Eerste Zekerheidspakket voor webwinkeliers

Webwinkeliers liggen meest wakker van IT-calamiteiten

Den Haag, 3 juni 2013

Webwinkeliers zien IT-calamiteiten als hun grootste risico. Software en IT-hardwarestoringen, hostings- en providerstoringen en uitval van betalingssystemen zijn de grootste bedreigingen voor de continuïteit van de digitale winkels. Bedrijfseconomische risico’s als failliete leveranciers en afnemers worden als minder bedreigend gezien. Kwijtgeraakte, beschadigde of te late bestellingen zien webwinkels als calamiteit omdat dit het vertrouwen van klanten schaadt; brand daarentegen schaadt de bedrijfscontinuïteit het meest. Dit staat in het vandaag gepresenteerde onderzoek Risicomanagement Webshops van TNS-Nipo uitgevoerd in opdracht van Nationale-Nederlanden.

Ondanks dat de omzet van de online winkelmarkt stijgt, groeit het besef van een goede risicoanalyse niet mee. Uit het onderzoek blijkt dat negen van de tien webwinkeliers geen analyse maakt van bedrijfsrisico’s. Risicomanagement staat niet hoog op de agenda, de webwinkeliers vertrouwen erop dat ze de gevolgen van calamiteiten met eigen middelen kunnen opvangen. Alleen Inbraak (51%), brand (48%) en in mindere mate blikseminslag (35%), aansprakelijkheid (34%) en arbeidsongeschiktheid (29%) zijn verzekerd. Fysieke winkels daarentegen zien sneller een bedreiging in bedrijfseconomische risico’s als failliete leveranciers en afnemers.

Cybercrime

Eén op de vijf webwinkels heeft last van cybercrime. Door onbekendheid met de gevolgen hiervan is ongeveer 80% van de winkeleigenaren niet verzekerd tegen digitale diefstal, virusaanvallen, hacking, diefstal klanteninformatie en betaalgegegevens. Ook geeft 83% van de webwinkeliers aan niet aangesloten te zijn bij een keurmerk. Thuiswinkel Waarborg (6%) en Webshop Keurmerk (6%) worden het vaakst genoemd door webwinkels die wel aangesloten zijn bij een keurmerk. Daarbij wordt 70% van de webshops vanuit huis gerund en is 84% van de webshops onafhankelijk, ze zijn geen onderdeel van een groter geheel. Om het risico van omzetderving door uitval van de website te beperken biedt Nationale-Nederlanden vanaf vandaag als eerste verzekeraar in Nederland het Zekerheidspakket aan. Hiermee kunnen ondernemers zich niet alleen indekken tegen algemene schades door bijvoorbeeld brand of wateroverlast. Uniek is de dekking tegen omzetverlies, die wordt veroorzaakt door bijvoorbeeld cybercrime.

Nationale-Nederlanden is met ruim 5 miljoen particuliere en zakelijke klanten één van de grootste en meest toonaangevende verzekeraars van Nederland. Met deskundige medewerkers, goede producten en een uitstekende verhouding tussen prijs en kwaliteit is Nationale-Nederlanden al 175 jaar actief in verzekeren. Wat er ook gebeurt, Nationale-Nederlanden zet zich dagelijks in om de beste oplossingen te bieden voor haar klanten.