Ga direct naar: inhoud

Hardlooponderzoek NN: Nederlanders lopen gemiddeld 34 kilometer per maand

19 maart 2019

De Nederlandse hardloper loopt gemiddeld 34 kilometer per maand. Dat blijkt uit onderzoek onder 428 sporters die minimaal één keer per maand hardlopen. Het onderzoek is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau GfK, in opdracht van NN Group.

De resultaten laten zien dat de Nederlandse man vooral hardloopt om fit en gezond te blijven en dat vrouwen meer gericht zijn op gewichtsverlies. Sportieve prestaties zijn belangrijk voor mannen. Vrouwen zijn socialer en laten zich vaker door een personal coach begeleiden. Steeds meer vijftigplussers trekken hun hardloopschoenen aan. Zij lopen meer dan andere hardlopers met lichtjes, terwijl jongeren zich tijdens het hardlopen laten inspireren door muziek.

De grootste angst van de meeste hardlopers is om geblesseerd te raken. De meeste hardlopers proberen dit te voorkomen door een goede warming up en het dragen van geschikte hardloopschoenen.

Abdi Nageeye, Nederlandse recordhouder op diverse afstanden waaronder de marathon en atleet van het NN Running Team: ‘Goed om te zien dat vijftigplussers ook steeds meer gaan hardlopen en 34 kilometer per maand is niet verkeerd! Hoeveel ik er loop? Haha, dat hangt af van het wedstrijdschema maar zo tussen de 150 en 200 kilometer per maand halen we wel bij het NN Running Team. Wij zijn dan ook wel profs en richten ons volledig op de sport. Ook wij maken ons wel eens zorgen over blessures en dan helpt het zeker om naast hardlopen ook nog andere sporten of activiteiten te doen, ter preventie en om weer soepel te worden na je training.’

Hoe hoger de leeftijd, hoe meer kilometers

Nederlanders lopen per maand gemiddeld 34 kilometer hard en de 5 kilometer is verreweg de meest favoriete afstand. De vijftigplusser trekt vaker hardloopschoenen aan dan jongere hardlopers. Jongeren lopen per maand gemiddeld 10 kilometer minder dan oudere lopers. Mannen lopen per maand gemiddeld een afstand van 39 kilometer en bij vrouwen is dat gemiddeld 28 kilometer.

Gemiddelde afstand in kilometers: Man 39 km, Vrouw 28 km, Nederlanders 34 km

Nederlanders lopen hard om fit en gezond te blijven

Mannen lopen vooral hard om hun conditie te onderhouden en om hun gezondheid te verbeteren (72%), bij vrouwen is dit percentage ook hoog maar wat lager (60%). Voor vrouwen is de voornaamste reden om hard te lopen vaker om gewicht te verliezen (14%) dan bij de mannen (6%). Bij de vijftigplusser staat het verminderen van stress in de top 3 van redenen om hard te lopen (8%).

Hardloopevenementen populairder bij mannen

Een derde van de hardlopers heeft de afgelopen 12 maanden deelgenomen aan een hardloopevenement. Deelnemen aan evenementen is populairder onder mannen dan onder vrouwen.

Soort event: Wegwedstrijden 64%, Urban trails 18%, Fun run man 7%, Fun run vrouw 20%

Wedstrijden en straatraces zijn het populairst

Wegwedstrijden (64%) en ‘urban trails’ (18%) zijn veruit het populairst. De ‘fun runs’ winnen aan populariteit, vooral onder vrouwen. Bijna drie keer zoveel vrouwen (20%) als mannen (7%) hebben hieraan deelgenomen in het afgelopen jaar.

Als het gaat om de ondergrond, dan is hardlopen op de weg het meest aantrekkelijk voor de Nederlandse loper (65%). Hardlopers lopen ook graag in het bos of het park, cross country staat op de tweede plaats (14%). Op de hardloopband in de sportschool lopen vooral vrouwen (14%) en vijftigplussers (19%).

Vrouwen lopen vaker met vrienden en familie

Voor vrouwen is het sociale aspect van sporten belangrijk, zij lopen vaker met vrienden, familie en hardloopgroepen (35%). Mannen rennen liever alleen (74%). Vijftigplussers lopen ook het liefst alleen (78%), bij de leeftijdscategorie tussen de 18 en 34 jaar is dat percentage aanzienlijk lager (68%).

De helft van de hardlopers loopt met een hardloopschema. Vrouwen lopen liever met een personal coach (9%) of een virtual running coach (14%). Mannen zoeken zelf vaak online naar trainingsschema’s (17%).

Coaching: Eigen schema 25%, Gedefinieerd loopschema 15%, Virtual coach 11%, Persoonlijke coach 20%

Krachttraining als extra activiteit en ter voorkoming van blessures

Ter ondersteuning van de hardloopprestatie doet de gemiddelde hardloper er vaak een andere sport naast. Meer dan de helft van de ondervraagden (54%) doet er een tweede activiteit naast. Krachttraining wordt het meest gedaan (26%). Vrouwen doen vaker krachttraining (30%) dan mannen (23%). Opvallend is het grote verschil bij yoga: Vijf keer zoveel vrouwen (10%) doen aan yoga dan mannen (2%).

Het krijgen van blessures (47%) is de grootste angst van de meeste hardlopers. Negen op de tien (88%) proberen blessures te voorkomen door een goede warming up, gebruik van goede hardloopschoenen en door het stellen van realistische doelen. Toch heeft bijna driekwart van de ondervraagden het afgelopen jaar blessures gehad. Jonge lopers blijken blessuregevoeliger te zijn dan oudere hardlopers; de hardlopers onder de 49 jaar hebben het meest te kampen met blessures (29%), bij vijftigplussers is dit slechts 18%.

