Pensioenverplichtingen ENCI naar NN

Rotterdam, 13 januari 2015

Nationale-Nederlanden neemt de pensioenverplichtingen over van Stichting Pensioenfonds ENCI. Deze overeenkomst heeft betrekking op circa 2200 deelnemers, (oud)-werknemers, van ENCI en aan haar gelieerde bedrijven. Het over te dragen pensioenvermogen van deze ‘buy-out’ bedraagt ca.
€ 420 miljoen. Daarnaast heeft ENCI voor de uitvoering van de toekomstige pensioenopbouw voor haar personeel bij Nationale-Nederlanden een beschikbare premieregeling afgesloten.

Vanaf 1 januari 2015 worden de tot en met 2014 opgebouwde pensioenaanspraken voor de (oud)-werknemers, actieven, slapers en gepensioneerden, uitgevoerd door Nationale-Nederlanden. Deze pensioenaanspraken worden door Nationale-Nederlanden gegarandeerd. Naar verwachting zal er nog een eenmalige indexatie toegepast worden op de gegarandeerde pensioenaanspraken van de (gewezen) deelnemers.

Arian Verhagen, voorzitter Stichting Pensioenfonds ENCI: “Het Bestuur heeft de afgelopen periode verschillende mogelijkheden onderzocht voor het veiligstellen van de opgebouwde pensioenaanspraken voor de desbetreffende (gewezen) deelnemers van het pensioenfonds. Nationale-Nederlanden heeft hiervoor het beste aanbod gedaan. Naast de prijs kwam zij ook wat betreft administratie, communicatie en uitvoering goed uit de bus.”

Arthur van der Wal, directeur Pensioen Nationale-Nederlanden: ”Wij zijn zeer verheugd dat het bestuur van Stichting Pensioenfonds ENCI voor deze belangrijke beslissing het vertrouwen in Nationale-Nederlanden heeft uitgesproken. Met onze brede expertise op het gebied van pensioenuitvoering, vermogensbeheer en communicatie kunnen wij pensioenfondsen optimaal bedienen bij buy-outs.”

Stichting Pensioenfonds ENCI is bij de collectieve waarde overdracht van de pensioenaanspraken naar Nationale-Nederlanden begeleid door adviesbureau Towers Watson. Zodra De Nederlandsche Bank (DNB) de verklaring van geen bezwaar heeft afgegeven, zal de overdacht definitief worden.

Over ENCI

ENCI, opgericht in 1926, staat voor cement, Nederlands cement. Verreweg het grootste deel van de verschillende cementsoorten van ENCI wordt in Nederland afgezet waar ENCI markleider is. Het hoofdkantoor is gevestigd in Den Bosch, de productie vindt plaats in Maastricht, IJmuiden en Rotterdam. ENCI maakt deel uit van de HeidelbergCement Groep, wereldwijd marktleider in zand en grind en één van de grootste producenten van cement en beton ter wereld.

Nationale-Nederlanden is met ruim 5 miljoen particuliere en zakelijke klanten één van de grootste en meest toonaangevende verzekeraars van Nederland. Met deskundige medewerkers, goede producten en een uitstekende verhouding tussen prijs en kwaliteit is Nationale-Nederlanden al 170 jaar actief in verzekeren. Wat er ook gebeurt, Nationale-Nederlanden zet zich dagelijks in om de beste oplossingen te bieden voor haar klanten.