actual results, performance or events may differ materially from those in such statements due to, without limitation: (1) changes in general economic conditions, in particular economic conditions in NN Group’s core markets, (2) the effects of the Covid-19 pandemic and related response measures, including lockdowns and travel restrictions, on economic conditions in countries in which NN Group operates, on NN Group’s business and operations and on NN Group’s employees, customers and counterparties (3) changes in performance of financial markets, including developing markets, (4) consequences of a potential (partial) break-up of the euro or European Union countries leaving the European Union, (5) changes in the availability of, and costs associated with, sources of liquidity as well as conditions in the credit markets generally, (6) the frequency and severity of insured loss events, (7) changes affecting mortality and morbidity levels and trends, (8) changes affecting persistency levels, (9) changes affecting interest rate levels, (10) changes affecting currency exchange rates, (11) changes in investor, customer and policyholder behavior, (12) changes in general competitive factors, (13) changes in laws and regulations and the interpretation and application thereof, (14) changes in the policies and actions of governments and/or regulatory authorities, (15) conclusions with regard to accounting assumptions and methodologies, (16) changes in ownership that could affect the future availability to NN Group of net operating loss, net capital and built-in loss carry forwards, (17) changes in credit and financial strength ratings, (18) NN Group’s ability to achieve projected operational synergies, (19) catastrophes and terrorist-related events, (20) adverse developments in legal and other proceedings and (21) the other risks and uncertainties contained in recent public disclosures made by NN Group.