Informele en lokale aanpak vermindert armoede en schulden

1 mei 2019

Lopend onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) wijst uit dat een schuldentraject voor een aanzienlijk deel van de deelnemers tot positieve resultaten leidt. Uit de onderzoeksresultaten over 2018 blijkt onder meer dat 26 procent van de respondenten op de lange termijn schuldvrij is. En dat de gemiddelde schuld zowel op korte als op lange termijn afneemt. Ook heeft deze groep na afloop van het traject vaker geld beschikbaar voor onverwachte uitgaven, zoals bijvoorbeeld het vervangen van een wasmachine. Echter, om betrouwbare conclusies te kunnen trekken over de effecten op lange termijn, zijn meer respondenten nodig.

Deze tussentijdse resultaten staan in het vandaag verschenen jaarverslag van Stichting van Schulden naar Kansen. De stichting is onderdeel van het maatschappelijk programma van Nationale-Nederlanden, NN Future Matters, en draagt bij aan het bevorderen van financiële redzaamheid in Nederland. Daarbij worden dertig lokale maatschappelijke projecten ondersteund die de deelnemers financiële kennis en vaardigheden bijbrengen met het doel blijvend uit de schulden te komen. Met het gelijknamige programma van Schulden naar Kansen heeft de stichting als doel in vijf jaar armoede door probleemschulden in Amsterdam, Arnhem, Rotterdam en Zwolle terug te dringen. Om inzicht te krijgen in de effectiviteit van de aanpak van schulden, voert het lectoraat Armoede Interventies van de HvA een vijfjarig effectonderzoek uit, bij deze projecten en hun deelnemers.

‘Deze lokale maatschappelijke projecten maken een verschil, blijkt uit het onderzoek van de HvA’, aldus Miranda Visser-de Boer, manager van Stichting van Schulden naar Kansen. ‘Het onderzoek geeft ons relevante en praktisch toepasbare inzichten over onze aanpak. Zo zien we veel effect als we mensen helpen orde en overzicht in hun financiën aan te brengen. Ook projecten die inzetten op het vergroten van de inkomsten van deelnemers, zoals bijvoorbeeld aandacht voor sollicitatievaardigheden, hebben lange termijn impact. Samen met onze dertig partners en ruim duizend vrijwilligers van Nationale-Nederlanden hebben we de afgelopen drie jaar meer dan zevenduizend huishoudens bereikt, en daar zijn we trots op’.

De resultaten van het project- en deelnemersonderzoek zijn te vinden in het jaarverslag en op de website van de stichting: www.vanschuldennaarkansen.nl.

Kijk hieronder voor een samenvatting van de resultaten.

Mediarelaties NN Group

Daphne Andriesse

+31 (0) 6 83 64 16 26

daphne.andriesse@nn-group.com

Nationale-Nederlanden is een financieel dienstverlener met ruim 5 miljoen particuliere en zakelijke klanten in Nederland. Dagelijks zetten meer dan 5000 medewerkers van het bedrijf zich in om de financiële toekomst van klanten veilig te stellen. Nationale-Nederlanden is sinds de negentiende eeuw actief op de Nederlandse markt en biedt verzekeringen, pensioenen en bancaire producten. Het is onderdeel van NN Group, een internationale verzekeraar en vermogensbeheerder met een beursnotering aan Euronext Amsterdam.

Important legal information

Certain of the statements contained herein are not historical facts, including, without limitation, certain statements made of future expectations and other forward-looking statements that are based on management’s current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties that could cause actual results, performance or events to differ materially from those expressed or implied in such statements. Actual results, performance or events may differ materially from those in such statements due to, without limitation: (1) changes in general economic conditions, in particular economic conditions in NN Group’s core markets, (2) changes in performance of financial markets, including developing markets, (3) consequences of a potential (partial) break-up of the euro or European Union countries leaving the European Union, (4) changes in the availability of, and costs associated with, sources of liquidity as well as conditions in the credit markets generally, (5) the frequency and severity of insured loss events, (6) changes affecting mortality and morbidity levels and trends, (7) changes affecting persistency levels, (8) changes affecting interest rate levels, (9) changes affecting currency exchange rates, (10) changes in investor, customer and policyholder behaviour, (11) changes in general competitive factors, (12) changes in laws and regulations and the interpretation and application thereof, (13) changes in the policies and actions of governments and/or regulatory authorities, (14) conclusions with regard to accounting assumptions and methodologies, (15) changes in ownership that could affect the future availability to us of net operating loss, net capital and built-in loss carry forwards, (16) changes in credit and financial strength ratings, (17) NN Group’s ability to achieve projected operational synergies, (18) catastrophes and terrorist-related events, (19) adverse developments in legal and other proceedings and (20) the other risks and uncertainties contained in recent public disclosures made by NN Group.

Any forward-looking statements made by or on behalf of NN Group speak only as of the date they are made, and, NN Group assumes no obligation to publicly update or revise any forward-looking statements, whether as a result of new information or for any other reason.

This document does not constitute an offer to sell, or a solicitation of an offer to buy any securities.