Het niet-finishen bij een wedstrijd is een reële angst bij mannen (5%), bij vrouwen is dit percentage lager (2%). Ook het niet verbeteren van het persoonlijk record is voor mannen (4%) een grotere angst dan voor vrouwen (1%).

Jongere hardlopers lopen meer met muziek

Hardlopers tussen de 18 en 49 jaar luisteren graag naar muziek tijdens het hardlopen (33%), bij de vijftigplussers is dit percentage veel lager (18%). Vijftigplussers zijn meer gericht op hun veiligheid, 22% maakt gebruik van hardloopverlichting tijdens het lopen. Mannen gebruiken veel vaker een hartslagmonitor (14%) dan vrouwen (8%). Een derde (31%) van de hardlopers vindt een run voor het goede doel interessant. Bijna 4% van de vrouwen loopt graag verkleed, ook vinden meer vrouwen een loop met puzzel-opdrachten interessanter (12%) dan mannen (2%). 2% van de mannen heeft interesse in een run op hoge hakken, bij vrouwen is dit percentage iets hoger (5%).

Meer mannen dan vrouwen overwegen om een marathon te lopen

7% van de ondervraagde hardlopers heeft ooit een marathon gelopen maar ruim 80% van de vijftigplussers is geenszins van plan om een volledige marathon te lopen. Bij de mannen overweegt wel 8% om een hele marathon te lopen, bij vrouwen is dat 6%.

Uit het onderzoek blijkt ook dat hardlopers het meest jaloers zijn op andermans snelheid (22%) en het ogenschijnlijke plezier (18%) dat andere hardlopers hebben. Bijna één op de vier hardlopers interesseert het niet heel erg wat anderen doen.

Over het onderzoek

Nationale-Nederlanden, supporter van alle hardlopers, heeft door marktonderzoekbureau GfK een onderzoek laten uitvoeren om inzicht te krijgen in wat hardlopers belangrijk vinden en hoe ze trainen. Het onderzoek is uitgevoerd in België, Griekenland, Japan, Spanje en Nederland. Het onderzoek is uitgevoerd bij sporters die minimaal een keer per maand hardlopen. NN sponsort 60 hardloopevenementen in Europa en Japan en is sinds begin april 2017 mede initiatiefnemer van het NN Running Team, het eerste professionele running team ter wereld.

De volledige resultaten van het onderzoek kunt u hieronder downloaden.


Over NN Group

NN Group is een internationale financiële dienstverlener, actief in 18 landen, met een sterke aanwezigheid in een aantal Europese landen en Japan. De groep biedt, met haar medewerkers, producten en diensten aan op het gebied van pensioenen, verzekeringen, vermogensbeheer en bankactiviteiten aan circa 17 miljoen klanten. De merken van NN Group zijn Nationale-Nederlanden, NN, Delta Lloyd, NN Investment Partners, ABN AMRO Verzekeringen, Movir, AZL, BeFrank en OHRA. NN Group is genoteerd aan Euronext Amsterdam (NN).

Over het NN Running Team

Het NN Running Team is het eerste professionele hardloopteam ter wereld, bestaande uit 60 atleten uit 15 landen. Het team is twee jaar geleden opgericht en behaalde in 2018 54 overwinningen op een totaal van 148 podiumplekken. Onder andere Eliud Kipchoge, sinds september wereldrecordhouder op de marathon, Joshua Cheptegei (Wereldrecordhouder op de 15 kilometer), Abel Kirui en Nederlands recordhouder op diverse afstanden Abdi Nageeye maken deel uit van het NN Running Team. Zie ook www.nnrunningteam.com

Important legal information

Certain of the statements contained herein are not historical facts, including, without limitation, certain statements made of future expectations and other forward-looking statements that are based on management’s current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties that could cause actual results, performance or events to differ materially from those expressed or implied in such statements. Actual results, performance or events may differ materially from those in such statements due to, without limitation: (1) changes in general economic conditions, in particular economic conditions in NN Group’s core markets, (2) changes in performance of financial markets, including developing markets, (3) consequences of a potential (partial) break-up of the euro or European Union countries leaving the European Union , (4) changes in the availability of, and costs associated with, sources of liquidity as well as conditions in the credit markets generally, (5) the frequency and severity of insured loss events, (6) changes affecting mortality and morbidity levels and trends, (7) changes affecting persistency levels, (8) changes affecting interest rate levels, (9) changes affecting currency exchange rates, (10) changes in investor, customer and policyholder behaviour, (11) changes in general competitive factors, (12) changes in laws and regulations and the interpretation and application thereof, (13) changes in the policies and actions of governments and/or regulatory authorities, (14) conclusions with regard to accounting assumptions and methodologies, (15) changes in ownership that could affect the future availability to us of net operating loss, net capital and built-in loss carry forwards, (16) changes in credit and financial strength ratings, (17) NN Group’s ability to achieve projected operational synergies, (18) catastrophes and terrorist-related events, (19) adverse developments in legal and other proceedings and (20) the other risks and uncertainties contained in recent public disclosures made by NN Group.

Any forward-looking statements made by or on behalf of NN Group speak only as of the date they are made, and, NN Group assumes no obligation to publicly update or revise any forward-looking statements, whether as a result of new information or for any other reason.