Jonge Kunstenaars ontwerpen hun later

Jongeren wantrouwen pensioenstelsel

Rotterdam, 09-12-2013

Bijna de helft van de jongeren verwacht geen pensioeninkomen meer te krijgen later. Ze wantrouwen het huidige pensioenstelsel en maken zich daar zorgen over. Dit komt naar voren in de binnenkort te verschijnen Zekerheidsindex van TNS Nipo (*) in opdracht van Nationale-Nederlanden. De resultaten zijn voor Nationale-Nederlanden aanleiding om zich meer te verdiepen in de belevingswereld van jongeren. Onder het thema ‘ik en mijn later’ organiseert Nationale-Nederlanden de komende maanden activiteiten waarbij de verzekeraar op een persoonlijke, andere manier met jongeren in gesprek gaat over pensioen. Vandaag lanceert Nationale-Nederlanden een landelijke ontwerpwedstrijd waarbij de verzekeraar jonge kunstenaars vraagt om het thema ‘later’ te verbeelden in een kunstwerk.

Wat betekent ‘later’ voor jongeren? Wat vinden zij belangrijk voor hun toekomst en welke rol speelt pensioen daarbij? Dat zijn de vragen die centraal staan bij de activiteiten. Met de ontwerpwedstrijd die vandaag van start gaat, verbeelden jonge fotografen, vormgevers, kunstenaars en ander creatief talent het antwoord op deze vragen in een kunstwerk. Een kunstwerk dat inspireert en anderen aanzet tot nadenken.

Fotomuseum in de vakjury

Voor de ontwerpwedstrijd werkt Nationale-Nederlanden samen met kunstopleidingen en fotoacademies door het hele land, zoals Willem de Kooning Academie. Tot 17 januari 2014 kan jong creatief talent kunstwerken indienen en op 23 januari maakt een vakjury, waarin onder andere het Fotomuseum zitting neemt, de finalisten bekend. Van 23 tot 31 januari kan er op Facebook gestemd worden op de finalisten en wordt aan het einde van de stemperiode de winnaar bekend gemaakt. De winnaar wint een geldprijs van € 2.000,- en expositie van het kunstwerk op de 16 meter brede image wall van het Nationale-Nederlanden Douwe Egberts Café naast het Rotterdam Centraal station.

Andere initiatieven

Ook organiseert Nationale-Nederlanden een Battle of Concepts. In het kader van deze wedstrijd, die onlangs van start ging, denken 12.000 studenten en young professionals mee over concepten om jongeren te triggeren na te denken over hun pensioen.
Ook is de online community ‘ik & mijn later’ net van start gegaan. Binnen deze community discussiëren 50 Nederlanders drie weken lang over lifestyles, jobs, ambities en geven zij hun mening over later en pensioen.
Tenslotte wordt in februari 2014 onder jongeren een Debating Bootcamp gehouden, waarin zij na een interessante workshop, in debat gaan over pensioen en ‘later’.

Voor meer informatie over de activiteiten: Facebook.com/nationalenederlanden en www.nn.nl/mijnlater.

Onderzoeksresultaten TNS Nipo

De onderzoeksresultaten over jongeren en pensioen zijn onderdeel van de Zekerheidsindex die TNS Nipo elk kwartaal in opdracht van Nationale-Nederlanden uitvoert. Enkele opvallende feiten en cijfers op een rijtje:

• in het algemeen voelen Nederlanders zich zekerder dan een jaar geleden. Stijging van de index van 58 naar 60. Een score van 60 werd voor het laatst behaald in kwartaal 3 van 2011;
  • de oudedagsvoorziening heeft de meeste impact op het gevoel van zekerheid;
  • 39% van de jongeren maakt zich zorgen over pensioen;
  • 47% van de jongeren verwacht geen pensioeninkomen meer te krijgen;
  • 30% van de jongeren verwacht dat er geen AOW meer bestaat als ze met pensioen gaan;
  • 57% van de jongeren wil zijn pensioenregeling zelf kiezen, en niet laten bepalen door de werkgever;
  • ook de relatie met andere generaties staat onder druk: 58% vindt dat zij betalen voor de ouderen van nu.

(*) Onderzoek uitgevoerd door TNS Nipo onder 1.256 respondenten in de periode 11 tot 17 november 2013.

Nationale-Nederlanden is met ruim 5 miljoen particuliere en zakelijke klanten één van de grootste en meest toonaangevende verzekeraars van Nederland. Met deskundige medewerkers, goede producten en een uitstekende verhouding tussen prijs en kwaliteit is Nationale-Nederlanden bijna 170 jaar actief in verzekeren. Wat er ook gebeurt, Nationale-Nederlanden zet zich dagelijks in om de beste oplossingen te bieden voor haar klanten.